2023. jún 18.

Vállalkozásával megmutatja, hogy a mozaikcsaládokban is lehet boldogan élni!

írta: Mayerné Répási Adrienn
Vállalkozásával megmutatja, hogy a mozaikcsaládokban is lehet boldogan élni!

terasz.jpg

Egy fontos témával kapcsolatban beszélgettem ma Kozák-Ágó Szilviával, aki a mozaikcsaládok életébe segít be, teszi azt zökkenőmentessebbé, egyszerűbbé.

- Life coach és mozaikcsalád mentor vagy. Ez nagyon izgalmas munkának hangzik. Hogy talált rád, illetve te rá?

25 évig dolgoztam a közigazgatásban, annak ellenére, hogy már az első munkanapomon tudtam, ez nagyon nem az én utam. Ennek ellenére az élet úgy hozta, hogy ilyen hosszú időn át benne ragadtam. Folyamatosan dolgozott azonban bennem egy érzés, hogy nekem valaholm máshol lenne a helyem. Azt, hogy hol, és mi az, nem tudtam akkor még meghatározni. Imádtam emberekkel kapcsolódni és már gyerekkorom óta jellemző volt rám, hogy én voltam a lelki szemetesláda. Akkoriban nem is sejtettem, hogy ez akár egy hivatás is lehet. Az életem haladt, ahogy a nagykönyvben meg volt írva: főiskola, házasság, gyerekek. 3 csodás gyermekem van az előző házasságomból, akik mára már elhagyták a családi fészket. Aztán a szép élet véget ért egy válással. Azonban kárpótolt egy csodás új társsal, aki ma már a férjem. Segített abban, hogy megtaláljam az utam és a mai napig a legnagyobb támogatóm. Általa egy 7 fős mozaikcsaládban találtam magam, immár 13 éve.

Mikor stabilizálódott az új életünk, akkor ismerkedtem meg a coachinggal és teljesen bele is szerettem ebbe a módszerbe, mert szerintem fantasztikus lehetőségek rejlenek benne. Akinek sikerül tényleg egy jó coachot kifogni, az biztosan éltetni fogja ezt a módszert. Eleinte munka mellett, majd egy mély levegőt véve, 46 évesen belevágtam a vállalkozói létbe. Így bő 3 évvel az elhatározás után, bátran ki merem jelenteni, hogy életem legjobb döntése volt, annak ellenére, hogy gyakorlatilag a COVID érkezésével egy időben indultam. A mozaikcsaládos vonal mindig is az álmom volt, de eleinte nem mertem felvállalni, mert nehéz terepnek tűnt és nem voltam benne biztos, hogy az akkori tudásommal (hiába volt nagy tapasztalatom a témában) képes leszek-e az általam felállított mércét megütni. Az élet azonban nagy rendező és csupa olyan klienssel hozott össze a sors, akik bár nem a mozaikcsaládos problémájukkal érkeztek, de elég gyorsan kiderült, hogy gondjaik többsége ebből a létformából fakad. 

Fontosnak tartom a kommunikációt, és a munkám során is megértetni, hogy ha valaki családban él, és ott nincs rend, akkor az nagymértékben befolyásolja életének többi területét, ott sem fog jól teljesíteni. Előbb-utóbb összeomlik a rendszer és ez kihat minden tagjára, a munkára, a hétköznapokra, a párkapcsolatra, a gyerekekre. Szép lassan elkezdtem a témában többet és többet kommunikálni, ügyelve arra, hogy elsősorban az emberi oldalról közelítsem meg a témát. Mivel magam is nagyon sok nehézséget éltem meg, nem volt nehéz ennek az egyre szaporodó családformának a nehézségeiről, kihívásairól beszélni. A vállalkozás pedig szépen elindult, a hozzám érkező párok száma pedig drasztikus növekedésnek indult.

Megmutatom, hogy kellő tudatossággal és segítséggel
egy mozaikcsaládban is lehet boldogan élni.

 

- Hogyan választottad végül ki, hogy melyik irányvonalat, képzést válaszd?

