2019. máj 08.

Textilből készülő csodák

írta: Mayerné Répási Adrienn
Textilből készülő csodák

Nagypapája szabóműhelyében szívta magába e munka szeretetét

Textilből álmodja meg a csodákat Csanádi Judit, a Textil Fészek tulajdonosa. Szebbnél szebb dolgokat alkot belőlük. Meglepő, hogy egy-egy anyagból mennyi minden készíthető megfelelő kézügyességgel, egy jó varrógéppel és kreativitással, ötlettekkel. Judit, szerintem az az ember lehet, aki ránéz egy anyagra és rögtön látja lelki szemeivel, mivé fog válni a kezei alatt. Mai interjúalanyom ő lesz. Mesél magáról, munkájáról, a kézművesek nehézségeiről is őszintén.

51329034_351237008940359_3087054245610913792_n.jpg

Mit tudhatunk rólad?

Vidékről, Bajáról költöztem a főváros mellé, 10 éve élek itt a családommal. Két lányunk van, 7 és 10 évesek. Művészetpedagógiával foglalkoztam a lányaim születése előtt, s ha egészen visszanézünk, már óvodás koromban megmutatkozott az igényem a vizuális kifejezés iránt, a városi rajzkörbe jártam 5 éves koromtól. Ezek után már minden iskolám a képző és iparművészet valamely ágához kapcsolódott. Tanultam kárpittervezést és szövést, tanítói, rajztanári majd vizuális kommunikáció szakos tanári diplomákat szereztem. A Textil Fészek egy olyan váltás az életemben, amit egyrészt a szükség hozott, másrészt régi vágyam is teljesült az önállóbb vállalkozói léttel.

59800114_416631439120706_8816143690482319360_n_1.jpg

Logó, fotómontázs: Babecz-Péntek Réka

Mesélnél a kezdetekről?

A tavalyi indulás előtt volt egy felkészülési évem, ekkor csatlakoztam egy hazai marketingoktató tanuló csoportjához. Lelkesen tanultam a marketing számomra ismeretlen tananyagait, mellette logót terveztettem, címkéket gyártattam, alapanyagokat teszteltem és végül tavaly ősszel a holnapkészíttetés is megtörtént. A termékek tervezése volt számomra a könnyebb feladat, hiszen évek óta készítettem  már a játékokat. A saját gyermekeim és az ismerősi kör a tesztelést úgymond már előzetesen elvégezte az elmúlt években. Voltak olyan darabok, melyek nagyon nagy sikert arattak, s emellett persze akadt olyan is, ami az én szívemhez közel állt, de a gyerekek választása mégsem erre esett, ezt így el kellett fogadnom, s ez alapján továbbhaladni. Minden előzetes felkészülés ellenére nehéz egy vállalkozást elindítani, ahogy mondani szokták, az első év egy igazi próbaév, sok nehézséggel.

Az alkotás, tervezés számomra a könnyebb része, tele vagyok ötletekkel, s nagyon szeretem csinálni, sokszor nehezen kelek fel az asztal mellől, amikor abba kell hagynom a munkát.

 56666904_350605372225868_8172520417152466944_n.jpg

-Szerinted mik a nehézségei egy kézműves készítőnek általánosságban?

Ma  nehéz megkérni az árat egy iparművészeti játékért, amikor a kínai piac árai diktálnak. Tudom, célközönséget kell megcélozni, azt a tehetősebb és egyben jó ízlésű réteget, aki áldoz ilyesmire, de a valóságban azért ez nem ilyen egyszerű. Nagyon sok jó ízlésű emberrel találkozom, akik sajnos nem tudják megengedni maguknak az egyedi darabokat, ezért kisebb játékokat is készítek, pont ezért. Bár azt gondolom, hogy egy jól megválasztott, ízléses egyedi textilbaba hosszabb távon jobban kifizetődik, mint tucat termékek, aminek csak ideig-óráig örül a kisgyerek, s hamar ráun.

 53769941_341316719821400_5136183627863818240_n.jpg

Miből tudsz töltekezni? Honnan inspirálódsz?

