2024. aug 27.

Figyelemzavar vagy egyszerű gyermeki nyugtalanság?

írta: Mayerné Répási Adrienn
Figyelemzavar vagy egyszerű gyermeki nyugtalanság?

 Hogyan ismerjük fel a különbséget?

ai-generated-8953198_640.jpg

Figyelemzavaros a gyermekünk vagy csak egyszerű gyermeki nyugtalanság? Nem könnyű eldönteni.

Szalai – Lászlók Kitti pszichopedagógus és tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, Tanulási Coach, a ” Játszva olvass! ”megálmodója és megalkotója segít eligazodni ebben a témában..


A gyermekek természetes módon kíváncsiak, energikusak és gyakran nyughatatlanok, különösen az óvodás- és kisiskolás korú években. Ez a korosztály tele van élettel, folyamatosan felfedezik a világot maguk körül és nem mindig tudnak hosszabb ideig egy helyben maradni vagy egy adott feladatra koncentrálni. Mindez normális része a gyermek fejlődésének. Azonban vannak olyan esetek, amikor a szülők és pedagógusok észreveszik, hogy a gyermek viselkedése jelentősen eltér a kortársakétól. Ilyenkor merül fel a kérdés: vajon egyszerű gyermeki nyugtalanságról van szó, vagy komolyabb figyelemzavarral vagy hiperaktivitással (ADHD-val) állunk szemben?


A figyelemzavar, amely sokszor együtt jár hiperaktivitással, egyre több gyermek életében jelenik meg és komoly kihívást jelenthet a mindennapokban. A különbség felismerése a normál gyermeki viselkedés és a figyelemzavar között fontos, hiszen a megfelelő támogatás és fejlesztés elengedhetetlen a gyermek sikeres fejlődése szempontjából. Azonban a helyzet nem mindig egyértelmű: a szülők gyakran nehézségekbe ütköznek, amikor megpróbálják kideríteni, hogy gyermekük viselkedése valóban aggodalomra ad okot, vagy csupán az életkoruknak megfelelő természetes reakciókról van szó.


Milyen tünetek és jelek figyelmeztethetnek arra, hogy gyermeküknek speciális támogatásra van szüksége?Hogyan segíthetnek a fejlesztő társasjátékok és egyéb eszközök a koncentráció és a viselkedés javításában? 

Célom ezzel a cikkel, hogy a szülők jobban megértsék gyermekük viselkedését, és magabiztosabbak legyenek abban, hogy mikor kell szakemberhez fordulniuk, és mikor elég, ha egyszerűen csak hagyják a gyermeküket
kibontakozni.

kid-1041549_640.jpg


Mi a figyelemzavar? Tünetek és jelek

ADHD
A figyelemzavar, ismertebb nevén ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), egy olyan neurobiológiai rendellenesség, amely a gyermekeknél és felnőtteknél egyaránt előfordulhat. Az ADHD három fő jellemzője a figyelmetlenség, a hiperaktivitás és az impulzivitás. Bár ezek a tünetek időnként minden gyermeknél megjelenhetnek, az ADHD-val küzdő gyermekek esetében ezek a viselkedési minták tartósak, következetesek és komolyan befolyásolják a mindennapi életüket.


Figyelmetlenség
A figyelmetlenség az ADHD egyik legjellemzőbb tünete. Az érintett gyermekeknek gyakran nehézséget okoz a figyelmük hosszabb ideig tartó összpontosítása egy adott feladatra vagy tevékenységre.

Ennek jelei lehetnek:
- A gyermek könnyen elterelődik, különösen ha egy adott feladat nem köti le az érdeklődését. Az iskolai órákon, otthoni házi feladatok közben vagy akár játék közben is nehezen maradnak fókuszáltak.
- Gyakori, hogy egy ADHD-s gyermek lelkesedéssel kezd el valamit, de hamar elveszíti az érdeklődését, és nem fejezi be a megkezdett tevékenységet.

