2023. aug 16.

Az ihlet bármikor megtalálhatja az embert-Interjú Rácz-Stefán Tiborral

írta: Mayerné Répási Adrienn
Az ihlet bármikor megtalálhatja az embert-Interjú Rácz-Stefán Tiborral

 image_50399233_1.JPG

Rácz-Stefán Tibor neve garantált szórakozást jelent az olvasók számára mindig. Ugyanakkor a kötetei szinte kivétel nélkül fontosabb, ám rázósabb témákról szólnak, és előtérbe helyezik az elfogadást, empátiát, miközben a romantikát sem hanyagolják. Mai interjúm alanya ő lesz. És bevallom, hamarosan recenziót is olvashattok egyik könyvéről a blogon. De addig is következzen a vele készült beszélgetés.

- 9 könyved jelent már meg. Mondhatjuk, hogy igen "termelékeny" író vagy. Mennyire nehéz tartani a lépést az olvasókkal és mindig valami újjal kirukkolni?

Ami számomra a legnehezebb az, hogy a temérdek engem érdeklő ötlet és téma közül melyik legyen az, ami mellett hónapokra, vagy akár évekre elkötelezem magam. Ha tehetném, legalább évente három könyvet írnék, mert tele vagyok ötletekkel, de a munka és az élet közbeszól…

6925573_5.jpg

- Honnan szoktál inspirációt meríteni?

Hadd hozzak pár példát! :) A Túl szépet egy baráti beszélgetés ihlette, amiben a téma az volt, hogy egy túlsúlyos srácba beleszerethet-e valaki pusztán a belső értékei miatt. A Téged kérlek karácsonyra azért született meg, mert szerettem volna egy coming out regényt írni. Az Éld át a pillanatot! kötetem pedig egy dedikálás ihlette.

Szeretem nyitva tartani a szemem és a szívem, mert az ihlet tényleg bármikor, bármilyen pillanatban megtalálhatja az embert.

- Volt már írói kiégésed? Hogyan tudtad kezelni?

A covid alatt történt meg. Mivel realista regényeket írok, komolyan el kellett gondolkodnom azon, hogy akarom-e én azt, hogy a covid megjelenjen a regényeimben. Végül kihagytam a járványt, ami most úgy érzem jó döntés volt. De hozzáteszem, a covid alatt írni se nagyon tudtam, mert annyira sötétnek éreztem a világot.

És hogy kezeltem mindezt? Akkor talált rám a RuPaul’s Drag Race, végignéztem az összes évadot (volt, amit kétszer is), és valahogy ettől újra tudtam nevetni. Akkor és ott erre volt szükségem.

9249960_5.jpg

- Hogyan szoktál kikapcsolni, kikapcsolódni?

Három fontos dolog segít: a filmezés/sorozatnézés, az olvasás és a közös programok a barátaimmal, szeretteimmel. Ezek töltenek fel, energiával.

- Mindegyik köteted fontos témákat boncolgat, amellett, hogy egy-egy romantikus kapcsolatot bontakoztat ki. Mennyire nehéz egyensúlyban tartani a könnyedséget, a szórakoztató faktort és a lélektani mélységet, a téma fontosságát egyszerre?

Azt hiszem az a legfontosabb, hogy az ember tudja mi a legfontosabb, és mit állítson középpontba. Nálam ez a szerelem: mert bármilyen nehézségek is történnek a karakterek életében, akkor is ez áll a középpontban. Minden e-köré épül, és emiatt nem érzem nehézségnek a komolyabb témákat. Persze utólag sokszor variálok, volt, hogy etnikumot változtattam, vagy kiírtam egy karakter valamilyen problémáját, mert érezhetően kevesebb fókuszt volna kapott annál, mint amit megérdemelt volna. Mindenesetre a végén a célom egyértelmű: az olvasó kapjon egy szerelmi történetet. Ha közben sikerül elgondolkodtatnom, az plusz pont.

