Megtanít tanulni!
A megfelelő tanulási szokások kialakítása egész egyszerűen elengedhetetlen feltétele a sikernek! Márpedig sokszor pont tanulni nem tanulunk meg jól. A mai oktatás pedig erősen hiányos, nem ad eszközöket a kezünkbe. Arra kíváncsi, mit nem tudunk, nem arra, amit igen. Így pedig nagyon döcögősen megy minden egyes iskolai év a gyerekeknek, szülőknek, pedagógusoknak egyaránt.
Ezt felismerve jött létre az Alfa Tanulóklub és a rá épülő tréningek, gyerekeknek, pedagógusoknak, Fenyő Rita közreműködésében. Mai interjúm alanya ő. Mesél az útjáról, felismeréseiről, a munkájáról és arról, miért szívügye az oktatás.
- Mikor, milyen indíttatásból született az Alfa tanulóklub?
20 év multinál töltött év után kerültem vissza a közoktatásba, mint igazgatóhelyettes. Megdöbbentett, hogy a kihagyott 20 év alatt mennyit változott minden – nem a jó irányba. Az a hármas egység, amire építkeznünk kellene (szülő-diák-pedagógus) nemhogy erősödött, de gyakorlatilag eltűnt.
Osztályfőnökként egyetlen lehetőségem volt a segítségre: délután a gyerekek által Fenyő-szobának nevezett tanulókörben együtt tanultam velük a másnapra, így biztosítva időt a szülőknek, biztonságot adva a gyerekeknek. Az eredmények engem igazoltak. Megszűntek a házi feladat hiányok, a felszereléshiány, a jegyek javultak.
A rendszer azonban nehezen viselte újító törekvéseimet, így elhagytam a közoktatást, és megalapítottam 2019 őszén Gödön az Alfa Tanulóklubot, ahol magán-tanulószobánkon 6-7 fős évfolyam szintű csoportokban készülnek a diákok a másnapi feladatokra.
- Személyes élményekből is építkeztél a létrehozásakor?
A nagyvállalati környezetben szerzett tapasztalat sokat segít a tanulás szervezésében. Időgazdálkodás, tervezés, szervezés, ellenőrzés – minden kell a hatékony tanuláshoz is.
- Mivel foglalkozik és elsősorban kiknek tud hathatós segítséget nyújtani?
A tanszobán kívül van nálunk iskolaelőkészítő, középiskolai felvételi felkészítő, tanulási coaching, alsós tantárgyi megerősítés, nyaranta pedig a Dunakanyar felfedezésére túratáborokat szervezünk.
Diákjaink felső tagozatos gyerekek a környék összes iskolájából járnak hozzánk. Mottónk: időt adunk a szülőknek.
- Milyen szolgáltatásokat tudsz nyújtani az Alfa tanulóklub jóvoltából?
Mi a gyerekekkel ötödikes korukban találkozunk a tanszobán. Még nem találkoztunk olyan esettel, hogy az iskola szervezett volna bármit, ami a gyerekek, szülők figyelmét felhívja arra, hogy az alsó és felső tagozat egészen más tanulási technikákat vár, más az alapja a tanulásszervezésnek.
Mondok példákat: alsóban a házi feladat célja a gyakorlás, míg felsőben az elsajátított tudás ellenőrzése.
Alsóban az órai tevékenységre az a legjellemzőbb, hogy a megtanulandó fontos részeket együtt dolgozzák fel, értelmezik a szöveget, majd húzzák alá a tankönyvben, míg felsőben ez már önálló feladat a délutáni tanulás során. Itt már gondot jelenthet a szövegértés, a lényegkiemelés nem ismerése, de akár a vázlatírás hiánya is. A kicsiknél az információ rögzítése már az órán elkezdődik, a nagyobbaknak ez már délutánra marad önálló szövegfeldolgozással. Felsőben egy-egy téma, amit óráról órára meg kell(ene) tanulni, az jellemzően 2-3 oldal, míg alsóban 2-5 mondat volt, amit tanulnia kellett!
Nincs eszköz a gyerekek kezében.
Ezért dolgoztam ki a saját tanulástechnikai tréningünket, mert látom évek óta, hogy működik
a rendszerünk. A hozzánk járó gyerekek sem lesznek zsenik, de önmagukhoz képest egy jegyet tudnak javítani, és iskolai megítélésük is javul. Ismerjük az iskolák elvárásait, tudjuk mit vár el egy pedagógus a diáktól.
- Vannak nehézségek a munkád során?
Küzdök az online tréningek ellen. Kamaszokkal dolgozunk, nem hiszek benne, hogy online le tudjuk kötni őket, hogy maximálisan benne lesznek a feladatokban.
A személyes jelenlétre építünk, a szoros együttműködésben hiszünk, éppen ezért a tréningjeink létszáma kötött: max 12 fő vehet részt rajtuk.
Tanulási coachként tudom és látom, hogy a tanulási elakadások sokszor az érzelmi elakadások miatt van. Korábbi rossz élmény, nem szeretem pedagógus, előítélet a tantárgy iránt. Ezek egy kiscsoportos foglalkozáson felszínre kerülnek, tudunk róluk beszélni. A gyerek megkönnyebbül, ha látja, hogy másnak is hasonló a problémája.
A foglalkozásaink a gyakorlatra épülnek, nem a hagyományos frontális módon adjuk át az ismereteket, hanem saját élményen keresztül fordítják át a tapasztalatokat az iskolai életre.
Harcolok az ellen is, hogy azt hitetjük el a gyerekkel, hogy van könnyű tanulás. Nincs olyan, ahogy könnyű diéta sincs. A sikerért meg kell dolgozni az iskolában is.
- Mi az, amiért érdemes csinálnod? Visszajelzések? Élmények?
A legjobb az, mikor úgy érkezik jelentkezés, hogy valaki ajánlott bennünket. Az elmúlt években közel 600 diák vett részt a tréningeken, ez óriási eredmény!
És nagyon jó boldog pedagógusokkal beszélgetni. A sikert érzik ebben a munkában, az adminisztrációmentes munkát, a támogató szülőket.
- Mi a cél? Mit szeretnél elsősorban elérni?
Az elmúlt években sok városban Budapesten és vidéken egyaránt tartottunk tréninget diákoknak, szülőknek egyaránt.
Nagy az igény a munkánkra. Dolgozunk a középiskolai tréninganyagon, és bár a szülők kérik, hogy alsóra is dolgozzuk ki, de ez nem fókusz. Alsóban tanulástechnikáról beszélni még teljesen felesleges, ott a készségfejlesztés, képességfejlesztés a hangsúly. Talán negyedikben már lehet próbálkozni néhány egyszerűbb dologgal, mint memoriterek, szabálytanulás pl. környezetismeretből.
Jelenleg megyei szintű partnereket keresek, hogy minél több diákhoz eljussunk a módszertanunkkal.
Másik célom is van a növekedéssel. A még pályán levő pedagógusoknak szeretnék utat mutatni, hogy lehet egyszerre gyerekekkel foglalkozni és pénzt keresni. Az Alfával együttműködni egy kiváló másodállás lehetősége a tanárok számára.
Az álmom, hogy 2023 végére minden megyében elérhetővé válik az Alfa tanulási tréningje.
- Mit gondolsz a jövőről? Hogyan fog kinézni 10 év múlva az Alfa tanulóklub?
Remélem nemcsak a tréningjeink terjednek el az országban, de a tanulószobai modellünk is népszerűvé válik majd, és elérhető lesz majd minden nagyobb városban.
https://alfatanulas.hu/extra-jovedelem-pedagogusoknak/
Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.
ReAd-blog Adrija