2019. okt 16.

Mindent az olvasásról-Interjú Szabados Ágnessel

írta: Mayerné Répási Adrienn
Mindent az olvasásról-Interjú Szabados Ágnessel

Közéleti személyiségként óriási a felelősség, fontos a példamutatás számára

20190317_221512.jpg

ˇEgy jó könyv olyan, mint egy jó pszichológus!ˇ

Szabados Ágnest nem kell bemutatnom senkinek. Az RTL Klub Híradójának műsorvezetőjeként mindenki találkozhatott már vele. Ha nem onnan, akkor a "Nincs időm olvasni" 12 hónap 12 könyv kihívásáról ismerhető még. Csinos, fiatal és tele van lendülettel. Amit érdemes még tudni róla, hogy kiskunhalasi származású. Az olvasás, a könyvek szószólója lett. Mikor első körben hallottam a kihívásáról, csak legyintettem én is. Rendszeres olvasó vagyok, engem nem érint. Végül mégis betévedtem a csoportjába, ahol elképesztő, milyen segítőkészség, sokoldalúság, sokszínűség tapasztalható.  Rövid idő alatt nagyon sok ember kedvet kapott az olvasáshoz általa, abban biztos vagyok.

„Én is ezt csinálom, csak kicsiben”-gondoltam. Így rögtön kíváncsi lettem Ágira. Sajnos a sok munka és időhiány miatt elég nehéz volt összehozni az interjút, míg a szerencsének köszönhetően kiderült, hogy hozzánk látogat Kalocsára, a Tomori Pál Városi Könyvtár meghívására. Tudtam, hogy ott a helyem! De ahol három kicsi gyerek van, nem mindig jön össze úgy valami, ahogy eltervezi az ember. Végül mégis sikerült eljutnom a találkozóra. Örülök, hogy részt vehettem rajta és megismerhettem az olvasás nagykövetét személyesen is, mert számomra az lett. Vidám, csacsogó, közvetlen és meglehetősen csinos. Semmi manír, a nagyközönség előtt sokat szereplő emberekre jellemző allűr nem volt tapasztalható. Rögtön meg lehet kedvelni őt. A mosolya, vidámsága pedig ragadós. Rengeteg kérdéssel készültem, amit végül a kérdező, Gillich Panna, a Impulzív Életmód Magazin szerkesztője valamilyen formában mind feltett. Bőszen jegyzeteltem, így fogadjátok sok szeretettel az interjút.

- Milyen típusú embernek tartod magad?

Tervezgetős, vidám, talpraesett, maximalista. Szeretek sok lábon állni, mindig mozgásban lenni. Szeretem a kihívásokat.

- Mi jut eszedbe, ha gyermekkorodról kérdezlek? Emlékek, illatok, ízek, kedvenc helyek, könyvek, amik bevillannak?

Kevés gyermekkori emlékem van. Egy valami van, ami nagyon megragadt bennem. Esténként az édesapám sokszor a mellkasán pihenő könyvvel bóbiskolt el.

- Akkor innen a jó példa előtted? Kiskorodban szerettél olvasni? Volt meghatározó könyves élményed?

A szüleim mindig olvastak. Havi 5-6 könyv biztos elfogyott nekik. Biztos innen ered a könyvek szeretete. Az első olyan olvasmány, ami megragadt bennem, az a Harry Potter. Én is Harry Potter lázban égtem és vártam az új részeket. A másik, ami eszembe jut és meghatározó volt, az a Vörös és fekete Stendhaltól. Azóta persze rengeteg olyan könyvvel gazdagodtam, ami hozzám adott valamit. Edith Eva Eger: A döntés című könyvét meg kell említenem még. Jókor került pont a kezembe.

- Ismertebb emberként szerinted fontos jó példával való előjárás, mint mondjuk az olvasás?

Közéleti személyiségként szerintem óriási a felelősség, fontos a példamutatás. Ha azzal olvasásra tudok buzdítani valakit, hogy ajánlok egy könyvet számára, akkor már megérte, elégedett vagyok.

72486354_2590022894391042_9208968627804438528_n.jpg

- Elképesztő gyorsasággal bekerült a köztudatba a saját hashtaged, a kihívásod és a csoportod is. Mikor indult? Szerinted minek köszönhető a zajos siker?

3 éve indítottam el. Akkor sokan legyintettek csak rá. „Nem divat manapság olvasni”-kaptam meg mindenhonnan. Erre erősen rácáfoltak a számok. A taglétszám elérte a 20000 főt. Találkozók jöttek létre általa. Most lesz a hatodik épp. Nagyon aktív kis közösség. A 12 hónap 12 könyv kihívás azért működik szerintem, mert nem szabok meg egy olvasandó könyvet, hanem témakört csak, így mindenki saját maga választhatja ki az olvasnivalóját. Ajánlok nekik én is, de egymásnak is segítenek a választásban. A csoport titka talán ez, és a közösséghez való tartozás igénye, a közös cél, a kreativitás, a közös ötletelés. Könyvklubunk is van már, ahol viszont egy adott könyv vagy író olvasása a cél, amit aztán kibeszélünk közösen. De számos plusz ötlet jött be a csoport által. Például podcasteket csinálok. Számomra is egy kihívás, motiváció, fejlődés. Tervben van egy applikáció is, ahol jelölni lehetne mennyi időt, oldalt olvastunk aznap. De rengeteg más ötletem is van még. Rengeteget ad nekem is ez a csoport.

