2019. júl 24.

Szövegben otthon van

írta: Mayerné Répási Adrienn
Szövegben otthon van

Marketing szemléletű szövegírás és aki mögötte van

Mint egy másik postomban említettem a szövegezés fontos, elengedhetetlen minden vállalkozásnak, cégnek, blognak, oldalnak, weboldalnak. A jó szövegezés még fontosabb. Így ma egy marketinges szemléletű szövegíróval készítettem interjút, Nagy Tímea Birgevel. Mesél nekem a munkájáról bővebben és miért szereti, kiknek elengedhetetlen egy szövegíró. Köszönöm ezúton is neki.
 
Webszövegek oldalt viszed. Mesélnél a létrejöttéről, a munkádról, magadról?
Nagy Tímea Birge vagyok, a kis- és középvállalkozók marketing szövegírója. Abban segítek, hogy rövidebb idő alatt hatékonyabb, jobb, érdekesebb írások kerüljenek az online és az offline felületekre. 2 módon tudok segíteni: megírom vagy megtanítom, hogyan írd meg magad. 

Mi hatására vágtál bele a szövegírásba? Korábban is ezt a hivatást szeretted volna végezni? Milyen sulit végeztél hozzá?

Mindig is szerettem írni, történeteket kitalálni, elmesélni. Körülbelül 15 éves korom óta érdekel a marketing, a reklámpszichológia - az, hogy minek az alapján hozunk meg döntéseket, és milyen dolgok befolyásolnak ebben minket. Emlékszem, kiskamaszként többször is kiborítottam a helyi könyvtárosokat azzal, hogy reklámpszichológiai témájú könyveket szerettem volna:)

Kommunikáció szakra jártam, de ott sem tanultunk ilyesmit, ezért a saját szakállamra írtam a szakdolgozatomat online marketingből. A konzulensem csak annyit mondott, hogy ő ehhez cseppet sem ért, de majd azért szívesen elolvassa. Az elkészült anyagra végül azt mondták a külső bírálók, hogy olyan jól sikerült, hogy könyvben is ki kellene adni. Mondhatjuk, hogy ez volt az első szakmai sikerem.

Ezután kellett némi vargabetű, egyetem, néhány irreleváns állás után elhelyezkedtem sales szövegíróként egy cégnél. Szerettem a munkámat, jó is voltam benne, de nem szerettem a munkahelyemet. Úgy éreztem, hogy a bevétel csak egy apró szelete egy vállalkozás sikeres működésének, de ennél sokkal fontosabb az ügyfelek elégedettsége, és ez nem igazán volt meg abban a cégben.

Vettem egy nagy levegőt, és úgy döntöttem, saját vállalkozást indítok.

  • Olyat, ahol tényleg az ügyfél az első
  • Olyat, ahol 100%-os garanciát vállalok a munkámra
  • Olyat, ahol senkivel nem fizettetek ki olyan szöveget, ami nem megfelelő

A teljes sztori itt olvasható: https://webszovegek.hu/hogyan-nem-nyertem-irodalmi-nobel-dijat-es-lettem-szovegiro/

Mit takar pontosan a marketinges szövegírás? Mennyivel másabb, mint egy sima szövegírói munka?
Itt nem a kreativitás a lényeg, és még csak nem is az, hogy tetszik-e a szöveg a megrendelőnek. A marketing szövegeknek célja van: hogy konvertáljon, eladjon, feliratkozókat, vagy lájkokat hozzon... és az egész munkát ennek a célnak kell alárendelni. Nem elég, ha jó a szöveg, hatékonynak is kell lennie, és ehhez sokkal több kell, mint csupán leülni egy laptop elé, és elkezdeni írni, amikor homlokon csókol a múzsa. 
Miért szereted a munkád? Mi az, amit ad neked? Mi az a terület, ami nehezebben megy számodra?
Szeretem a változatosságot, azt, hogy az egyik percben a galambriasztással foglalkozom, a következő percben a lakberendezéssel, motoralkatrészekkel, egészséggel vagy CNC-marással. Rengeteg témába van betekintésem és rengeteg új, izgalmas dolgot tanulok minden nap. 
Szeretem a kreativitást benne, azt a pillanatot, amikor egy mások számára unalmasnak tűnő témában megtalálom azt, amivel majd érdekessé tehetem az olvasó számára. 
És persze szeretem a szabadságot is, amit a vállalkozás ad:)
Bár nem tartom magamat művésznek, de igazi művészlélek vagyok, ezért a vállalkozásomban azok a dolgok okoznak nehézséget, amihez két lábbal a földön kell állni: az adminisztráció, a számlázás, a dolgok rendben tartása nem az erősségem. Próbálom ezügyben kiépíteni a saját rendszereimet, amik a lehető legtöbb terhet leveszik a vállamról. Aki pedig megjegyzést tesz az íróasztalomon lévő káoszra, az halálnak halálával hal!