Eddigi vásárlóim visszajelzéseiből töltekezem, a gyerekek nagyon ragaszkodnak a figuráimhoz, játékaimhoz, kedvencekké váltak sok esetben. Úgy gondolom, kicsit lelket is varrok beléjük, amíg készülnek, hiszen akkor csak azzal az adott egy darabbal foglalkozom, szeretgetem, élvezem az alkotás minden percét. Gyakran hallom vissza, hogy tetszik a közönségemnek a színvilág, melyet használok, a letisztultság, az új ötletek. Ennek nagyon egyszerű az oka, a textil mellett festészetet tanultam 4 évig, s a színek harmonikus használata igényemmé vált, sokat válogatom, gondolkodom az egymás mellé kerülő textileken. Ötletek tekintetében sok belső képem van, keveset időzöm más munkáinak a szemlélésével, akkor is a piackutatás szempontjából teszem, mintsem másolásért. Volt már olyan, hogy egy ötletemhez hasonlót láttam másnál, akkor ezt inkább félretettem, nem erőltettem. Figyelem, hogy melyek azok a munkáim, amellyel máshol nem lehet találkozni, és inkább ezeket készítem.  

Hogy alakult az életed, a jelenlegi munkád?

Nagyapám szabóműhelyében töltöttem a gyermekkorom nagy részét, nagyon szerettem ott időzni. Bármivel el tudtam magam foglalni, gombos-cérnás dobozoktól az anyagmaradékokig, csöndben foglalatoskodtam, nem voltam nagyapám terhére, így szinte minden délután átmehettem hozzá a szomszédba. Úgy alakult ki a varrás szeretete, hogy észre sem vettem. 11 éves koromig tartott ez az idilli gyermekkor nagyapám mellett. Az első, igazi varrott darabokat középiskolás éveimben készítettem, szabásminták alapján varrtam magamnak a ruháim nagy részét. Nagyon élveztem, hogy pontosan magamra igazíthatom a ruhákat, és izgalmas, érdekes anyagokat válogattam hozzájuk mindig alapanyagként. Varrni, a szó szoros értelmében nem tanultam iskolában, de ezzel sohasem volt gondom. Kárpittervező és szövő szakon végeztem a pécsi művészetiben, a precíz, aprólékos munka itt vált belső igényemmé.  Az, hogy a technika, amit most használok a varrás, s nem a kárpitszövés, nem változtat sokat.

A textiljáték tervezésben nagyon nagy segítség számomra, hogy látom a saját gyerekeimet. Mi okoz örömet nekik egy játékban, mi az, ami egy-két játék után a sarokban köt ki, s mi az, amit nem tudnak megunni évek múltán sem. Ahogy én látom, a lányoknál a klasszikus szerepjátékok  örök érvényűek, mint a babázás, konyhás játék, kis figurákkal életterek berendezése, történetek eljátszása. Természetesen saját gyermekkoromból is vannak emlékeim szép számmal, így az ötleteknek nem vagyok híján.

 

 allatfigurak-1_-.jpg

Mit szeretsz a munkádban leginkább?

A tervezést. Azt a folyamatot, amíg kitalálok valami újat, beleértve a próbálkozásokat is. A tervezési folyamat nagyon intenzív, az ötlettől a színek és formák harmóniájának megtalálásáig fejben történik. Ez általában nálam gyorsan zajlik. Amikor megszületett az ötlet, következik a munka nyugodtabb, viszont hosszadalmasabb része, a kivitelezés. Ezt a részt másért szeretem, mint az előbbit. A kivitelezési folyamat nagyon jól tervezhető előre, jól be lehet osztani fázisokra, lépésekre. Ez azért is fontos, mert ritkán tudok egyhuzamban hosszabb időt a műhelyemben tölteni, és a rövidebb fázisokat könnyebben igazítom a család életritmusához, időbeosztásához. Egyelőre, amíg a gyerekeim igénylik a délutáni jelenlétemet, addig a munkaidő beosztásomat nagyon jól kell előre terveznem, hogy óvodával, iskolával, délutáni sportprogramokkal összeegyeztethető legyen.

