2020. feb 18.

Érdekes utazás LaVelle világába

írta: Mayerné Répási Adrienn
Érdekes utazás LaVelle világába

Victor LaValle: Bölcsőrablók

wood-3072434_640.jpg

Nem olvastam még az írótól, viszont a Fumax kiadó neve szinte mindig garantálja a lehető legjobb olvasmányokat, így bátran vetettem bele magam az olvasmányba. A könyv borítója és a cím rögtön megcsillogtatja a beltartalmat. Nem túl diszkréten és rejtetten, nagy feszültséget és izgalmakat ígér, ami nekem tetszik. Tudtam, mit fogok kapni, de így is megrázott. Egy olyan régi mítoszt ágyazott a könyvbe, mely berántott a mélységekig, elborzasztott, meglepett, összetörte a szívem és megragasztotta...

covers_542104.jpg

Elvileg fantasy horror a hivatalos besorolása. Én mégsem tudok rá horrorként gondolni igazán. Voltak benne ijesztő elemek, de mégsem éreztem annak, esetleg nagyon szelíd változatának vagy lélektaninak inkább. A könyv leginkább egy izgalmas utazás, melyben a misztikus szálat és az igazságot, a hétköznapiságot csak egy leheletvékony mezsgye választja el. Elolvastam a könyvet és mégis több a kérdésem, mint a válaszom. Csak pislogok azon, hogy pontosan mit is olvastam most? Igazán ellentmondásosak az érzéseim. Volt rész, ami nagyon tetszett, mások kevésbé. nem tudom biztosra azt mondani, hogy nekem bejött a könyv.

A könyv eleje egy egyszerű családregény (is lehetne). Már magában hordozza a sötétség lehetőségét, érezni valamit. Sejteni lehet, hogy valami fájni fog és nagyot szólni. Borongós, sötét atmoszféra lengedezik végig jó pár fejezeten keresztül, majd megérkezik a tetőpont, ami totális ledöbbenés. Az talán tartalmaz némi horror vonást. Nem árulom el, én hol akadtam ki, de annyit igen, hogy félre kellett tennem egy kicsinykét a könyvet. Ha elolvassátok, rá fogtok jönni miért. Az én lelkemnek kicsit sok volt. Aztán túllendültem rajta és újra olvasni kezdtem. 

A tetőpont után elszabadult az írói képzelet. Ha az elején nehéz volt feldolgozni az addig lassan csordogáló történetfolyamot, majd a drámai részt, akkor a vége felé azt mondanám, hogy mintha más írta volna a kötet befejezését. Zaklatott, töredezett, szétesett az egész és száguldó. Különös. Talán nem ez a legjobb szó rá. Nehéz kibogozni az egészet. Kapkodtam a fejem és nehezen értettem a történteket. Aztán a végére tisztázódik minden, de mégis maradt egy fura utóérzetem, a "nem értem" érzés, a zaklatottság, a "mi volt ez"... Nem értettem, hogy az egyik dologból hogy következik a másik. Hogy fér el benne ez a két szál, azok hogyan kapcsolódnak. Kapkodtam a fejem és olyan butának éreztem magam közben, mintha valamiről lemaradtam volna. A stílus elvarázsolt és a mondanivalója, de a történések megosztottak. Mintha két történetből lenne egybegyúrva. 

Nagy vonalakban a könyv egy normális, hétköznapi nőről Emmáról és egy férfiról, Apollóról szól. Bemutatja az író őket, az élethelyzetüket, hogyan születik meg a család belőlük. Aztán az elvárások, a munka, a pénztelenség, a nehézségek hogyan kezdik mélyíteni a köztük lévő szakadékot a legvégsőkig. Itt még szó sincs semmi misztikumról. Végül a nő, Emma elbukik, szörnyűséget tesz a családjukkal. És innen kezdődik a mélyrepülés. Apolló a férfi főszereplő keresni kezdi mindenáron a feleségét, a történtekre a választ. Majdnem a közelébe kerül, de egy különös közösségbe botlik inkább, majd a barátnak hitt ember is ellene fordul. Igaz végül ő szolgáltat valamiféle válasszal a kérdéseire, amire nagy nehezen rájön. És akkor bekerül a képbe a misztikum, a hihetetlenség és az én elégedetlenségem is. Fura ez az éles váltás, ahogy ketté osztja a könyvet. Bedurvul a helyzet. Képbe kerülnek a váltott gyermekek és egy óriási valami, a gyilkolás, gyilkosságok és az ősi mitológiából életre kelt szerzetek.