 - Milyen témakörök merültek föl eddig, amik alapján választhattak az olvasók a csoportban? Mikor tűzöd ki az adott témát egyébként?

Volt már borító alapján választhatóság, krimi, szépirodalom, de egy adott író könyve is, vagy „legyen kérdés a könyv címe” is sorba került már. Minden hónap első napján posztolom a témakört. Megfogadtam, hogy addig senki sem tudhatja, mi lesz az adott hónap témája és ezt be is tartom.

- Kiknek ajánlod a kihívást és a csoportodat elsősorban? Mi a célja a létrejöttének? Iránymutatás, kedvcsinálás az olvasáshoz?

Mindenkinek, aki szeret olvasni és annak is, aki még nem, hátha kedvet kap. A csoportban ötleteket adunk egymásnak, tippeket. Ki, mikor tud időt szakítani egy könyvre. Milyen könyvet olvassunk, ami kihagyhatatlan mások számára is.

- Milyen a csoport összetétele?

Főként nők vannak jelen, kevés a férfi, de ők nagyon aktívak és kitartóak ellenben. Korban is igen széles a paletta. 25-45 az átlagéletkor, de szerencsére jóval idősebbek és meglepően sok fiatal is csatlakozott már.

- Van nehézsége egy ilyen nagy létszámú csoport koordinálásának, a kihívásnak?

Van nehézsége is, de elenyésző. Nehéz a kommunikációt állandóan fenntartani és kevesebb időm marad az olvasásra. Talán csak ennyi. Leginkább pozitív hozadéka van csak.

1570094555339_st8_6116.jpg

- Híradózol és más munkákat is végzel. Elképesztő a lendületed. Mikor tudsz időt szakítani a rengeteg elfoglaltságod között az olvasásra? Hogyan tudod beleilleszteni a napi rutinodba? Megosztanád velünk a tippeket?

Volt, amikor nem volt időm olvasni. Aztán rájöttem, hogy mindenkinek arra van ideje, amire szeretne. Azóta olvasok. Bármikor és bármilyen élethelyzetben. Én vagyok az a lány, aki olvas a postán, várakozás közben az orvosnál, utazás közben a metrón, sminkelés és frizura készítés közben a Híradó előtt, szabadidejében, egyszóval bármikor. Leszoktam az esti telefonnyomkodásról, helyette falom az oldalakat. Sokszor előfordul, hogy korábban kelek, csak hogy egy pár oldalt olvashassak. Néha csak 5 percem van, de akkor is előkapom a könyvem, ami mindig van nálam. Szóval szokás kérdése az egész. Teremtsük meg az időt egy jó könyvhöz.

- Ha már könyvek. Mesélnél a saját könyvedről? Írnál egyébként nagyobb lélegzetvételű regényt is?

Tavaly novemberben jelent meg a Nincs időm olvasni olvasónaplóm nagy sikerrel. Idén ismét ki szeretném adni egy bővített kiadásban, az új ötleteimmel, saját gondolataimmal felturbózva, magánkiadásban. Persze, hogy írnék mást is, csak az időm nem engedi. Ötletfoszlányok vannak eddig csak. Nekem is nagy vágyam, mint sokaknak, hogy egy olyan könyvet írjak, amit rengetegen szeretnek.

- Mekkora a saját könyvgyűjteményed? Főként mik találhatók meg nálad? Van nagyobb becsben tartott könyved?

Könyvgyűjtő vagyok. Gyermekkori vágyam volt egy hatalmas könyvszekrény az akkori kicsi könyvespolc helyett, és az, hogy egy könyvesboltba betérve, bármilyen könyvet megvehessek magamnak. Persze ez akkor lehetetlen volt. A mostani vágyam egy könyvtárszoba telis-tele könyvekkel, kényelmes olvasókuckóval. Imádom a moly.hu oldalt, a könyvvásárokat, a mozgó könyvárusokat, mert mindig kincsekre lelek általuk. Nem csak az új könyveket szeretem, hanem a régi, használtakat is becsben tartom. Rengeteg pszichológiai jellegű könyv sorakozik a polcomon. A kortárs könyvek jönnek be leginkább nekem és a világirodalom nagy klasszikusai. Márai, Szerb Antal, Szabó Magda az elsőszámú kedvenceim. Sok holokauszt témájú könyvem van még.

- Milyen a kívánságlistád?

Meglehetősen hosszú és vegyes, amit egy oldalon vezetek is rendszeresen (moly.hu)

- Miden könyvet elolvasom, amit a kezedbe veszel?