Kinek ajánlott egy marketinges szövegíró elsősorban? Szerinted kinek van szüksége rá, illetve pont rád feltétlenül?
Klasszikusokkal élve: mindenkinek, aki szereti;) A marketing szövegírónak több előnye is van: egyrészt szakemberként hatékonyabb, jobb szövegeket írhat, mint az a vállalkozó, akinek nem ez a fő profilja, és nem tudja, mitől döglik a konverzió. Másrészt időt nyer a megbízónak: volt olyan ügyfelem, akivel havonta 8-10 percet beszéltünk telefonon, és neki ebből egész hónapra megvoltak a blogbejegyzései. 
Harmadszor - és erre kevesen gondolnak - külsősként teljesen friss szemszögből látja a vállalkozást, új nézőpontot vihet bele, új érdekességet fedezhet fel benne, ami fel sem tűnik annak, aki nap mint nap ebben él. 
Amikor valakivel elkezdünk együtt dolgozni, az első lépés mindig egy átfogó adatlap  kitöltése, amiben rákérdezek a vállalkozását és a marketingjét érintő legfontosabb kérdésekre. Bevallom, sok kérdés van benne, és egyáltalán nem könnyűek, eltart egy kis ideig, amíg kitölti az ember.

Az igazán elkötelezett vállalkozók mégis imádják – nem is tudom, hányszor írták már vissza, hogy már csak az adatlap miatt megérte engem felkeresni. A kitöltéshez ugyanis sok olyan dolgot kell átgondolni, amik elengedhetetlenek ahhoz, hogy a marketinged rendben legyen. És bármilyen hihetetlen, de a hétköznapok rohanásában ezek az alapdolgok sokszor elsikkadnak. A szövegíró megbízásával tehát (újra) átgondolod a marketingedet, sőt, még az is lehet, hogy egészen más szemszögből látod majd az egészet.
Sokan azt hiszik, hogy szövegíró annak kell, aki nem tud írni. Meglepődnének, ha tudnák, hogy hány ügyfelem van, akik teljesen jól írnak, mégis inkább kiszervezik - pont a fenti előnyök miatt. 
 
Miben vagy más, több, mint a hasonló területen dolgozók?
Nem csupán megírom a szövegeket, hanem sokszor átbeszéljük a folyamatokat, az egész marketinget, a salest, sőt, akár még a termékfejlesztésben is részt veszek. Volt olyan ügyfelem, akinek "feltaláltunk" egy terméket, egy rajta ragadt raktárkészlet kis felújításával egy egészen újszerű bónuszt tudtunk adni a tanfolyama mellé, és erre egy egész kampányt húztunk fel.
Ez az együtt gondolkodás az egyik legizgalmasabb része a projektnek, főleg, ha az ügyfél is nyitott és kreatív!
Hiszem, hogy az ügyfél az első, és ennek érdekében az ügyféllel is hajlandó vagyok harcba szállni. 
Elképzelhető, hogy a saját témádhoz jobban értesz, mint a marketinghez, ezáltal olyan dolgokat kérsz/rendelsz, ami szakmai szemmel nézve nem fognak jó eredményt hozni. Ha egy kisiparosnak szervezed ki a feladatot, akkor ő meg fogja csinálni, akkor is, ha ez rosszat tesz neked, vagy a kampányodnak. Ha jó szakembert választasz, akkor viszont jelezni fogja, hogy ez rossz ötlet.

Nekem még a szerződésemben is benne van: „Megbízott tevékenységét a Megbízó érdekeit szem előtt tartva, a lehető legnagyobb hatékonyságra törekedve végzi. (...) az utasítás szakszerűtlenségéről vagy célszerűtlenségéről köteles a Megbízót – írásban – felvilágosítani.” Volt már, hogy órákig vitatkoztunk az ügyféllel egy-egy szóról, vagy szlogenről, amíg végre megszületett az eredmény:) Hamarabb szabadultam volna, ha engedek, de a végén ő is megköszönte, hogy megvédtem saját magától.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a szövegíró szava szent, sőt! Volt már olyan is, hogy ami elsőre hülyeségnek tűnt, az az ügyfél magyarázata után máris jó megoldássá vált, és végül úgy készült el az adott kampány. Nem életcélom a megrendelővel vitatkozni:)

Hogyan tudsz inspirálódni, ha elakadsz?

