2021. már 11.

Az életre keltett fa a helArt Alkotóműhelytől

írta: Mayerné Répási Adrienn
Az életre keltett fa a helArt Alkotóműhelytől

_mg_0451.jpg

Mai interjúm alanya Nagy-Somlai Helga, a helART Alkotóműhely aranykezű tulajdonosa. Mindig elképedve nézem, mikor egy egyszerű tárgy, egy fadarab vagy egy régi bútor életre kel, új külsőt kap és funkciót.

Mivel foglalkozol pontosan?

NAgy-Somlai Helga vagyok, a helART Alkotóműhely tulajdonosa. Több, mint 7 éve foglalkozok bútor festéssel, de 3 éve már workshopokat is tartok.

Mivel abszolút kreatív személyiség vagyok, mindig kipróbálok új dolgokat, kísérletezek, így bővült az évek alatt a paletta.

Ma már képtranszferálást, hobbikárpitozást, strukturált falfestést és sok más technikát is tanítok Sopronban, a helART Alkotóműhely offline shopjában. Amikor éppen nincsen pandémia, szezonálisan gyerekfoglalkozásokat és nyaranta táborokat is szoktam tartani. Van 2 gyerkőcöm és az utóbbi időben kezdtem el fajátékok készítésével is foglalkozni, pont az ő hatásukra. 

1-33.jpg

Miért pont a fa lett a fő alapanyag? 

Az alapötlet, amikor fával kezdtem foglalkozni, rendkívül kézenfekvő volt, hiszen a férjem asztalos, a saját kertünkben van a műhelye, így nem is volt kérdés, amikor pár évvel ezelőtt egyre több időt töltöttem az ő műhelyében, hogy én is valami hasonlóval szeretnék foglalkozni.

Mivel ő többnyire bútorokat készít, főleg a mai trendnek megfelelő forgácslap, akril és MDF anyagokból, így nekem maradt az ósdi, a régi. A régi bútorok felújítása, átfestése nagyon komoly fizikai meló, de megéri a  végeredmény!

1-57.jpg

Miket láthatnak nálad a lelkes érdeklődők elsősorban?

Jelenleg az üzletemben a saját kézműves dekorációim, fajátékaim és lakberendezési tárgyaim mellett rétegelt lemezből készült, szintén saját tervezésű alapanyagokat (sámli, fatáblák, fadobozok, festhető formák) is tudtok vásárolni. Valamint a HH Vintage Krétafestékek hivatalos viszonteladójaként, több mint, 43 színből választhattok az egyetlen magyar krétafestékből, és számos más bútorfestéshez szükséges kellék (ecsetek, alapozók, lakkok, waxok, stencilek, bútorgombok) közül.

Mesélnél a munka folyamatairól?

A termékeimet minden esetben én találom ki és tervezem meg, a megvalósításhoz azonban sokszor mások is hozzájárulnak. A rétegelt lemez tárgyakat, miután kitalálom, egy környékbeli vállalkozó vágja ki nekem CNC marógéppel. A tömör fenyő lakásdekorokat és tárgyakat a férjemmel ketten készítjük el.

A fajátékokat az első vágástól az utolsó ecsetvonásig viszont csak én készítem. A játékaim többnyire keményfából (bükk, éger, tölgy, hárs) készülnek, amihez az anyagot is magam szerzem be és mivel szeretem a fák "sebeit", így a fatelepen általában a mások által túl csomósnak ítélt, félredobott padlókat választom. Ezután az anyagot elviszem egy másik telephelyre, ahol meggyalulják nekem, majd bekerül a műhelybe, ahol  már én darabolom és csiszolom tovább. A formákat megtervezem, felrajzolom, és végül kivágom, majd újra ívesre, lágyra csiszolom. A felületkezelés, festés és a design minden esetben az én feladatköröm, mint ahogyan az üzletben is velem találkozhatnak a betérő vásárlók.

20200902_135617.jpg

Mit szeretsz leginkább ebben a hivatásban?

Mivel vallom, hogy a fának lelke van, így a munkámnak nagyon sok, igazán szép része van! Kiemelni ezek közül talán a felújításokat és a fajátékokat tudnám leginkább. A régi bútorok esetében magam is sokszor hitetlenkedve nézem a végeredményt, amiben már a leghalványabb emléke sem látható annak, ahogy némelyik darab hozzám kerül.

„Lepukkant roncsból a lakás ékévé válik minden! Új életre kel!”

Ez jó érzéssel tölt el, hiszen a látvány mellett az sem utolsó szempont, hogy egy felújított szekrényért, nem kellett agy újabb fát kivágni! A játékoknál már kicsit más a helyzet, bár ott is a bútorkészítéshez alkalmatlan anyagokat szoktam választani, de az igazi boldogságot az adja, hogy valóban "teremthetek". Az 5 cm vastag szőrős padlóból készülnek ezek a sokszor falatnyi kisállatok, tükörsimára csiszolva, formázva, faragva, felületkezelve. Számomra ez az igazi ALKOTÁS.

mindenki_ittvan.jpg

Mik a terveid a továbbiakban a csodás alkotások, játékok, felújított bútorok készítésén kívül? Vannak titkos álmaid ezzel kapcsolatban?

Szeretnék minél több saját ötleten alapuló játékot létrehozni, mint a CreaTRIS. Illetve a webes, online megjelenéseimet is kiterjeszteném a jövőben.

A kicsit távolabbi jövőben pedig szeretném a jelenlegi aprócska üzletemet egy sokkal nagyobb kiállítóterem, látványműhely, shop, közösségi tér helységre cserélni! Ötlet és terv van millió, csak legyen lehetőség a megvalósításra!

Vélemény: CreaTrisre visszatérve mi egyet birtokolunk. Igen jó készségfejlesztő a kicsiknek. Finomotorika,a képzelet fejlődik és a kézügyesség, ezáltal  akésőbbiekben az írás, ceruzafogás is. 4 éves kisfiam nagyon jól lefoglalta magát, ahogy próbálgatta betenni a megfelelő helyre a kockákat. Ráadásul, mivel fából van, sokáig, hosszú évekig, akár több gyereken keresztül is bírja a gyűrődést, tartós, természetes játék. 

Nagy-Somlai Helga és a helART Alkotóműhely elérhetőségei:

Helga weboldala: https://www.helart.hu/

Facebook oldala: https://www.facebook.com/helartnsh

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#fa #természetes #játék #bútor #interjú #bemutatkozás

Szólj hozzá

Interjú Anyák