- Az apró részletek iránti figyelmetlenség miatt a gyermek gyakran követ el hibákat a házi feladatokban vagy más tevékenységek során.

kid-358526_640.jpg


Hiperaktivitás
A hiperaktivitás a figyelemzavar másik fő összetevője, amely különösen a kisgyermekeknél figyelhető meg.

A hiperaktivitás jelei a következők lehetnek:
- Az ADHD-s gyermekek gyakran nem tudnak egy helyben ülni. Még ha fizikailag képesek is rá, akkor is mozognak, hintáznak a széken, vagy folyamatosan matatnak valamin.
- A hiperaktív gyermekek gyakran sokat beszélnek, néha túl gyorsan vagy túl sokat, anélkül hogy észrevennék, hogy másokat félbeszakítanak.
- Még ha ülő helyzetben is vannak, a hiperaktív gyermekek gyakran dobolnak az ujjaikkal, vagy más módon fejezik ki belső nyugtalanságukat.


Impulzivitás
Az impulzivitás olyan viselkedési forma, amelynél a gyermek nehezen tudja kontrollálni az azonnali cselekvési késztetéseit.

Ez a következőképpen nyilvánulhat meg:
- Az ADHD-val küzdő gyermekek gyakran cselekednek anélkül, hogy előtte átgondolnák a következményeket. Például közbeszólnak egy beszélgetésbe, vagy előre futnak anélkül, hogy figyelnék a környezetüket.
- Az ilyen gyermekek nehezen bírják ki, ha várakozniuk kell valamire, például sorban álláskor, vagy egy játék közben, amikor a másik gyermek van soron.
- Az impulzivitás miatt a gyermekek gyakran frusztrálttá válhatnak, ha a dolgok nem úgy alakulnak, ahogyan szeretnék, ami dühkitörésekhez vagy szorongáshoz vezethet.


Tartós és kiterjedt tünetek
Fontos kiemelni, hogy az ADHD tünetei nem csak átmeneti jellegűek és nem csupán egy- egy specifikus helyzetben vagy környezetben jelentkeznek. Az ADHD-val küzdő gyermekeknél ezek a viselkedési minták folyamatosan jelen vannak, otthon, az iskolában és a szociális helyzetekben egyaránt. Ezen tünetek miatt a gyermekek gyakran nehezen boldogulnak az iskolában, problémáik adódhatnak a baráti kapcsolatokban és otthon is konfliktusokat generálhatnak.

ai-generated-8604208_640.png


Mikor érdemes szakemberhez fordulni?
Ha a szülők úgy érzik, hogy gyermekük viselkedése jelentősen eltér a kortársakétól és a fenti tünetek közül több is tartósan fennáll, érdemes lehet szakemberhez fordulni. A diagnózis felállítása és a megfelelő kezelési vagy fejlesztési terv kidolgozása fontos ahhoz, hogy a gyermek a lehető legjobban ki tudja bontakoztatni képességeit és a mindennapi életében is sikeresen boldoguljon.


A normál gyermeki nyugtalanság és energikusság
Minden gyermek más és más és a különböző fejlődési szakaszokban eltérően viselkedhetnek. Az óvodás- és kisiskolás korú gyermekek esetében különösen jellemző, hogy tele vannak energiával, kíváncsiak és folyamatosan felfedezik a világot maguk körül. Ez a természetes nyugtalanság és mozgékonyság a gyermek fejlődésének normális része és nem feltétlenül jelez figyelemzavart vagy más problémát.

Mi tekinthető normális gyermeki viselkedésnek, és hogyan különböztethető meg a figyelemzavartól?
A gyermekek életének első évei a tanulás, felfedezés és folyamatos mozgás jegyében telnek. A kíváncsiság ösztönzi őket arra, hogy megérintsék, megnézzék, kipróbálják a körülöttük lévő dolgokat. Ez a természetes ösztönző erő segíti őket a világ megismerésében és saját képességeik fejlesztésében. Az óvodáskorú gyermekek például szeretnek szaladgálni, ugrálni, mászni és alig maradnak egy helyben hosszabb ideig. Ez a viselkedés
teljesen normális és egészséges, hiszen a gyermekek mozgásra vannak teremtve és a fizikai aktivitás fontos szerepet játszik a testi és szellemi fejlődésükben.


