2023. júl 05.

A marketing tanulható?

írta: Mayerné Répási Adrienn
A marketing tanulható?

dajka-gabor-7-scaled.jpg

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach, és a nemrégiben megjelent Online Marketing és Pszichológia könyv szerzője. Ma vele beszélgettem kicsit a marketing világról.

- Üzleti és marketing tanácsadással, business coachinggal foglalkozol. Miért döntöttél e két segítő szakma mellett? Hogyan jött az életedbe, hogy ezzel foglalkozz? 

Nem szerettem volna marketing szakértő lenni, meg sem fordult ilyen ötlet a fejemben. 15-16 évesen weboldalakat készítettem, és ebben láttam a jövőmet is. Ám hiába szerkesztettem meg a saját vagy más weboldalát, ha nem volt látogatott. Így eldöntöttem, hogy megtanulom a keresőoptimalizálást.  22 évesen megvettem életem első tudásanyagát, amire egyébként sokáig kellett gyűjtenem, mert pályakezdő szakácsként a minimálbért kerestem. Ezzel párhuzamosan hetente pár órában egy piacvezető webáruházban dolgoztam, mint programozó, és egyre szorosabbra fűztük a kapcsolatunkat.

Ebből az lett, hogy 2009-ben a programozás mellett, havi pár százezer forintos Google AdWords és Facebook hirdetésekre felügyeletem, továbbá a reklámszövegek írásában is segíthettem, ebben a viszonylag nagyobb forgalmú cégben. Egy idő után azt vettem észre, hogy a szabadnapjaimon reggel termékeket töltök fel a webshopra, utána kijavítom a kollégák által összeírt program hibákat, írok egy cikket a webáruház blogjára, majd termékeket fotózok és videózok. Esténként 10 után pedig az ügyvezetővel reklámokat készítünk, több online felületre és print médiába. Egy idő után a vendéglátást teljesen felváltotta ez az online mindenes munka. Később az ügyvezető ajánlott pár cégvezető barátjának és nekik is segítettem a forgalomnövelésben. Közben pedig megnyitottam a saját webáruházamat, ami nagyon gyorsan felfutott, nagy sikernek örvendett. 2013-ban pedig úgy döntöttem, hogy létrehozok egy Katás adórendben működő egyéni vállalkozást, hátha tudok saját ügyfeleket is szerezni, akiknek szintén sok dologban segítségére lehetek. Akkor még nem tudtam, hogy ezt úgy nevezik, hogy marketing generalista. Aki ezt a címet viseli, az tulajdonképpen mindenhez ért valamilyen mélységben, de semminek sem a specialistája. Az első, saját magam által szerzett ügyfelemnek szintén évente bőven nettó egy milliárdos forgalma volt. 2014-ben Google Partnerré váltam.

Egészen 2020-ig nem is igazán volt gond a gazdaságunkkal, de aztán jött a Covid. Ez mindent átrajzolt az e-kereskedelemben. A vállalkozók gondolkodása is megváltozott, sok új piaci szereplő jelent meg. Többen indítottak teljesen kezdőként webáruházat, ami által felborították az eddigi piaci egyensúlyt. Hosszú lenne részletezni, de ahhoz tudnám hasonlítani, amikor egy autóversenybe szállnának be olyan jogosítvánnyal rendelkezők, akik még soha nem versenyeztek és soha sem ültek versenyautóba, de úgy, hogy a szabályokat is akkor szeretnék megtanulni. Viszont a céljuk már az első versenyen dobogós helyezés. Könnyen belátható, hogy össze fogják magukat és másokat is törni.

A Covid után kitört a háború, amely szintén odacsapott a gazdaságunknak. A fogyasztói szokások és a vállalkozók attitűdje ismételten megváltozott. Ezt a helyzetet felismerve, úgy láttam, hogy már valami egészen más is kell a vállalkozóknak, nem csak a marketing. Így a coaching szakma elsajátítása mellett döntöttem, mert láttam, hogy a vállalkozók üzleti gondolkodásán is fejleszteni kell. Csak egy példát hadd mondjak: a legtöbb tapasztalatlan vállalkozó azzal keres meg minket, hogy bármennyit költhetünk marketingre, akár 10.000.000 Ft-ot is, amíg az neki megtérül. Egyrészt ez annyira magától értetődő, hogy ilyet fölösleges kijelenteni. Másrészről pedig akik ezt mondják egy beszélgetés során, azok még nem tudnak előre gondolkodni – ami egy fejleszthető képesség. Hiába a korlátlan marketingköltés, ha a vállalkozó nincs felkészülve a nagyobb forgalomra. Sok vállalkozó a megemelkedett rendelésszámtól megy tönkre, mert nem tud logisztikázni, gazdálkodni, nem elég erős hozzá mentálisan, nincs elegendő munkatársa.

