2020. okt 13.

Könyvből létrehozott művészet a könyvszobor készítés

írta: Mayerné Répási Adrienn
Könyvből létrehozott művészet a könyvszobor készítés

Darija Books új életet ad a leselejtezett könyveknek

konyv_keep_calm.jpg

A könyvek olvasásra használatosak, a lakásunk ékei, oktatóink, barátaink, szórakoztatóink. De mi van a leselejtezett, kidobásra, bezúzásra ítélt könyvekkel? Új életre kelhetnek Darija Books által. Mai interjúm alanya ő. Mesél izgalmas munkájáról és sok más dologról is. 

- Bemutatkoznál? Mit tudhatnak rólad az olvasók?

Nagy Helga vagyok, Ajkán élek a családommal. Végzettségem szerint közgazdász vagyok, az egyik piacvezető biztosítótársaságnál dolgozom, mint üzletkötő és ügyfélszolgálati ügyintéző. Szeretem a munkámat, de szellemileg nagyon fárasztó tud lenni. Van egy 18 éves lányom, aki állategészségügyi technikusnak készül, Győrben tanul. Mióta kollégista, több idő jut az efféle dolgokra.

A kézműveskedés régóta jelen van az életemben, szeretek alkotni, többféle technikát is kipróbáltam már az évek során. Szerettem gyöngyöt fűzni, de sajnos már nem látom olyan jól (megöregedtem ), ezért váltanom kellett valami másra. Ezután a papírfonással ismerkedtem, ami az újságok újrahasznosítása, de az nem kötött le annyira.

- Mikor vágtál bele ebbe a nagyon izgalmas hobbiba/munkába?

1 éve keresgéltem a neten; kézműves alkotásokat nézegettem, amikor találkoztam egy könyvszoborral. Egyből megfogott, célirányosan kerestem ezután a kész munkákat, videókat, leírásokat, hogyan készül. Találtam ingyenesen letölthető egyszerű mintákat, amivel elkezdtem próbálkozni. Volt itthon több olyan könyvem, amelyek 20 éve nem kerültek ki a könyvespolcra sem, a szekrény aljában lapultak. Ezeket nem sajnáltam. Mikor elsajátítottam az alapokat, jöhettek a bonyolultabb minták. A saját mintákat képszerkesztő program segítségével készítem, mm papírra nyomtatom ki, ez alapján vágom és hajtom.

119584447_2376570152650795_4716984749808703599_n.jpg

- Hogy jött az ötlet, hogy ezzel foglalkozz?

Eleinte barátok, ismerősök kértek tőlem könyvszobrokat, ezeket feltettem több közösségi oldalra, csoportba. Ezután ismeretlenek is elkezdtek érdeklődni, hogy készítenék-e nekik is. Természetesen igent mondtam. Így született meg a Darija Books.

-Honnan a név?

A nevet megálmodtam!

- Hogyan képzeljük el a szobrok készítésének folyamatát?

Ha megrendelés érkezik, akkor egyeztetünk a megrendelővel, milyen elképzelése van. Ezután készítek néhány mintát, amiből kiválasztja a neki megfelelőt. A mintához megkeresem a megfelelő könyvet és elkészítem a könyvszobrot. Ha kész, akkor merített papírral bekötöm. Egyrészt a könyv címe nem fontos, másrészt nagyon mutatós lesz így. Ezután még teszek rá szalagot, illetve kis fa díszeket (virág, szív, lepke).

konyv_expecto.jpg

- Mi a nehézsége a munkádnak?

A nehézség általában az emberek negatív hozzáállásából adódik. Nem tisztelem a könyvet, tönkreteszem, könyvgyilkos vagyok. Ezeket a könyveket a könyvtárak leselejtezett könyvei közül válogatom vagy antikváriumokban veszem fillérekért.  Egyébként bezúznák, és egyéb papíráru készülne belőlük. Nemrég hazahoztam egy táska könyvet a könyvtárból. Volt köztük egy nagyon jó állapotú is. Az első oldalon lévő pecsét szerint egy alapítvány adományozta a könyvtárnak 1999-ben. A kölcsönzési címke pedig üres volt, tehát 21 év alatt egyszer sem kölcsönözték ki a könyvet. Akkor nem jobb, hogy átalakulva valaki könyvespolcának a dísze lett?

- Mit szeretsz ebben a fajta művészetben?

Szeretem látni, ahogy haladok a könyvvel, egyre jobban kirajzolódik a minta. 1-1 bonyolultabb minta 20-25 órát is igénybe vesz. Mikor nekiállok, általában fülhallgatóval szoktam zenét hallgatni, ilyenkor teljesen kikapcsolok, pihentetem az agyam, szabadon járnak a gondolataim. Amit még nagyon szeretek, az a megrendelő visszajelzése. Ha elégedett ő is és a megajándékozott is. Ezek személyre szabott, egyedi ajándékok. Aki kapja, tudja, hogy az ajándékozó gondolt rá, időt, energiát szánt arra, hogy neki ajándékot találjon.

- Milyen eszközök szükségesek hozzá? Honnan veszed  kiselejtezett könyveket?

Semmi különleges eszköz nem kell ehhez a hobbihoz. Ceruza, vonalzó, olló, tapétavágó. Egyszerű mintákat akár Wordben is meg lehet szerkeszteni, én egy képszerkesztő programot használok. A könyveket könyvtár leselejtezett polcáról, antikváriumból szerzem be. Illetve több kreatív csoportban is benne vagyok, ott is szoktak felajánlani a tagok hagyatékból megmaradt könyveket.

kesz_hedvig.jpg

- Mik a további terveid?

További terveim között szerepel, hogy szeretnék egy webshopot, ahol az általam készített ajándéktárgyakat árulnám. Nem csak könyvszobrokat, ha lesz időm, akkor a dekupázs technikát is szeretném megtanulni.

 Nagyon szépen köszönöm az interjút és hogy meséltél erről az izgalmas dologról.

Darija Books oldalát ITT találjátok, ha kedvet kaptatok egy ilyen ritkaságszámba menő könyvszoborhoz. Illetve az insta fiókját pedig ITT keressétek további fotókért.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#könyv #book #művészet #szobrászat #könyvszobrászat #dísz #interjú

beby_groot.jpg

Szólj hozzá

Interjú Anyák Mondd el!