Az életkor előrehaladtával a gyermekek figyelmi íve fokozatosan nő, de az óvodás és kisiskolás korú gyermekek még mindig jellemzően rövid ideig képesek egy adott tevékenységre koncentrálni. Az, hogy egy gyermek egyik dologról a másikra vált, nem feltétlenül a figyelemzavar jele, hanem inkább az érdeklődésük természetes változékonysága. Például egy 4-5 éves gyermek teljesen normálisnak számít, ha csak néhány percig tud egy játékra vagy feladatra koncentrálni, mielőtt más dologra váltana.


A gyermeki nyugtalanság gyakran függ a környezeti tényezőktől és a gyermek aktuális hangulatától. Például egy hosszabb utazás, egy fárasztó nap az óvodában vagy az iskolában, vagy akár a nem megfelelő alvás is fokozhatja a gyermek nyugtalanságát és mozgásigényét. Ugyanígy, egy izgalmas esemény vagy egy új játék is felpörgetheti a gyermek energiáját, ami teljesen normális reakció. Az ilyen helyzetekben tapasztalt nyugtalanság átmeneti és általában nem utal semmilyen figyelemzavarra.
A gyermekek temperamentuma és személyisége nagyban befolyásolja viselkedésüket. Vannak, akik alapvetően aktívabbak, extrovertáltak, és nehezen maradnak egy helyben, míg mások nyugodtabbak, visszafogottabbak. Az aktívabb gyermekeknél természetes, hogy több mozgásra és tevékenységre van szükségük és gyakrabban tűnhetnek nyugtalanabbnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy figyelemzavaruk van, csupán azt, hogy más a
temperamentumuk, mint a csendesebb társaiké. 


A gyermekek szociális és érzelmi fejlődése szintén befolyásolhatja nyugtalanságukat. A szociális kapcsolatok kialakítása, a szabályok megértése és betartása, valamint az érzelmek kezelése mind olyan kihívások, amelyek időnként nyugtalansághoz, frusztrációhoz vezethetnek. Például egy gyermek, aki éppen megtanul osztozkodni vagy szabályok szerint játszani, lehet, hogy idegessé vagy nyugtalanná válik, amikor ezekkel a helyzetekkel
szembesül.


Fontos megérteni, hogy a gyermeki nyugtalanság és magas energiaszint nem feltétlenül problémás, ha a gyermek jól teljesít az iskolában, képes barátokat szerezni és fenntartani, valamint otthon is általában kiegyensúlyozott. Azok a gyermekek, akiknek viselkedése időszakos, helyzettől függő és nem okoz jelentős nehézséget a mindennapi életben, valószínűleg nem küzdenek figyelemzavarral. Azonban, ha a nyugtalanság tartós, szélsőséges és komolyan akadályozza a gyermek életét több területen is (például iskolai teljesítmény, családi kapcsolatok), akkor érdemes lehet alaposabban megvizsgálni a helyzetet.

read-4208554_640.jpg

Hogyan ismerjük fel a különbséget?
Az óvodás- és kisiskolás korú gyermekek viselkedése sokszor megzavarhatja a szülőket, különösen akkor, ha a gyermek nyugtalannak, figyelmetlennek vagy hiperaktívnak tűnik. A normál gyermeki viselkedés és a figyelemzavar közötti különbség felismerése kihívástjelenthet, de néhány fontos szempont figyelembevételével a szülők jobban megérthetik gyermekük viselkedését.