S azt is látom, hogy nem elég csupán az alkotásra fókuszálni. Ahhoz, hogy a mai piacon, ami túlnyomóan online működik egy kisvállalkozás megállja a helyét, nagyon sokat kell tanulni, fejlődni. Egy személyben érteni minden olyan dologhoz, amit egy nagyobb cégnél több szakember végez. Szerencsére van néhány olyan terület, amivel foglalkoztam már régebben, és most hasznosítani tudom, így például tanultam fotózást, grafikát, ami most nagyon jól jön. A marketing viszont nagyon új dolog számomra, mondhatni teljesen más embert kíván, mint az alkotás, de fogékony vagyok, figyelek és tanulok. A kreativitás ebben is hasznos.

Kikapcsol, feltölt?

Igen, mindenképp feltölt minden perc a műhelyben, leginkább mégis az, amikor a visszajelzések eljutnak hozzám a vásárlóktól. Viszont minden munkára igaz, hogy túlzásba is lehet vinni, egyensúlyba kell hozni a magánélettel. Nálam ez azért is fontos, mert itthon dolgozom. Figyelnem kell arra, hogy ne olvadjon össze a kettő. Szerencsére vannak az embernek családtagjai, akik rögtön jelzik, ha kevés figyelmet kapnak. Meg kellett tanulnom, hogy időnként be kell csuknom a műhelyajtót, így mára már a hétvégéken nem szoktam dolgozni.

 textilkonyv-2.jpg

Milyen anyagokkal szeretsz dolgozni, Mire figyelsz a minőségnél?

A természetes anyagokat részesítem előnyben, egyrészt, mert gyerekeknek készítem a munkáimat, másrészt, mert minden téren kellemesebb egy természetes vászon vagy gyapjú textília a műszálasnál. Annyi hátrányuk van a műszállal szemben, hogy kevésbé bírják a mosógépet, általában nem is ajánlom a játékaimat, kiegészítőimet egészen kicsiknek, mert ott óhatatlan a rágcsálás, maszatolás. Babajátékhoz az ideális választás a béby plüss, ami jól bírja a mosógépet, könnyebb megszabadítani a foltoktól, nem gyűrődik. A játékaimhoz, kiegészítőimhez szinte mindig jó minőségű pamutvásznat használok, a hátoldalán felvasalható közbéléssel megerősítem, hogy jó tartása legyen. Nagyon széles a választék, de a minőség nem mindig megfelelő, jó szem kell a választáshoz. Így is sokszor csak a beavató mosás után derül ki, hogy milyen is a textília, engedte-e a színét, gyűrődik-e. Sok helyen kapható már az úgynevezett dizájner pamutvászon, ami kiváló minőségű, sűrűbb szövésű, szín-és formatartó. Igaz, többszörös áron, de nagyon jól lehet vele dolgozni, megéri áldozni rá.

A pamutvászon mellet gyapjúval szeretek még dolgozni, akár a kettőt együtt kombinálva is. Gyapjúfilccel -és fonallal nagyon kellemes természetes hatást lehet elérni, jó a tapintása, jó ránézni. A varrásnál egészen apró öltéstávolságra állítom a gépemet, hogy jó erősen tartson minden részlet, gyakran duplán le is tűzöm azokat a részeket, amik nagy igénybevételnek vannak kitéve.

Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

Nagyon szeretném elérni azt, hogy megtaláljuk egymást a közönségemmel, s az időmet úgy tudjam beosztani, hogy mindig maradjon idő a kapcsolattartásra a vásárlókkal az alkotás mellett. Hosszú távú terveimről annyit szeretnék csak elárulni, hogy körvonalazódik egy termék a sok közül, ami nagy népszerűségnek örvend, s ezzel szeretnék többet foglalkozni, egy kollekciót építeni rá.

Judit csodáit megtekinthetitek fb oldalán itt vagy a weboldalán, a Textil Fészeken is.

59675289_440989669797443_2298107962092158976_n.jpg

baba-11.jpg

allatfigurak-7.jpg

Szólj hozzá

Interjú Anyák