4940479_5.jpg

- Nem igazán lehet ma már megélni könyvírásból. Ezen kívül milyen nehézségei vannak még az írói létnek? Volt olyan történés, mely ehhez köthető? Van negatívuma is az írásnak, az írói létnek?

Ma Magyarországon sajnos valóban nehéz megélni íróként, különösen akkor, ha LMBTQ témában alkotsz. Egy író ugyanis szép bevételt tud abból összeszedni, ha például rendszeresen hívják könyvtárakba író-olvasó találkozóra, de engem az LMBTQ-könyveim miatt sajnos nem keresnek. Negatívumot az írói létből nem tudnék felhozni, szerencsére eddig engem csak pozitív hatások értek ezzel kapcsolatosan.

- Mi az, amiért érdemes könyveket írni a közönségnek? Mi az, amiért érdemes csinálni? Milyen pluszt adnak az életedhez a könyveid, az olvasóid és az ő visszajelzésük?

Sok olyan regényem volt, amivel a saját problémáimat és traumáimat is sikerült feldolgoznom, és rendet tennem a fejemben. A Fogadj el! például segített egy kicsit jobban túllépni az engem érő iskolai bullyingon.

Nagyon szeretem látni az olvasók visszajelzéseit, jól esik, amikor azt hallom, hogy egy-egy történetem mennyit és miben segített nekik. De őszintén, az is teljesen jó élmény, ha valaki arcára egy hosszú, nehéz nap után sikerül mosolyt csalnom. Azt hiszem, ez a lényeg: hogy adjak valami jót.

- Mit üzennél a kezdő íróknak? Mire figyeljenek oda? Hol tudnak megfelelő tudást felszedni?

Erről egy konkrét cikket lehetne írni :) A legfontosabb talán az, hogy írjanak, mert csak egy befejezett kéziratot lehet kijavítani, és nincs olyan írás, amit ne lett volna értelme megírni, hiszen mindenből tanulunk valamit.

Tanulásra ajánlom a Tehetség íróstúdiót. Varga Bea, Róbert Katalin és Kozma Réka is szerkesztette már az írásaimat, mindhármójuktól sokat tanultam az életem során. Szerintem ezzel más is így lesz.

  - Mit gondolsz a hazai könyvpiacról? Miért oly nehéz érvényesülni? Hogyan tudnak az olvasók segíteni?

A hazai könyvpiac jelenlegi legnagyobb problémája a gyermekvédelminek csúfolt törvény, és a fóliázgatások ügye. Nem tudom, hogy mi lesz ennek a vége, de ha minden olyan könyvet el kell tüntetni a boltokból, amik megjelenítik a homoszexualitást, akkor a Bibliával együtt az én könyveimnek sem lesz maradása. Remélem megoldódik ez a helyzet, de most elég aggasztó a jövőkép. Viszont, legyen bármilyen törvény is, az olvasók kezében van a hatalom. Ha szerettek egy írót, akkor értékeljétek a könyveit a molyon, írjátok ki a kedvenc idézeteiket, posztoljatok róla a közösségi médiában és ajánljátok a barátaitoknak elolvasásra. Ekkor fog tudni igazán szárnyalni, és sok emberhez eljutni az adott történet.

8345725_5.jpg

- Mik a terveid a jövőre nézve? Min dolgozol az olvasóknak jelenleg?

Nemrég adtam le a kiadónak egy karácsonyi LMBTQ regényt, remélem nekik is tetszeni fog, és megjelenhet még idén. Hamarosan pedig elkezdek aktívabban dolgozni a Téged kérlek karácsonyra spin-off kötetén, ami Viola és Zalán történetét meséli majd el.

A könyveiről bővebben: Könyvmolyképző

az íróról: https://www.facebook.com/racz.stefan.tibor

https://racz-stefan-tibor.blogspot.com/

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#interjú #KMK #Könyvmolyképző #író 

Szólj hozzá