Az egyik legfontosabb tényező, amely segíthet megkülönböztetni a figyelemzavart a normál gyermeki nyugtalanságtól, a viselkedés tartóssága és konzisztenciája. A figyelemzavaros gyermekek viselkedése nem csak alkalmanként, hanem hosszú távon, következetesen jelentkezik különböző helyzetekben is. Például, ha egy gyermek tartósan nehezen tud koncentrálni az iskolai feladatokra és ez a viselkedés otthon, a baráti kapcsolatokban és más helyzetekben is megfigyelhető, akkor érdemes gyanakodni. Ha azonban a nyugtalanság csak időszakos és helyzettől függően változik, valószínűleg nem figyelemzavarról van szó.


A gyermekek viselkedését nagyban befolyásolja a környezetük. Az otthoni, iskolai és egyéb szociális helyzetek mind eltérően hatnak a gyerekekre, ezért fontos figyelembe venni, hogy a viselkedés hogyan változik különböző környezetekben. Ha a gyermek csak bizonyos helyzetekben mutat nyugtalanságot vagy figyelmetlenséget (például amikor unatkozik vagy stresszes), akkor valószínűleg ezek a környezeti tényezők okozzák a viselkedést. Azonban, ha a viselkedés minden környezetben hasonló, az figyelemzavarra utalhat. Az óvodai és iskolai pedagógusok sok időt töltenek a gyermekkel, így értékes visszajelzést adhatnak a viselkedéséről. Ha a pedagógusok is észlelik a tartós figyelmetlenséget, hiperaktivitást vagy impulzivitást, az megerősítheti a gyanút, hogy figyelemzavarról lehet szó. Érdemes rendszeresen kommunikálni a pedagógusokkal és megvitatni a gyermek viselkedését az iskolai környezetben is.


A figyelemzavaros gyermekek gyakran küzdenek érzelmi és szociális nehézségekkel is, amelyek további jelei lehetnek a problémának. Például gyakori frusztráció, dühkitörések, nehézségek a baráti kapcsolatok fenntartásában, vagy az önbizalom hiánya mind olyan jelek, amelyek figyelemzavarra utalhatnak. Ha a gyermek nehezen kezeli az érzelmeit, és gyakran kerül konfliktusba társaival, ez szintén jelezheti, hogy figyelemzavarral küzd.

Mielőtt szakemberhez fordulnánk, érdemes kipróbálni néhány stratégiai beavatkozást, amelyek segíthetnek a viselkedés kezelésében. Például a napirendek és struktúrák bevezetése, a pozitív megerősítés, a rendszeres testmozgás és a fejlesztő játékok mind segíthetnek abban, hogy a gyermek jobban összpontosítson és nyugodtabb legyen. Ha ezek a módszerek javulást eredményeznek, valószínűleg nem figyelemzavarról van szó. Ha azonban a problémák továbbra is fennállnak, érdemes szakember segítségét kérni. Ha a fentiek alapján úgy tűnik, hogy a gyermek viselkedése jelentősen eltér a normálistól és a stratégiai beavatkozások nem hoznak eredményt, ideje lehet szakemberhez fordulni. A komplex gyógypedagógiai vizsgálat és a gyermekneurológus segítséget nyújthat a pontos diagnózis felállításában és a megfelelő kezelési terv kidolgozásában. Minél korábban felismerjük és kezeljük a figyelemzavart, annál nagyobb eséllyel segíthetjük a gyermek egészséges fejlődését és sikeres életútját.

monopoly-2636268_640.jpg


Hogyan segíthetnek a képességfejlesztő játékok?
A figyelemzavar (ADHD) kezelésében és a normál gyermeki nyugtalanság kezelésében is kiemelkedő szerepet játszanak a megfelelő támogató eszközök és módszerek. A képességfejlesztő játékok nemcsak szórakoztatóak, hanem olyan eszközök is, amelyek segítenek a gyermekek figyelmének, koncentrációjának, önszabályozásának és szociális képességeinek fejlesztésében. A képességfejlesztő játékok egyik legnagyobb előnye, hogy kifejezetten a figyelem és a koncentráció fejlesztésére irányulnak. Az olyan játékok, amelyek egyszerű szabályokat
követelnek meg, de mégis kihívást jelentenek a gyermek számára, segíthetnek a figyelemzavar kezelésében. Például a memóriajátékok, a logikai feladványok és a stratégiai játékok mind olyan eszközök, amelyek arra ösztönzik a gyermeket, hogy hosszabb ideig összpontosítson egy feladatra. Ezek a játékok fejlesztik a figyelmet és a mentális kitartást, ami különösen fontos lehet a figyelemzavaros gyermekek számára.


