2023. sze 19.

Interjú a Margó-díj egyik döntősével, Bánhidi Lillával

írta: Mayerné Répási Adrienn
Interjú a Margó-díj egyik döntősével, Bánhidi Lillával

banhidi_lilla_portre_2.jpg

Kevés jó hazai krimi van a piacon. Elvétve találni olyan könyvet is, ami a hazai régióban játszódik. Bánhidí Lilla ötvözte a kettőt. Ráadásul a Sorsod Borsod című regénye Margó-díj döntősei közé is bekerült. Ma vele olvashattok egy interjút. 

- Első könyves szerzőként rögtön egy nem szokványos helyszínt és műfajt választottál. Tudatosan? 

Amikor elkezdtem a Sorsod Borsodot, nem terveztem tudatosan, hogy más legyen, egyszerűen a személyiségemből fakadóan lett olyan, amilyen. Szeretem az újat, mást, szeretek kísérletezgetni, kipróbálni dolgokat. Ennek eredménye lett a Sorsod Borsod.  

- Hogyan jött az írás?

Gyerekkoromban is írtam, főleg verseket, aztán az újságírói, riporteri munkám egy ideig kielégítette az írás iránti igényem. Nagyjából öt-hat évvel ezelőtt kezdtem tudatosabban foglalkozni irodalmi szövegekkel, írásműhelyeken, kreatív írás workshopokon. Nem sokkal később jelent meg a Prae Kiadó krimipályázata, a Sorsod Borsod ötletével akkor kezdtem el komolyabban foglalkozni.

   img_20230508_160831.jpg

- Mesélnél a könyv témájáról?

A Sorsod Borsod egy regionális krimi, annyiban más, mint egy hagyományos, hogy ebben nagy szerepet kap a régió is a bűntény és a nyomozás mellett: a tájnyelv, a kultikus helyek, a társadalmi problémák, az ott élők mentalitása, tehát minden, ami egy adott régióra jellemző lehet. A könyv címe is egy olyan helyi szólás, amit az ott élők napi szinten használnak. Kicsit keserű, a régió gazdasági helyzete miatt, de édes is, mert nagyon erős identitásra, erős gyökerekre utal. Az alaptörténet röviden: fiatal lányok tűnnek el Miskolcon, látszólag nincs kapcsolat az esetek között. Amikor egy fontos ember rokona is eltűnik, a város legjobb nyomozóját állítják az ügyre. Közben az eltűnésekről és az eredménytelenségről tudomást szerez egy miskolci származású, de már Budapesten élő, kiégett riporter, aki meglátja a nagy sztori lehetőségét az eltűnt lányok ügyében. Ahhoz, hogy kiderítse, mi történhetett a lányokkal, hogy van-e benne sztori, ahogy az újságírók mondják, haza kellene utaznia egykori szülővárosába. Oda, ahonnan öt éve egy viharos szakítás után úgy jött el, hogy megfogadta, soha nem megy vissza.   

  dsc_8178ps.JPG

- A kötet helyszíne hogyan köthető hozzád? Kötődik valamelyest?

Miskolci születésű vagyok, ott nőttem fel, és ott kezdtem a médiakarrierem is.

- Mi volt legnehezebb, a könyv vázát elkészíteni, a szálakat lezárni vagy a karaktereket megformálni?

Az apró részletek kidolgozása volt a legnehezebb. Figyelni kellett az események időbeli pontosságára, hogy életszerűen kövessék egymást. Ne legyen meg például egy nap alatt egy DNS vizsgálat, hiszen az életben sem készül el ennyi idő alatt. Sok interjúra, kutatásra illetve tesztekre volt szükség ahhoz, hogy pontosan tudjam, mi mennyi idő. Akár olyan apróságoknál is, hogy mennyi ideig tart az Avas egyik utcájának elejétől elfutni a végéig.

 banhidi_lilla_sorsod_borsod_b1.jpg

- Kiknek íródott elsősorban a könyv?

Az olvasóim között ugyanúgy vannak férfiak, mint nők, ennek nagyon örülök, a legfiatalabb, akiről tudok, tinédzser, a legidősebb nyolcvan pluszos. Nagyjából így is képzeltem el az olvasótáborom. 

- Társadalmi problémákkal is foglalkozik a történet. Fontosnak tartod, hogy a szórakoztatás mellett ezek is helyet kapjanak egy könyvben?

Ez a műfaj sajátossága. Ha hitelesen akarunk bemutatni egy régiót, az ott élőket, a gondolkodásukat, szerintem lehetetlen a társadalmi problémák nélkül, hiszen oda-vissza hat.  

- Mi volt a legnehezebb és mi a legjobb dolog a könyv készítése során?

A magány volt a legnehezebb, az íráshoz nekem csend kell és idő, ugyanakkor nem vagyok egyhelyben ülő típus. A legjobb volt azt látni, ahogy egy-egy karakter életre kel, megelevenedik a könyv oldalain, egy idő után már én is nevettem egy-egy karakter poénjain vagy külsején, pedig én találtam ki.   

img_20230904_230448_1.jpg

- Mivel foglalkozol szívesen, ha épp nem írsz?

Lakásszínházat üzemeltetek Budapest belvárosában, épp egy új, kísérleti drámát próbálunk, még ősszel szeretnénk bemutatni. Margetin István írta, olyan elismert táncosokkal dolgozunk együtt benne, mint Matisz Viki, Rhea és Mészáros Gergely. Ezen túl a táncnak van még nagy szerepe az életem szabadabb részében.

- Mit tervezel következő dobásnak? Készül a folytatás vagy valami teljesen más stílusú írással foglalkozol jelenleg?

Már készül a Sorsod Borsod folytatása, egy kis rész alakításába az olvasókat is be fogom vonni. 

Az írónő elérhetőségei:

https://banhidililla.hu/

https://www.facebook.com/banhidilillairo

https://www.instagram.com/banhidi_lilla/?igshid=ZDdkNTZiNTM%3D

https://www.tiktok.com/@lillaakrimiiro

 

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#interjú #könyv #sorsodborsod #prae

Szólj hozzá

Interjú