Ahogy klienseim köre növekedett és egyre tisztult a téma, éreztem, hogy a Coach képzés önmagában kevés lesz. Szerettem volna sokkal hatékonyabb, kimondottan családokra, párokra specializálódott képzést keresni, lehetőleg minél komolyabb szinten. Egy nagyon kedves Coach kolléganőm, aki számomra példakép is, Mógor Kriszti ajánlásával kerültem a Pünkösdi Teológiai Főiskola család konzulens képzésére. Ez a választás életem egyik legjobb döntésének bizonyult. Fantasztikus tanárokkal, egy szuper közösségben. Olyan, főként gyakorlati tudást kaptunk, ami által egy jóval magasabb színvonalú, minőségi támogatást tudok nyújtani jelenleg a klienseimnek.

szilvi_portre_foto_za_s_ii.jpg

 -Több, mint munka, úgy hiszem. Mesélnél róla, hogy mit adott hozzád, az életedhez?

Számomra ez valóban nem csak munka. Álmaim megvalósulása és emellett egy fantasztikus önismereti munka is. Klienseim által én is fejlődök, tanulok, sokszor szinte már családtag leszek a folyamat során. Rengeteg kihívás és felelősség van ebben a munkában, hiszen családok, párok, egyének bízzák rám magukat, jövőjüket. Ez nagy felelősséggel jár, ami mögött rengeteg tanulás, képzés, szupervízió, önreflexió van. Ennek ellenére soha nem érzem nyomásnak, mert önmagamból dolgozom. Talán kicsit nagyképűnek hangzik, de nagyon intuitív vagyok, ami a munkám során sokat segít nekem.

Büszke vagyok rá, hogy egyre több a férfi kliensem, akiknél talán a bizalmi rész kicsit lassabban alakul ki, de ha ez megvan, szenzációsan jó velük együtt dolgozni. Nagyon nagy kihívás, hogy teljesen máshogyan működnek, mint a nők, viszont meglepően lelkesek, nagyon megbízhatóak, készítenek házi feladatot, és ha a bizalom megvan, nagyon mélyen lehet velük dolgozni. A párokkal való munka mindig nagyon felemelő, szeretem, ahogy előttem bontakozik egy együttműködő, mély kapcsolódás. A mozaikcsaládos párokkal azért is jobb dolgozni, mert ott többnyire még nagy a szerelem, hatalmas érzések vannak, viszont nem számolnak ennek a vegyes családnak a nehézségeivel, ezért vannak a hatalmas viták. Velük, pont ezért teljesen más módon kell dolgozni, mások lesznek a kapcsolati prioritások. Emellett mindig fontosnak tartom az egyéni munkát, és a párkapcsolat stabilizálást is.

 

- Mi a nehézsége a segítő szakmának? És mi a szépsége, amiért mindenképpen érdemes volt belevágnod? 

A segítő szakmának mindig megvannak a kihívásai. Egyre több a “segítő” szakember, akik sajnos gyakran a gyors és nagy pénz reményében vágnak bele. Nem is szeretem magamra a Coach szót használni, sokkal inkább vagyok már család és párkapcsolati konzulens, mentor. A coach szakma hazánkban úgy lett lejáratva, hogy sokan azt sem tudják mi ez, hogyan működik, és mit lehet általa elérni. Emellett persze sok a kókler, akik miatt jó magyar módon megtörtént az általánosítás. Szerencsére azonban egyre több a tudatos ember (sajnos még mindig csak egy kis réteg) akik nyitottak a segítő igénybevételére. Természetesen még akkor is benne van a pakliba, hogy bár jó a segítő, mégsem az ő embere. Fontos, hogy nem szabad feladni, ha az első nem jön össze. Érdemes olyan szakembert választani, aki hiteles, aki maga is megélte az adott problémát, sikeresen túljutott rajta, amellett, hogy megvannak a megfelelő kompetenciái is. Az viszont elengedhetetlen, például a mozaikcsaládok esetében is, hogy maga is részese legyen egy ilyen családnak és az önértékelése is rendben legyen. Hozzám is gyakran jönnek más szakemberektől, akik feladták a velük való munkát. Van, aki nem hisz ebben a családtípusban, nem ért hozzá, nem élt benne. Ezek többnyire csak az időt és a pénzt viszik, megértést nem hoznak.

Egy mozaikcsalád esetében pedig az időfaktor nagyon fontos, mert itt nagyon gyorsan lehet elindulni egy negatív spirálba, amire megfelelő segítség nélkül szinte mindig a biztos kudarc vár. Kiemelten fontosnak tartom, hogy segítő szakembernek csak az menjen, aki rendben van önmagával, megdolgozott önmagáért, ki tudja jelölni a határait és ezt képes is megtartani. Tisztázza a szerepét, mit, miért csinál, ne legyen megmentő, megmondó ember. Ez egy hosszú és nehéz folyamat, de fontos. És utána sem szabad leállni. Magam is megyek havonta szakemberhez, szupervízióba és saját magamon is kell néha dolgozni, hiszen a kliensekkel való munka egy hatalmas tükör is, ami felszínre tud hozni még fel nem dolgozott problémákat. De ez csak még izgalmasabbá teszi a hivatásomat, mert sosem tudom, mi bújik ki még a kalapból.

szilvi_portre_foto_za_s_1.jpg

- Mik a visszajelzések? 