Mindenkivel előfordul, hogy hiába várja a múzsát, mégsem jár arra, hogy homlokon csókolja. Erre mindenkinek saját megoldása van, én például facebook- és 9gag függő vagyok. Ha elakadok, az agyamnak kell valami rágógumi, amin elnyammoghat, amíg eszembe jut a megoldás. Vannak persze egyéb módszereim is: segíthet egy séta, egy zuhany, vagy egy kimerítő edzés... 
A jelenségről 2 cikket is írtam, elég sok példát felsorakoztatva, hogy mindenki megtalálja azt, ami neki a legtesthezállóbb:

Milyen területeken fejleszted magad és tanulsz, ami a munkádhoz szükséges?
Rengeteg pénzt és energiát ölök mindenféle könyvekbe és tréningekbe, online is szoktam tanulni, de leginkább a tantermi képzéseket és a konferenciákat szeretem. Még azokat is, ahol semmi újat nem tanulok: egyszerűen a közeg olyan hatással van rám, hogy már attól beindul az agyam. Voltam olyan konferencián, ahol csak az első előadás felét hallgattam meg, de attól annyira megihletődtem, hogy a nap folyamán összeraktam egy komplett kampányt sales oldallal, hírlevelekkel, minden apró részlettel.

Egy kicsit személyes kíváncsiságom szülte kérdést is ide csempésznék. Mi kell ahhoz, hogy valaki jó szövegíró legyen? Iskola? Helyesírás? Könyvek? Egy jó beszéd, illetve íráskészség? Tanulható vagy ösztönös? Ki az, aki alkalmas szövegírónak szerinted?
Én azt szoktam mondani, hogy kétféle ember van: az egyiknek van tehetsége az íráshoz, a másiknak nincs. A trükk benne az, hogy bárki képes arra, hogy megtanuljon jó szövegeket írni saját magának: ehhez kellenek a masszív alapok, némi marketing, egy teáskanálnyi pszichológia, csipetnyi ihlet, és a célcsoport alapos ismerete. Ebben olyannyira hiszek, hogy én is szoktam oktatással foglalkozni, van alapfokú szövegíró tréningem, most készül a sokkal átfogóbb videótanfolyam, és egyéni coaching keretében is szoktam segíteni azokat, akiknek csak egy kis iránymutatásra van szüksége.
Ahhoz, hogy valaki hivatásos szövegíró legyen, és saját magán kívül másoknak is tudjon szöveget írni, méghozzá napi 5-8-10 órában, és az hatékony legyen... oda már kell némi extra tehetség is:
nagy_timea_birge_motoros.jpg

Hogyan kapcsolódsz ki, mikor nem dolgozol éppen?
Motorozok, sportolok, szeretek utazni, barátokkal jól érezni magam, és állandóan valami újat tanulni. Most például erősen szemezgetek egy jelnyelv-tanfolyammal, lenyűgöz a dolog plasztikussága. Úgy gondolom, hogy ez több mint egy helyettesítő kommunikációs forma, inkább egy egészen új világnézetet ad, amire nagyon kíváncsi vagyok! 
 
Milyen visszajelzés volt az, amit megjegyeztél egy életre, megőrzöl a szívedben?
Minden visszajelzést a szívemben őrzök:) Nehéz közülük választani, de ha csak egyet mondhatnék, az alighanem az első lenne (hiszen az első mindenki számára emlékezetes, ugye?) A vállalkozásom hajnalán egy szakmai rendezvényen meséltem valakinek, hogy hol dolgoztam előtte, és kiderült, hogy ő lelkes olvasója volt a munkahelyem hírleveleinek, mi több, eltette őket és azokból inspirálódott a saját marketingje építésekor. Kezdőként valami egészen hihetetlen volt, hogy ilyen hatással vagyok az emberekre!
Iszonyat sok erőt adott, kívánom minden vállalkozónak, hogy megtapasztalja egyszer ezt a "példakép-érzést".

Köszönöm az interjút!

Nagy Tímea - birge - Kis- és középvállalkozások marketing szövegírója

info@webszovegek.hu +3630381 6721

Facebook: https://webszovegek.hu

 

ReAd-blog

Szólj hozzá

Interjú