- Elég nagy rálátásod van a kezdő vállalkozásokra. Milyen fő hibákat követnek el leginkább a marketing területén?

A legnagyobb hiba az, hogy maguknak akarják csinálni a marketinget, mert úgy gondolják, hogy majd beletanulnak. Azt hiszik, hogy ha követnek pár marketinges csoportot a Facebookon, és eljárnak marketinges előadásokat hallgatni, akkor ők is marketingessé válnak. Ezzel szemben ez egy szakma, ami a pszichológiára, szociológiára és a közgazdaságtan, etika, esztétika, neurológia, informatika, szemiotika, hálózat-, piac- és médiakutatásra épül. 

Ahogy gyorsul a világunk és egyre kevesebb idehaza a pénzünk, már egyre gyorsabban akarnak a vállalkozók olyan forgalmat, amiből kényelmesen megélnek. Nem akarnak, vagy nem tudnak, nem hogy 2-3 évet, hanem már hónapokat sem kivárni. A vállalkozással együtt kell fejlődnie a vállalkozónak is!

dajka-gabor-5-scaled.jpg

- Véleményed szerint mennyire nehéz „megtanulni" a marketinget egy teljesen kezdőnek?

Rengeteg tanulással jár a marketinges szakma elsajátítása. A Szociálpszichológia (Heather M. Claypool - Diane M. Mackie - Eliot R. Smith) című könyv egy kicsivel nagyobb mint a B5-ös formátum, 750 oldalas és kb. 11-es betűmérettel nyomtatják. A Marketingmenedzsment (Kevin Lane Keller - Philip Kotler) című könyv is hasonló tulajdonságokkal rendelkezik. Ezt a két könyvet tartom én beugrónak a marketing világába. Ennek a két könyvnek a feldolgozása 3-4 év körül van. Ezek után érdemes belevágni a reklámfelületek kezelésének megtanulásába, ami már sokkal kevesebb idő, de így is legalább egy évvel számolni kell.

Csak az ismerhet másokat, aki ismeri önmagát, így a jó szakember fejleszti az önismeretét, amit költséghatékonyságból önismereti csoportokban is lehet, de még így is rá kell szánnunk 500.000-1.000.000 Ft-ot. A jó marketingesnek kulcsfontosságú az, hogy alaposan ismerje a célcsoportja pszichográfiai jellemzőit. Idehaza leginkább demográfiai jellemzőkben gondolkodnak a vállalkozók és a marketingeseik is, hiszen ennek az elsajátítása legfeljebb egy fél napot vesz igénybe. Demográfia alatt a nemet, korosztályt, havi jövedelmet, lakhelyet értem.

- Egy vállalkozónak mennyire érdemes beleásnia magát a marketingbe, az ehhez szükséges folyamatokba, tudásba egy kezdő vállalkozáshoz?

Annyira, hogy ki tudja választani a megfelelő szaktudással rendelkező marketingesét. Sajnos sokan nem tudják még azt sem, hogy merre induljanak el, hol juthatnak hiteles információhoz, mit kell keresni. 

Egy pár hetet rá kell szánnia annak a vállalkozónak, aki jó döntést akar hozni. Én általában nem szoktam első pillantásra szimpatikus lenni, mert kemény, fáradságos és hosszú munkát ígérek a vállalkozónak, ami erősen szembemegy a konkurenciáim kommunikációjával. Ezért leginkább minket már csak akkor keresnek meg, amikor már 3-4 marketinges ügynökségnél ráfáztak. Csak sok-sok veszteség után hallják meg a mondataimat. 

- Egy business coaching folyamán miben tudsz segítségükre lenni az embereknek? 

Az üzleti gondolkodás kialakítása mellett, nagy hangsúlyt fektetek a vállalkozók személyes fejlődésére is. Segítek nekik abban, hogy jobban megértsék saját erősségeiket és gyengeségeiket, hogy hatékonyabban tudják vezetni a vállalkozásukat. Fontosnak tartom, hogy megtanuljanak gyors, de helyes döntéseket hozni, valamint kezelni a stresszt és a konfliktusokat. Segítek nekik abban, hogy jobban megértsék az üzleti környezetet és a piaci trendeket, hogy képesek legyenek előre látni és alkalmazkodni a változásokhoz. A coaching folyamán megtanítom őket arra, hogyan használják ki a lehetőségeket és hogyan kezeljék a kihívásokat. Akit tudok, a tanulás irányába terelek. Legtöbbször nemcsak az üzletük minősége, hanem a magánéletük minősége is jelentősen javul. 

- Nemrégiben jelent meg a harmadik könyved is. Mesélnél róla? Miért jött létre? Kinek tud segíteni?

