2021. jún 17.

Neked mit jelent a népművészet?

írta: Mayerné Répási Adrienn
Neked mit jelent a népművészet?

95091766_2685466928230807_6652972756038057984_n.jpg

Fotó: Erdély Bálint Előd

A népművészet és maga a népi öltözék kezd kihalóban lenni. Korábban még idős nagyszüleink rendszeresen hordták a kultúrájukra jellemző viseleteket, a nagyszoknyás ruhákat... Ma már leginkább népművészeti eseményeken kerülnek csak elő vagy különböző kiállításokon láthatjuk a ruhákat. Pedig gyönyörűek, látványosak és a múltunk egy darabkája rejtőzik bennük. Miért ne lehetne a mai, modern világban is népművészeti ruhákat, ékszereket hordani? Vannak törekvések...

Németh Hajnal Auróra, a Aurora FolkGlamour lelke és létrehozója a mai interjúm vendége, akivel a népművészetről beszéltünk.

Megfogalmaztad már, hogy neked mit jelent a népi identitás, a ruházat, a népművészet? Múltidézés? Teljesen természetes dolog? Lehetőség? Mit jelent neked a népművészet, az ékszer és a kreativitás szó?

Számomra népművészet a saját nemzetünk lényege, a kulturális gyökér. Azt szoktam mondani, hogy gyökerek nélkül elvisz a szél, tehát nemcsak a közösség, hanem az egyén számára is fontos a múlt ismerete és beépítése a mai világba. A népművészet sem csak annyi volt, hogy viselet, hanem szigorú rendje és szabályai voltak mikor, mit vehetnek fel. Persze ma már ezekhez nem szabad röghöz kötötten ragaszkodni, hiszen a világunk változik, de ezért vagyunk mi tervező-ipar művészek, hogy létre hozzunk új alkotásokat a múlt bevonásával például.

Minden korban fontos kiegészítő volt az ékszer: a társadalmi státuszt, a gazdagságot, akár az életkort, családi állapotot is megmutathatta. Az Aurora FolkGlamour ékszereimmel nemcsak szépséget, hanem szimbólum rendszert, jelképeket, hitet is szeretnék adni a mai kor emberének. A Mária zarándok érmés ékszereimre először úgy tekintettem, hogy majd csak én fogom viselni őket, mert igazán a 90-es években voltak divatosak. De kiderült, pláne ebben a vírusos világban, hogy szükség újra a hitre, ahonnan erőt merítünk. Egyszer hallottam ezt a mondást: nem látható dolgok ellen nem tudunk küzdeni látható dolgokkal. Nyilván úgy értem, ha erőre van szükségünk, van, aki imádkozik, mantrákat mond, meditál, én például az ékszereimmel is segítem ezt. Az ékszereken ott van az életfa: az alvilág, a reális világ és a túlvilág hármas egységét jelképezi, illetve az életünket. Ezt fogja közre a két páva, mely a lélek jelképe, s így párban, megvéd a rossztól, a sötétségtől.

197510352_3643175692452881_5317924108221027533_n.jpg

Kreativitás igazából nekem ez egyértelmű, egy alapvető tuljadonságom, hisz ez a munkám. S mindig kihangsúlyozom, hogy a kreatív alkotás is munka, le kell ülni tanulni, inspirálódni, s elkezdeni tervezni, aztán majd kisül belőle valami különleges.

189521684_3599215266848924_4100264592644833886_n.jpg

Miért fontos számodra a múlt értékeinek modern köntösbe ültetése, a régi hagyományok el nem feledése, a népművészet?

Közel 20 évig néptáncoltam, 1999 óta járok rendszeresen Erdélybe táncot tanulni, kutatni, gyűjteni. Ekkor ismerkedtem meg mélyebben népi kultúrával. És azt találtam: sokkal bölcsebbek voltak nálunk, jobban kötődtek a természethez, mindenre volt valami megoldásuk. Mennyire csodálatos, hogy maguk vettették el a len, kendert, s aztán feldolgozták, szőttek, hímeztek. A nulláról építettek fel ruhákat, ma meg besétálunk a boltba és készen kapunk mindent. Persze én is ennek a mai világnak vagyok a részese, de szeretek tanulni az idős generációtól, a 80-90 éves asszonyoktól, akiknek élő kapcsolata van a régi korrokkal. Még ma kell velük interjúkat készíteni és dokumentálni a tudásukat. Az ő tudásukat igyekszem beilleszteni a mába, hogy azok is megszeressék és hordják, akiknek első ránézésre az jut eszükbe, hogy piros csizma hujuju, mert sajnos sokan vannak így. Én azon dolgozok, hogy népszerűvé tegyem a magyar népviseleteket és hímzés mintákat, mert, ha Nicole Kidmannak, vagy a Forma 1 pilótáknak ez vagány, nekünk miért nem az?

177834022_3522083411228777_4179253584105408282_n.jpg

Az osztrákok, németek minden ünnepre viseletet vesznek fel, sokszor igen borsos áron vásárolva, fantasztikus anyagokból készítve, büszkén ebben jelennek meg pl. az Októberfesten, vagy amikor a Bayern nyert egész München abban tombolt. Itt fogalmaztam meg magamnak, ha nekik ez megy, nekünk is van csodás népi anyagunk, amiből lehet dolgozni, akkor hajrá. Azóta hirdetem mindenhol, hogy igenis lehet hordani ma is.

131998342_3192771734159948_6619951681232466978_n.jpg

És ha megfogalmaztad már, kiknek készülnek a csodás termékeid elsősorban? Milyen nőknek?

Mindenkinek! Mert van vásárlóm gimnazista, aki kisebb, alacsonyabb költségvetésű Aurora FolkGlamour light kollekciót vásárol, és van 80 éves vásárlóm, aki születésnapra antik festett Mária medálos igazgyöngyös nyakéket kapott. Én azt vallom minden nap ünnepnap, nem tudjuk meddig tart az életünk, éljük meg úgy, ahogy szeretnénk. Ha színesen, viseletesen szeretnénk öltözni, ne foglalkozzunk vele, mit szól a szomszéd, a BKV-n az utas, vegyük fel, ami szívünknek kedves, s közben a saját gyökereinket is megőrizzük, csupa win-win helyzet. S ezen felül viccesen ezt mondom: az Aurora FolkGlamour ékszerekkel és ruhákkal, kiegészítőkkel legálisan lehetünk egy hétköznap az utcán is királynők. Kell ennél több?

130092619_3156014351169020_1343453503363004341_n.jpg

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#népművészet #cikk #népiruha #interjú #folk #folkglamour #aurorafolkglamour

Szólj hozzá

Interjú Kitekintő