A visszajelzések simogatják a lelkemet. Eleve mikor megtudják, hogy van egy speciális segítség. Aztán szinte mindenki kiemeli a biztonságos közeg létét, a közvetlenségemet, az emberségemet. Múltkor kaptam meg az egyik kliensemtől, hogy annyira imádja, hogy vicces és mosolygós vagyok, nem egy karót nyelt szakember, annak ellenére, hogy nagyon mélyre tudunk menni. Természetesen a viccnek és mosolygásnak megvan a maga ideje és helye, de azt gondolom a humor egy nagyon fontos eszköz az élet minden területén. Számtalan probléma, nehézség hidalható át általa könnyebben.

Gyakran kapom visszajelzésként, hogy nagyon gyakorlatias, érthető és az “életben hasznosítható” a folyamat. Klienseim többségével egy mély, őszinte kapcsolódás jön létre, ami megalapozza a sikeres együttműködést. Érzik, hogy hiszek bennük, és ez számomra nagyon fontos. A legnagyobb öröm mégis az, amikor küldik az ismerőst, bejönnek a szülővel együtt, elhozza a fiatal gyermeket, vagy valamilyen módon hosszú levelet írnak arról, hogyan változott meg az életük egy előadásom, egy cikkem, egy folyamatom által. Ez nagyon jó érzés.

- Egyre több a mozaikcsalád. Mik a legnagyobb nehézségei? Te miben tudod segíteni azokat, akik ilyen élethelyzetbe kerülnek?

- A válások számának drasztikus növekedésével a mozaikcsaládok térnyerése, ha tetszik, ha nem elvitathatatlan. Nem lehet erről már nem tudomást venni. Mivel a válások a 35-45 éves korosztályban a leggyakoribbak, ezért a továbblépés esélye elég magas. Nyugodtan ki merem jelenteni, hogy a mozaikcsaládok a 21. század legdinamikusabban fejlődő és szaporodó családtípusai. Azonban a keletkezésük miatt egy nagyon sérülékeny családtípusok. Pontosan ezért, magas a kudarc faktora is. Nem kérdés tehát, hogy ezzel a témával fogalakozni kell, támogatni ezeket az érzékeny párokat abban, hogy egy válás után ne egy újabb kudarcba szaladjanak bele.

Magam nagyon sokat dolgozom a téma edukálásán, keresem a kapcsolatokat, fórumokat, hogy minél több érintett félhez eljuttassam a szolgáltatásomat, illetve a probléma mélységét tudatosítsam. Hiszek abban, hogy megfelelő ismeretek mellett, sokkal több működőképes mozaikcsalád születhetne. Igyekszem ezért a csoportomban ingyenes előadásokat tartani, cikkeket írni, készül a könyvem és nagyobb volumenű elképzeléseim is vannak, melyeket az idén szeretnék elindítani, magvalósítani. Ehhez már találtam együttműködő partnert is, szóval nagyon bizakodó vagyok.

Szolgáltatásaim egyéni, páros és családi konzultációkat takarnak. Itt az első beszélgetést követően teszek javaslatot arra, hogy merre és milyen módon érdemes nekiindulni a közös munkának. Van egy váz, ami mentén haladunk, azonban mivel minden család, pár, egyén más, a munka során ennek figyelembevételével dolgozom és alakítom az együttműködést. Nem hiszek ugyanis abban, hogy sablonokkal lehet hatékonyan dolgozni. Fontosnak tartom, hogy a tőlem segítséget kérő pár, család a saját maga számára leginkább önazonos működést tudjunk kialakítani, ezáltal is megkönnyítve az életüket. Ennek következtében szinte minden folyamat egyedi és izgalmas, ahol gyakran nem is tudjuk, merre visz az utunk. A cél azonban mindig ugyanaz: egy működő új család létrehozása, ahol a stabilitást a párkapcsolat adja és ahol a családtagok mind megtalálják a helyüket. Nem törekszem a tökéletességre, legyen csak “elég jó” család.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#interjú #bemutatkozás #cikk

Szólj hozzá

Interjú