Az ADHD-val küzdő gyermekeknél gyakori kihívás az impulzivitás kezelése és a türelem gyakorlása. Az olyan játékok, amelyek szabályok betartását és várakozást igényelnek, például a társasjátékok, kiválóan alkalmasak ezen készségek fejlesztésére. A sorban állás, a játékos feladatok végrehajtása és az eredmények kivárása mind olyan helyzetek, amelyekben a gyermek megtanulhatja kontrollálni impulzusait, türelmet gyakorolhat és megértheti a szabályok fontosságát. Ezen játékok segítségével a gyermekek szórakoztató módon gyakorolhatják az önszabályozást.


A képességfejlesztő társasjátékok nemcsak az egyéni készségeket fejlesztik, hanem fontos szerepet játszanak a szociális képességek erősítésében is. A közös játék lehetőséget ad a gyermekeknek, hogy megtanuljanak együttműködni, osztozkodni, követni a szabályokat és kezelni a győzelmet vagy vereséget. Az ilyen interakciók során fejlődnek a szociális készségeik, beleértve az empátiát, a kommunikációs készségeket és a problémamegoldó képességeket is. Az ADHD-val küzdő gyermekek számára ezek a játékok segíthetnek abban, hogy jobban beilleszkedjenek a kortárs közösségbe és javítsák szociális kapcsolataikat.


A figyelemzavarral élő gyermekeknél gyakran kihívást jelent a motiváció fenntartása, különösen, ha egy tevékenység nem köti le őket hosszú távon. A képességfejlesztő játékok sokfélesége lehetőséget ad arra, hogy a gyermek érdeklődését és motivációját fenntartsuk. Az interaktív, színes és szórakoztató játékok, amelyek egyben kihívást is jelentenek, segíthetnek abban, hogy a gyermek örömmel vegyen részt a tanulási folyamatban. Az olyan
játékok, amelyek fokozatosan nehezednek, vagy új kihívásokat kínálnak, különösen hatékonyak lehetnek a gyermek figyelmének fenntartásában. Amikor képességfejlesztő játékokat választunk a gyermek számára, fontos figyelembe venni a gyermek egyéni igényeit, érdeklődési körét és képességeit. Olyan játékokat érdemes választani, amelyek megfelelnek a gyermek életkorának és fejlettségi szintjének, ugyanakkor kihívást is jelentenek számára. Az is fontos, hogy a játékok változatosak legyenek, így a gyermek mindig talál új kihívást, és ne unatkozzon. Érdemes konzultálni szakemberekkel, például pedagógusokkal vagy gyógypedagógusokkal, hogy megtaláljuk a legmegfelelőbb fejlesztő játékokat.


A gyermeki nyugtalanság és a figyelemzavar közötti különbség felismerése sokszor nem könnyű feladat, különösen a szülők számára, akik szeretnék a legjobbat nyújtani gyermekeiknek. Azonban a megfelelő információk és eszközök birtokában könnyebben megérthetjük, mi állhat gyermekünk viselkedésének hátterében. A figyelemzavar korai felismerése és megfelelő kezelése nagyban hozzájárulhat a gyermek egészséges
fejlődéséhez és sikeres jövőjéhez. Végső soron minden gyermek egyedi, és fontos, hogy szülőként türelemmel, szeretettel és megértéssel támogassuk őket. Ha bármilyen aggodalom merül fel, sosem szégyen szakember segítségét kérni, hiszen a korai beavatkozás és a megfelelő támogatás jelentős hatással lehet a gyermek életminőségére és boldogságára.


https://www.jatszvaolvass.hu/

Szólj hozzá

Kitekintő