Fenntarthatósági tanácsadóként segít környezetbarát gondolkodást kialakítani
Interjúalanyom Pék Anikó, a CreArt Consulting tulajdonosa
A legtöbb embernek valamilyen szinten fontos a környezetvédelem, a fenntarthatóság. Ám lehet ezt nem csak egyéni szinten, hanem vállalati szinten is csinálni. Pék Anikó, a CreArt Consulting tulajdonosa ebben segít sokaknak. Ma interjúm alanya ő volt.
- Mit takar pontosan a fenntarthatósági tanácsadás? Hogyan találkoztál vele és
választottad munkádként?
Fenntarthatósági tanácsadóként segítek tudatos és környezetbarát gondolkodást kialakítani, támogatom a társadalmilag és környezetileg felelős működés megvalósítását. Ez kiterjed a környezeti és társadalmi hatások javítására, többek között a szén-dioxid-kibocsátás- és hulladékcsökkentés, az alkalmazotti elkötelezettség, az irányítás, a folyamatok és az ellátási lánc javítására is. Beletartozik a folyamatba az erőforrásokkal, idővel, energiával, anyagiakkal való gazdálkodás is. A munkám legfontosabb része egy újfajta szemlélet átadása, hogy az ügyfeleim a folyamat után egy zöldebb, környezetbarátabb módon tudják folytatni az üzleti működésüket vagy az
életüket.
-Hogyan talált meg és választottam munkámnak?
Már kisgyerekként is minden természetfilmet megnéztem, vasárnap képes voltam hajnalban felkelni, hogy nézzem az Állatkertek 2000-ben és Gerald és Lee Durrell sorozatait (pedig egyébként sosem lehetett kirobbantani az ágyból korán). Utána David Attenborough filmjei szintén az első pillanattól magával ragadtak: a profizmusa, a látásmódja, a hozzáállása. Akkor eldöntöttem, hogy én is tenni akarok majd a jobb világért, ha „nagy leszek”. Aztán szülői tanácsra más irányba indultam és néhány évet dolgoztam is egyéb területen. Volt egy pont az életemben – tisztán emlékeszem rá, ahogy egy továbbképzésen az ebédre kapott brokkolileves fölött célvesztettnek éreztem magam -, és akkor rájöttem, hogy követni kell a gyermekkori álmomat, és olyan ügyekért kell dolgoznom, amik előreviszik a világot, és a környezetet megóvják.
Ekkor indultam el a fenntarthatósághoz kapcsolódó területeken – ez 18 éve volt. Dolgoztam azóta szélerőműpark beruházás fejlesztésénél, fenntarthatósági és innovációs konferenciaszervezőként, bio kutatócégnél, robotikai startupnál. A közös az volt bennük, hogy mindenhol zöldebb, jobb megoldásokat kerestünk fennálló problémákra. Lassan 5 éve lesz, hogy vállalkozó lettem. Azóta egyre inkább megtaláltak olyan feladatok, amikor fejlesztési, optimalizálási, üzleti tanácsokat kértek tőlem az ügyfelek, és így lassan kiépült a tanácsadói irány, amibe szintén beleépítettem a fenntarthatóságot.
- Kiknek, miben tudsz segíteni a munkáddal?
Dolgozom vállalkozásokkal és magánszemélyekkel is. Olyan ügyfelek találnak meg, akik érzik, hogy felelősségünk van a környezet megóvásában, érzik, hogy tennünk kell a tudatos és felelős fogyasztásért és ezért szeretnék integrálni a fenntarthatóságot a működésükbe és stratégiájukba. De olyanok is vannak, akik a jogszabályi előírások miatt kezdenek el foglalkozni ezzel a témával.
A céges együttműködés magában foglalja a stratégiai tervezést vagy akcióterv kialakítását, a gyártás, kivitelezés átgondolását, a körkörös gazdaságra való átállás lehetőségeinek megvizsgálását, a szemléletformálást, vagy projektmenedzseri fejlesztéseket. Beletartozhat a zöld marketing és kommunikáció fejlesztése, vagy a céges rendezvények zöldítése. Minden céggel egyedileg alakítjuk ki, hogy nekik mire van szükségük, mire van költségvetésük, így mindenhol megtaláljuk a kisebb-nagyobb lépéseket, amiket megtehetünk.