Azt vallom, hogy az első száz oldal meghatározó. Ha addig elolvasom, és nem tetszik, nem vesződöm vele tovább. Kár az időt vesztegetni egy olyan könyvre, ami nem nekünk íródott. Aztán lehet, hogy később, az életünk más szakaszában pont az a korábban félbehagyott könyv lesz a legjobb olvasmány.

- Hogy álltál a kötelező olvasmányokhoz? Szerinted kellenek vagy sem? Elavult a jelenlegi, alapos újragondolást kíván vagy jó a régi?

A mai fiatalok nem értik már a régi idők olvasmányának nyelvezetét, így azt gondolom, inkább elrettenti őket az olvasástól a legtöbb kötelező. Van azért olyan kötet, amit kifejezetten szerettem.

- Ha bármilyen íróval találkozhatnál, bármilyen kérdést feltehetnél neki, ki lenne az?

Anna Gavaldát, Szerb Antalt vagy Márait, Szabó Magdát szívesen meginterjúvolnám bármikor.

- Beszélgessünk a munkádról. Nagyon gyorsan, fiatalon már, elképesztő életutat jártál be, számos izgalmas munkával a hátad mögött. Minek köszönhető a siker? Tudás, szerencse, kitartás, céltudatosság, sok tanulás? Vagy mind egyszerre?

Fontos a hitelesség, az egyéniség, ami a képernyőn is átjön, a tehetség, alázat, szerencse, kitartás, szorgalom és sok-sok munka. Azt hiszik az emberek, hogy csak bemegyek, kisminkelnek, aztán felolvasom a szöveget, majd hazamehetek. Ennél kicsit összetettebb, színesebb, érdekesebb a munkám. Mi szoktuk például a felkonferáló szöveget megírni vagy átírjuk a saját stílusunkra. Képben kell lennünk az aktuális hírekkel akkor is , ha épp nem dolgozunk. Persze ez az alapműveltség része kell, hogy legyen, tisztában kell lennünk a világ dolgaival. Szerencsésnek érzem magam. Nagyon jó munkám van, szeretem, most pont jó helyen vagyok. Azért egyszer nagyon örülnék, ha lenne egy saját kulturális műsorom is könyvekről, írókkal.

71343777_2566489640077701_158259644957982720_n.jpg

- Irodalomterapeuta is vagy. Mesélnél erről, hogy pontosan mit is takar, hogyan kamatoztatod?

1.5 éve vagyok irodalomterapeuta. A sors akarta így. Egy hirdetés került elém, ami felkeltette a kíváncsiságom. Elmentem rá és azt éreztem, hogy megtaláltam a keresett dolgot. Az irodalomterápia önismereti terápia könyvek segítségével. Vannak saját csoportjaim. Viszek egy adott szöveget, felolvasom, majd beszélgetünk róla és a csoport tagjainak személyes élményeiről általa, feltárjuk az érzéseiket. Azért is jó, mert a mai világban keveset beszélgetünk, főleg önmagunkról szeretünk hallgatni. Itt barátságok alakulnak, egymásnak segítenek a csoporttagok. Én inkább megfigyelő, mentor vagyok, segítő az útjukon.

- Te személy szerint miért szereted az olvasást? Miért ajánlanád azoknak, akik eddig nem tették?

Hozzám ad sokat. Egy könyvnek teremtő ereje van. Világokat, embereket, képzelőerőt teremt. Aki olvas, az szebben is beszél, műveltebb lesz…és még hosszasan tudnám sorolni az előnyeit.

- Az olvasás mellett szeretsz sportolni is. Mesélnél róla?

Korábban sokáig versenytáncoltam, amit ma már abbahagytam, de a mozgás az életem része maradt. Szeretek futni, görkorizni, edzőterembe járni. Igaz mostanában egyre kevesebb időm akad a sportra. Kellene egy kihívás erre is.

- Mit csinálsz, mikor nem dolgozol vagy olvasol?

Filmeket nézek, szeretek barátokkal, a családdal nagyokat beszélgetni. Utazgatnék, ha lenne rá időm. Jó lenne teleportálni vagy egy időnyerő szerkezet.

Köszönöm szépen az interjút. Kívánom, hogy továbbra is légy ilyen nyitott, érdeklődő, ember és olvasásközpontú. Rengeteg jó olvasmányt is kívánok még neked.

Továbbá remélem, hogy Ágnes, aki egy ilyen nagyon szép kezdeményezést indított, nem marad egyedül, sokan csatlakozni fognak hozzá, híres emberek, közszereplők és még több fiatal, gyermek, idős ember, aki az olvasást szereti. Olvassatok sokat!

ReAd-blog

#könyv #book #buch #olvasás #lesen #read #olvasnijó #olvasniszexi #olvassatok #blogger #nincsidőmolvasnikihívás #SzabadosÁgnes #RTLKlub #interjú #könyvek #eletemkonyve

Kukkantsatok be Ágnes csoportjába "Nincs időm olvasni" 12 hónap 12 könyv vagy az oldalára 

https://szabadosagnes.blog.hu

agi_oktober2019.jpg

 

Szólj hozzá

Könyv Interjú