troll-785557_640.jpg

Szürreális, megmagyarázhatatlan. E kettő rész összekötésével van a gond talán legjobban. Annyira elválik a kettő. Az az érzésem, túl sokat akart az író a könyvbe sűríteni és ez a kötet rovására ment kissé. Vagy sokat húztak ki a szövegből és ezért nincs megfelelő felvezetés, összeköttetés a kettő között. Azt hiszem, újra kell olvasom majd, hogy elkerülte-e valami a figyelmem, valami fontos rész vagy én vontam le nehezen a következtetéseket, esetleg az író adott hiányos magyarázatokat.

Nem lőnék le minden poént. A történet izgalmas, szívfacsaró, felkavaró, elgondolkodtató. Nagy morális kérdéseket is boncolgat, bár nem megy le a legmélyükre, inkább csak a felszínt kapargatja. A stílus, a nyelvezet nagyon szépen megmunkált. Stílusos, azt mondanám. A hangulat hátborzongató.  Az író nagyon érzékletesen tudja borzolni a kedélyeket egy-egy elejtett sorával. A történet alapja, a kerete is érdekes, nem elcsépelt. Nem emlékszem, hogy valaha olvastam volna hasonlót sem. A szereplők kellemesen kifejtett karakterek, akiket szívesen követ nyomon az olvasó. Hogy szerethetőek-e? Talán nem. Egyik sem került közel a szívemhez valamiért. Viszont érdekesek. A kivitelezés viszont valahol hibádzik. Csak  nem tudom szavakba önteni, mi a bökkenő benne. Alapvetően egy jó könyv. Figyelni kell végig a szövegre. Egy percre se kalandozzunk el, hiszen akkor nem fogjuk érteni az okokat és összefüggéseket. Nem egy "hétvégén leemelem kikapcsolódásként a könyvet" történet. A legnagyobb erőssége a történetnek az emberi kapcsolatok alapos elemzése, leírása és a stílusa.

Hogy mennyire tetszett nekem ezeknek a függvényében, találjátok ki magatok. Érdekes utazás volt mindenesetre LaVelle világában lenni, ami magával rántott, összetörte a szívem, majd összeragasztotta, meghökkentett, elborzasztott, tanított.... 

Hogy kiknek ajánlanám a kötetet? Akik szeretik az emberi kapcsolatok sokszínűségét, a sötétebb rezgésű történeteket és akik bírják a mélységet, mondanivalót, nem a felületes, könnyű témákat feldolgozó, gyors olvasókhoz tartoznak. 

A könyvet köszönöm a Fumax kiadónak!

Eredeti cím: Victor LaValle: The Changeling

Fülszöveg:

Apollót, mióta gyermekkorában apja eltűnt, különös rémálmok kísértik. Felnőttként sikeres könyvkereskedővé vált, és saját családot alapított szerelmével. Boldogan élnének gyermekükkel, amikor felesége, Emma egyre furcsábban kezd viselkedni. Kiszámíthatatlan és egyre kevésbé törődik az újszülöttel, a szülés utáni depresszió jeleit mutatja, ám hamarosan egyértelművé válik, hogy a baj ennél jóval komolyabb. Mielőtt Apollo segíthetne rajta, a nő iszonyatos, felfoghatatlan tettet követ el, majd köddé válik. Apollót őrült és szürreális események sodorják magukkal az egyre ellenségesebb New Yorkban-amely többé nem az a város, amit eddig ismert. Már nincs más célja, mint hogy felesége nyomára bukkanjon, és valamiféle magyarázatot találjon a történtekre.

A Bölcsőrablók nagyívű, mellbevágó regény a kegyetlen szerelemről és az abban rejlő sötét
titkokról, ahol LaValle mesterien vegyíti a modern történetmesélést az ősi mítoszok időtlen
rettenetével.

Idézet:

Meddig képesek az emberek jónak hinni magukat?

440 oldal
keménytáblás
ISBN: 9789634700722 
Fordította: Acsai Roland

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

 

#Fumax #könyv #bölcsőrablók #történet #sötét #fantázia #misztikus #book
Szólj hozzá

Könyv Recenzió Olvastuk