A cégek közül legjobban kis és középvállalkozásokkal szeretek dolgozni. Egyrészt az ő életüket ismerem a legjobban, másrészt szeretem, hogy a döntési folyamat itt gyorsan és hatékonyan működik. Ha találunk olyan területet, ahol érdemes és fontos változtatni, akkor szinte azonnal döntéshozóval tudunk erről egyeztetni – sőt, van, hogy eleve a döntéshozó keres meg a közös munka miatt.
Cégeken kívül magánszemélyekkel is foglalkozom, akik szintén szeretnék az életüket fenntarthatóbb módon élni. Náluk ebbe beletartozik az idővel, energiával, anyagiakkal való gazdálkodás, vagy a megfelelő karrier átgondolása is.
- Miért tartod fontosnak a fenntarthatóságot magánemberként?
Egyénként a fenntarthatóságot alapvetően fontosnak tartom egy egészségesebb és igazságosabb jelen és jövő biztosítása érdekében: egyéni döntéseinkkel és cselekedeteinkkel jelentős hatást gyakorolhatunk a környezetre. Mindennapi választásaink, mint például az, hogy milyen és mennyi termékeket vásárolunk, mit eszünk, hogyan utazunk, vagy hogyan használjuk fel az erőforrásokat, közvetlenül befolyásolják a világot. És itt nem csak a közvetlen környezetünkre gondolhatunk, például egy Fair Trade kávé választásával távoli munkavállalók körülményeire is pozitív hatással lehetünk. Ezen kívül a fenntarthatóság nemcsak a bolygónk védelmében játszik kulcsszerepet, hanem hozzájárul az egyéni egészséghez és jóléthez is. Például az egészséges táplálkozás és a környezetbarát közlekedési módok választása nemcsak a környezeti lábnyomunkat csökkenti, hanem egészségünket is javítja. Egy ilyen irányú életmódváltás lehetőséget biztosít arra is, hogy aktív szerepet vállaljunk közösségünk és a bolygó jövőjének alakításában, mivel a fenntarthatóság nem csak a természeti környezetet, hanem a pozitív társadalmi hatások növelését is előtérbe helyezi.
- Mennyivel többet kell tenni cégként valakinek a fenntarthatóságért?
Azt hiszem, kimondhatjuk azt az általános szabályt, hogy minél nagyobb szereplő vagy, annál többet tehetsz a bolygóért. A vállalatoknak törekedniük kell arra, hogy a fenntarthatóságot stratégiájuk részévé tegyék. Nem csak a profitra kellene összpontosítaniuk, hanem a társadalmi és környezeti hatásukra is. A fenntarthatóságra elköltött pénz nem költség, hanem befektetés a jövőbe. Ezt azért is kihangsúlyozhatjuk, mert a fenntarthatóság kedvezően befolyásolja egy vállalkozás hosszú távú életképességét és versenyképességét, az ügyfeleknek és a munkavállalóknak is egyre fontosabb a fenntarthatóság iránti elkötelezettség. Sőt, már a banki hiteleknél, a pályázatoknál és a nagyvállalati beszállítók megválasztásánál is előnybe kerülnek azok a cégek, akik már most fel tudnak mutatni ilyen irányú lépéseket.
Szerencsére egyre többen látják meg a jogalkotók között is – Európában és Magyarországon is –, hogy ezt a területet kiemelt figyelemmel kell kezelni, és egyre több jogszabály segít abban, hogy élhetőbb világot tudjunk továbbadni a következő generációnak. A fenntarthatóság előmozdítása vállalati szinten hozzájárul a globális fenntarthatósági célok, például az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célok (SDG-k) eléréséhez. Minden egyes cég tevékenysége összeadódik, és együttesen közelebb kerülhetünk az Európai Unió 2030-ra és 2050-re előirányzott céljaihoz.
Mivel látom, hogy a környezetünk ki- és elhasználása egyre nagyobb problémává vált, így nagyon fontosnak tartom az edukáció szerepét. Minél több emberhez és vállalkozáshoz kell eljuttatnunk az információt, hogy neki is ki kell vennie a részét a folyamatból, hogy egy élhető bolygót alakítsunk ki és adjunk tovább.