A tapasztalatlan vállalkozóknak és a nagyobb marketinges ügynökségben dolgozóknak szól a könyvem. A tapasztalatlan vállalkozók jellemzően annyit tudnak a marketingről, hogy az egy eladás segítő eszköz vagy maga az eladás. De a marketing ennél sokkal szerteágazóbb, már csak azért is, mert nem igazán van közös szakmai álláspont arról, mit is jelent a marketing, milyen kötelező eszközei vannak. Ahány marketinges, annyi definíció létezik, de az interneten közel kétszázat lehet fellelni. Ezt a témát is alaposan körbejárom a könyvemben.

Rendszeresen, ám titokban bedolgozok nagyobb marketing ügynökségeknek is, ahol azt tapasztalom, hogy a marketinges csapat technikailag nagyon fejlett, kiválóan értenek a számokhoz, jól tudnak statisztikát leolvasni, a különböző marketingeszközöket pedig helyesen tudják összekötni a webáruházzal, ám érzelmileg nem igazán fejlettek. Egy webáruház életében pedig bár a számok, a statisztika és a kódok bekötése nagyon fontos, de ugyanennyire fontos a fogyasztó megszólítása is. A célközönséghez való kapcsolódás minősége. A célközönségünket tudnunk kell irányítani, befolyásolni – persze csak etikus keretek között. Tudnunk kell kilépni a kereskedő szerepéből, akit egyébként a magánéletünkben nem szeretünk, hiszen mindig mindent el akar nekünk adni. Tudnunk kell a követőink szemében szakértői pozícióba kerülni. Ha pedig ezt is túllépjük, akkor példaképek is lehetünk.

Az Online Marketing és Pszichológia című könyvem ezen az úton is megpróbálja az olvasót elindítani. Meg szeretném mutatni a könyvet forgatóknak, hogy nem csak a racionális világ létezik.

3129396.jpg

- Mit jelentenek számodra ezek a könyvek? Egy-egy újabb mérföldkő a munkád során? Milyen pluszt adnak az életedhez?

Ezek a könyvek nem igazán jelentenek önmagukban számomra semmit. Elkészültek, vannak és kész. A könyv megírásának útja viszont annál inkább bír számomra jelentéssel. Maga a tudás megszerzése, fejben való összefűzése, a saját tudásomban a lyukak felfedezése, azoknak a pótlása és minden egyéb ezzel kapcsolatos tevékenység számomra egy kaland volt.

Az írás folyamata szórakoztatott. Sokszor dolgoztam a könyveimen egy egész éjszaka vagy éppen ünnepnapokon. 

Nem tudom, hogy milyen pluszt adnak az életemhez, ezen nem gondolkodtam el. Én mindig azt csinálom, ami szerintem helyes, még akkor is ha ez nem ad hozzá az életemhez. Nemcsak a belső, hanem a külső környezetemet is szeretném szebbé tenni.

letoltes_2.jpg

- Mi volt a legnagyobb nehézség az írás folyamán? És mely folyamatok voltak a legélvezetesebbek?

Nehézségre nem igazán emlékszem. Alapvetően egész nap írok, vagy olvasok. Talán a fejezeteket észben tartani volt a legnehezebb, hogy egy-egy bekezdést, ne írjak le újra. Az írás minden percét imádtam. Az írás kikapcsol és ez számomra egy kielégítő szellemi tevékenység. 

- Tervezel még könyvet kiadni?

Van a fejemben egy regény, amit Torrente és más hasonló filmek ihlettek, ám bőven lenne benne megtörtént esemény is, de a mai túlérzékeny világban esélytelennek látom ennek a könyvnek a megjelenését. Az Én Megmondtam című üzleti könyvemet még akkor írtam, amikor nagyon be akartam bizonyítani azt, hogy értek az emberekhez az üzlethez és, hogy én sokkal jobb kereskedő lennék a legtöbb vállalkozótól. Szóval mai szemmel ez a kiadás nem sikerült valami jól, nem tölt el büszkeséggel. Viszont a gépemen már elkészült a javított, bővített és egómentesített második kiadás. Ha a gazdaságunk újra növekedési pályán lesz, akkor azonnal kiadom. Az Online Marketing és Pszichológia című művemet pedig jelentősen ki szeretném bővíteni a későbbiekben. Jó pár témát, összefüggést azért nem dolgoztam fel, mert a tesztolvasók azt jelezték, hogy már így is tömény az, amit leírtam. Ha hozzá vettem volna még fejezeteket, akkor elveszítették volna a fonalat, mert nincsenek hozzászokva a szakkönyvek olvasásához. A legtöbb marketinges könyv szórakoztató, olyan, amit a medence partján is szívesen olvas az ember és bár hasznosnak találja az információkat, mégsem tud érdemben velük mit kezdeni.

M +36204537031

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#interjú #marketing #vállalkozás 

Szólj hozzá

Interjú