2023. dec 17.

Az írás és a borítótervezés az élete!

írta: Mayerné Répási Adrienn
Az írás és a borítótervezés az élete!

Interjú Ambrús Renivel!

img_20231216_172920.jpg
A gyönyörű borítók szerelmese vagyok olvasóként. Igencsak le tud venni a lábamról bármilyen egyedi, izgalmas borító. Hazai viszonylatban van is pár kedvenc borítótervezőm. Egyik Ambrús Reni, akivel készítettem egy interjút. 

- Hogyan jött az a szenvedélyed, hogy könyvborítókat tervezz?
Miután megismerkedtem a képszerkesztők világával, elkezdtem dizájnokat tervezni a kedvenc színésznőmről szóló rajongói weboldalamra. Imádtam fejléceket gyártani, gyakran bújtattam új köntösbe az oldalamat, szerettem kísérletezgetni.
Aztán a Facebookon szembejöttek velem a Könyvmolyképző kiadó borítótervező pályázatai, és úgy gondoltam, jelentkezni fogok. Ezek a pályázatok eleinte nem jártak sikerrel, még a döntőbe se kerültek be a terveim. Nem keseredtem el, folytattam tovább, aminek meg is lett az eredménye, hiszen 2016-ban megnyertem Szöllösi Kristóf - Acélszentek című könyvének borítópályázatát, és decemberben az én tervemmel jelent meg a könyv. 
- Milyen tudás szükséges hozzá a kreativitáson kívül, hogy megfelelő minőségű borítók legyenek belőle?
Nem árt érteni a képszerkesztő programokhoz. Eleinte természetesen még egyszerűbb programokat használtam, később aztán jöttek a komolyabbak. Számítógépen dolgozok, Adobe Photoshop-ban.
fb_img_1702744602810.jpg
- Hogyan szoktál inspirálódni?
Nem igazán szoktam, próbálok egyedi lenni. Amikor a borítópályázatokat kihirdetik, addig nem szoktam megnézni egyik tervet sem, amíg én el nem küldöm az első munkáimat. 
- Hány könyvhöz adtad eddig a tudásod? Melyikre vagy a legbüszkébb?
Eddig 22 könyv jelent meg nyomtatásban az általam tervezett borítóval, 2 pedig elektronikus verzióban.
Főként a Könyvmolyképző kiadónál jelentek meg a terveim.
Sokan Eszes Rita - Rókatündérét tartják a legjobb munkámnak, és én is imádom, további kedvenceim még Anita Boza - Az éjszaka színei és Chiara - Repülj, szitakötő! című könyvéhez készített terveim, utóbbi pár napja jelent meg. 
- Mi a legnehezebb ebben a munkában?
A könyv elolvasása nélkül kell tervezni, csak az író által meghirdetett kulcsszavak és segítségek alapján.
 
- És mi a legjobb benne?
Viszont látni a nevem a könyvekben, mint borítótervező, valamint a sok pozitív visszajelzés, hogy sokan csak azért vettek meg egy adott könyvet, mert azonnal megfogta őket a borító. Ez hatalmas öröm számomra.
 
- Milyen érzés, mikor a könyvesboltokban viszont látod a műved?
Sajnos ritkán jutok el könyvesboltokba, de amikor sikerül, akkor mindig büszkeséggel és boldogsággal tölt el, ha szembejönnek velem a munkáim. Nagyon jó érzés.
fb_img_1702744581986.jpg
- Ha jól tudom, nem csak könyvborítókat tervezel, hanem írsz is. Mesélnél róla bővebben?
Igen, a borítótervezés számomra mondhatni másodlagos dolog, mert a fő szenvedélyem és az életem értelme az írás. Már kiskoromtól fogva érdekel a történetalkotás, komolyabban 2015-ben kezdtem el foglalkozni vele, akkoriban regisztráltam a Wattpad-re. Ez az oldal amatőr és profi íróknak egyaránt hasznos felület, ide kezdtem el feltölteni a munkáimat, Beccaelle néven.
Első befejezett történetem, a Megátkozott világ már átlépte a százezres megtekintést.
A jövő évben szeretném végre befejezni a Mielőtt vége a világnak című kéziratom és pályázni vele valamelyik kiadónál.  A történet lényege röviden annyi, hogy egy aszteroida két hónap múlva el fogja pusztítani a Földet, nincs remény. A főszereplőm, Kate végezni akar azzal a férfival, aki miatt tönkrement az élete, aztán saját magával is, egy nem várt találkozás azonban átírja a terveit. Ez az abszolút legjobb munkám, kemény témákkal, de szívem és lelkem beleadom, hogy a legtökéletesebb formába kerüljön, és igazi könyvként is megjelenjen.
A versírás is csábít. Idén jelent meg az Örökkék című antológia, amelyben szerepet kapott a Fekete lyuk című versem.
Bízom benne, hogy hamarosan sikerül elérnem az álmaimat. Nem adom fel, megyek előre, amíg sikerülni nem fog. És azután is. 
ITT meg tudjátok nézni Reni válogatását a saját borítóiról. 
Reni elérhetőségei:
Facebook: https://www.facebook.com/ambrusreni13

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#könyv #borító #borítótervezés

Szólj hozzá

Interjú