Vajon megszerettethető a gyerekekkel az olvasás?
Vajon egy előadás megváltoztathatja a gyerekek gondolkodását az olvasásról? Ennek jártam utána Holden Rose olvasásról szóló motivációs előadásán, amelyet a Kecskeméti Katona József könyvtár és a Hajósi Városi könyvtár közösen szervezett.
Közel harminc izgága, túlingerelt vagy épp fáradt gyermek ült a sorokban, különböző korosztályban. Meg kell vallanom, nem irigyeltem Attilát. Fenntartani a figyelmük, és beszélgetésre, gondolkodásra, csendre bírni őket, nem kis feladat. Ráadásul ma már nem annyira "cool", "trendi" olvasni. A legtöbb gyermek ritkán jár könyvtárba, könyvet a kezébe pedig még ritkábban fog, nemhogy rendszeresen olvasson.
Lehet jó példával előtte járni, kiskorától felolvasni neki, olvasásra szoktatni, könyvtárba, könyvesboltba, könyves előadásokra vinni, de ez sem mindig megoldás. Van, hogy a gyerek így sem lesz rendszeresen olvasó gyermek. Erőltetni pedig nem lehet. Ezt saját példámon is meg tudod mutatni. három gyermekemből egy szeret olvasni, magától könyvet vesz a kezébe, egy kisebb ráhatásra, unszolásra olvas, a harmadik pedig csak ha nagyon muszáj. Pedig tőlem azt látják, hogy könyv mindig van nálam. Esténként, szabadidőmben olvasok. Rengeteg könyvet kapok, veszek.
A könyv jutalom legyen, az olvasás jó időtöltés, a felfedezés pedig öröm.
Na de térjünk vissza Holden Rose nagyszerű előadására. A gyerekeknek képi, videós, játékos formában mutatja meg, miért érdemes, miért jó olvasni. Nagyon élvezhető szinte minden korosztály számára, noha Attilának több krosztálynak van más, más tematikájú előadásötlete. Nem értem, hogy miért nem népszerűbb ennél is jobban, hiszen szenzációs. Erről kellene szólni a közösségi médiának, TV-nek, rádiónak. Ha valamire, olvasásra szükségük van a gyerekeknek és a képzeletük, szókincsük pallérozására. Na de hogyan nyilatkozik Attilla arról, miben tud segíteni?
Kovács Attila alias Holden Rose
Arra tudok rávilágítani, miért érdemes elkezdeni. Utána a lángot már a gyereknek kell élesztgetnie. Nem csinálhatja meg senki helyette. Segíthet neki a szülő kicsit fújni, de csak óvatosan, nehogy elaludjon. Bíztathatja a pedagógus, átismételhetik az előadáson hallott információkat, és figyelmeztetheti újra és újra, hogy a lángot ébren tartsa. Lehet jutalmazni, motiválni, kötelezni, de aki már egyszer is sütött nyárson életében, az pontosan tudja, hogy nem a lánggal sütünk, hanem a parázzsal.
Szerintem egy nagyon klassz kis előadás volt, amit kötelezővé tennék minden iskolában! Ha már legalább egy gyerek a hatására rendszeresen könyvet vesz a kezébe, akkor megéri!