- Milyen apró dolgokat tehetünk magánemberként és milyen dolgokat vállalkozóként a jobb világért?
Magánemberként figyeljünk oda a környezettudatos fogyasztásra, figyeljünk oda a túlfogyasztás elkerülésére, és lehetőség szerint minimalizáljuk a hulladékot. Itt kiemelten gondolok az élelmiszerekre, az ételhulladékok lábnyoma az egyik legnagyobb az emberek fogyasztásában. Ugyanígy figyeljünk oda a helyi, szezonális alapanyagokra, ha lehet, válasszunk növényi alapú ételt. Válasszunk újrahasznosított vagy fenntartható forrásból származó termékeket – ha lehet, minél kevesebbet. Ne tárgyakkal próbáljuk kifejezni a szeretetünket, hanem együtt töltött minőségi idővel. Figyeljünk oda a közlekedésünkre, az energiatakarékos eszközökre, a nem használt eszközök kikapcsolására.
Vállalkozásként pedig fontos, hogy tudatosan alakítsuk az üzleti stratégiánkat, és integráljuk a fenntarthatóságot minden szinten. A legkisebb lépések például az újrahasznosított papír használata, vagy elmozdulás a papírmentes iroda felé. Átgondolhatjuk az iroda vagy a telephely világítását, optimalizálhatunk, lecserélhetjük LED izzókra a világítótesteket. A hulladékkezelésben is vannak apró lépések: a szelektív gyűjtés előtt/mellett gondoljuk át, hogyan tudjuk csökkenteni a keletkező hulladékot. A beszerzési láncunk átnézésével szintén nagyot léphetünk előre. Támogassunk vállalati képzéseket, nézzük meg, hogy a távmunkát hogyan tudjuk beépíteni a napjainkba. A munkahelyi jólétért nagyon sok apró lépést tehetünk, a társadalmi felelősségvállalásunkba építsünk be nagy hatású elemeket. Alakítsunk ki méhlegelőt a telephelyen, telepítsünk minél több növényt. Ezek csak kiragadott példák, minden cég esetében egyedileg érdemes megvizsgálni a lehetőségeket.
- Mi szokott a legnagyobb problémát okozni az embereknek az átálláskor?
A legnehezebb rész gyakran a szemléletváltás. Sok vállalat és egyén nehezen szakad el a megszokottól. Sok cég nehezen egyensúlyoz a rövid távú költségek és a hosszú távú előnyök között, és nehezen integrálja a fenntarthatóságot a vállalati kultúrájukba. Ezeknek a kihívásoknak a leküzdése stratégiai tervezést és teljes szemléletváltást igényel. Az én feladatom, hogy megmutassam nekik, hogy a fenntarthatóság nem csak lehetséges, hanem hosszú távon előnyös is. Az is hozzátartozik a nehézségekhez, hogy az átállás esetenként költségekkel jár. Legtöbbször a tudatosabb fogyasztással és az optimalizálással azonban spórolni is tudunk. Természetesen vannak nagyobb beruházások, amelyek nagy anyagi ráfordítással járnak, de ezek hosszabb távon kifizetődnek, akár pénzügyileg, akár a jólétünk megteremtése által.
- Miért szereted a munkád? Mit ad hozzád?
Amit a legjobban szeretek, hogy minden egyes munka más és más, mindegyik valamilyen személyes kihívást is tartogat, mindig tanulok is közben - és mellette büszkeséggel tölt el, amikor látom a változásokat és az eredményeket. Nagyszerű érzés látni, hogy a vállalatok hogyan alakítják át működésüket a környezet és a társadalom javára.
A munkám lehetőséget ad arra, hogy valódi változást hozzak a világba. Hiszem, hogy a kis lépések is nagy hatással lehetnek, és ez motivál nap mint nap. Jó érzés ennek az átalakulásnak a részese lenni, hozzájárulni a világunk jobbá tételéhez kicsiben és nagyban is. Minden sikeres projekt újabb bizonyíték arra, hogy a fenntarthatóság nem csak egy szó, hanem valós, pozitív változás. Ez adja meg a munkám értelmét és motivál a mindennapokban is.
Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.
ReAd-blog Adrija
#fenntarthatóság #környezetvédelem #interjú #munka