2021. dec 13.

Számára az írás önkifejezés!

írta: Mayerné Répási Adrienn
Számára az írás önkifejezés!

Interjú Becz Dorottyával!

 beczdorottya_fekvo.jpg

Becz Dorottya mesekönyveiről olvashattatok nem is oly rég a blogon (ITT találjátok). Kérdéseim is voltak hozzá, munkásságáról, írásról, magánéletről. Illetve egy számomra is fontos dologról is beszélgettünk, az olvasás fontosságáról gyermekkorban. Fogadjátok sok szeretettel!

- Mesélnél magadról?

Becz Dorottya vagyok, a Süti kalandjai című mesekönyv-sorozat írója, szerkesztő, és a Mesenagykövet program ötletgazdája. 

- Mit jelent számodra az írás?
Számomra az írás önkifejezés, írásban mindig is jobb voltam, mint szóban, legyen szó egy üzleti levélről, vagy korábban a vizsgáimról. Írás közben úgy érzem, átlépek egy másik világba, és ott bármi megtörténhet.


- Milyen stílusban írsz szívesen?
Viszonylag hosszú mondatokat szoktam fogalmazni és sok költői képet használok, én így tudom megmutatni a szereplőimet, és a világot, amiben éppen járunk.


- Mit szólnak a közeli hozzátartozóid, az ismerősök, barátok ahhoz, hogy írsz?
A családom a legnagyobb kritikusom, és nagyon örülnek neki, hogy alkotok, írok, de időnként kapok hideget is. De ez nem változtat azon, hogy nekem az írás lételemem, és ha nem lenne, nem lennék önmagam, nem érezném egésznek magam.

263577743_888395208483967_1953810062901714275_n.jpg


- Hogyan és mi hatására, mikor, indult az írás és közted a szerelem?
Már általános iskolában csináltam iskola újságot, később a gimiben is, és azt hiszem, ezek voltak a pillanatok, amikor magával ragadott a dolog. Számtalan blogot is indítottam, és újságíróként is dolgoztam sokáig, így azt hiszem, ez a szerelem örök.


- Hogyan született Süti karaktere és a mesék köré?
Én Angliában élek, és tanítottam egy évig itt. Az utolsó tanítási napon a kolléganőimtől kaptam egy plüss kutyust, akit a párommal Sütinek neveztünk el. Egyik este úgy jött haza a párom a sétából, hogy miért nem írok egy mesét Sütiről. A Ttikos kert ötletét pedig a házunkkal szemben lévő épület hatalmas kertje adta, amiben négy cica lakott, és mivel a járvány miatt sokat voltunk itthon, napközben is meg tudtuk őket figyelni.


- Mit szeretsz a legjobban az írásban? Milyen pluszt ad hozzád?
Az írás egy életforma. De én nem csak akkor írok, amikor leülök a gép elé, hanem fejben pörgetem a történeteket, és amikor a klaviatúra a kezem alá kerül, akkor már csak kiömlenek a szavak. Az írásban nyilvánul meg a kreatív, játékos énem, még akkor is, ha éppen drámai, amiről írok. Ha nem lehetek kreatív, akkor befeszülök, és rettenetes sárkánnyá tudok válni. Mindenkinek jobb, ha írok, vagy alkotok, például festek, vagy sütök egy sütit.


- Mesenagykövet program kitalálója is vagy. Mesélnél bővebben róla?
A #mesenagykövetvagyok programot azért hoztam létre, mert szeretnék bátorítani minden felnőttet, szülőt, nagyszülőt és pedagógust egyaránt, hogy minél gyakrabban meséljen a gyermekeknek, hiszen ez az egyik módja, hogy a történeteket szerető, olvasó, a világra nyitott felnőtteket neveljünk! A közösséget jelenleg a Mesenagykövetek nevű Facebook csoportban igyekszem összefogni, és hasznos információkat átadni a tagok számára. Ennek az egyik formája, hogy kéthetente hétfőn este 7 órakor tartok egy kb 4o perces élő adást, Gyerekülés címmel, ahova szakértőket hívok meg különböző témákban. 

Ugyanakkor azzal is tisztában vagyok, hogy ezt minden este megtenni szülőként vagy nagyszülőként a napi kihívások után megterhelő lehet, ezért szeretnék minden segítséget (ötleteket, forrásokat, beszélgetőtársakat a FB csoportban) megadni, hogy a mesélés örömteli élmény legyen a felnőtt számára is. A Mesenagykövetek FB csoportban egy támogató közösséget építek, ahol, bízom benne, hogy mindenki megtalálja a számára hasznos információt és támogatást. Ennek egyik formája, hogy kéthetente hétfőn élő adásban kérdezek szakembereket, illetve szülőket különböző, a mesékhez kapcsolódó témákban. Halottak napja körül volt az első adás, akkor arról beszélgettünk, hogy a mesék miként játszhatnak szerepet a gyász feldolgozásában a gyerekeknél, egy későbbi adásban pedig két illusztrátorral azt vitattuk meg, mitől jó egy mesekönyv vizuális szempontból.

ido_tlen_bu_no_k_bori_to.jpg


- Mit szeretnél elérni az írással? Mivel lennél elégedett a jövőben?
Az én álmom az, hogy egyszer megéljek abból, hogy könyveket írok. Emiatt lehet, hogy sokan naivnak tartanak, de én mégis bízom abban, hogy ez nem lehetetlen, pusztán idő és kitartás kérdése, hiszen egy könyv megírása, kiadása, rengeteg energia.


- Mik a terveid a továbbiakban? Másik kötet?
2022. első felében szeretném megjelentetni a felnőtteknek szóló regényemet, ami egy indiai hercegnő uralkodóvá válásáról szól. Természetesen Süti harmadik része is a jövő évi tervek között szerepel. Bízom benne, hasonlóan sikeres lesz, mint az első kettő!

Dorottya elérhetőségeit itt találjátok:

Mesenagykövetek FB csoport: 

www.sutikalandjai.hu

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#mesenagykövet #mese #írás #bemutatkozás #interjú #cikk

Szólj hozzá

Interjú