2021. júl 01.

Covid hatása a kisvállalkozásokra

írta: Mayerné Répási Adrienn
Covid hatása a kisvállalkozásokra

rollup-4639945_640.jpg 

A Covid alaposan betett nem egy kisvállalkozásnak. Viszont akadnak olyanok is, akik profitáltak belőle és kiemelkedően jó évet zártak. Vajon mitől függ, hogy egy vállalkozásra milyen mértékben hat a vírus és a veszélyhelyzet? A ágazattól, attól, hogy milyen termékeket vagy szolgáltatást árul? Esetleg attól, hogy milyen gyorsan tudott reagálni a változásokra és esetleg áttérni az online térbe?  Pár vállalkozó arra vállalkozott, hogy mesél nekem arról, rá és a munkájára hogyan hatott a vírus. 

Koós Erzsébet a Change my stuff nevű vállalkozását viszi. Rá így hatottak az intézkedések, a bezárások, a szigorítások és a Covid.

image.png

Az elmúlt években belecsöppentem a vállalkozói létbe, és 2 vállalkozást is létrehoztam, lehet nem a legjobb időzítéssel. Az egyik vállalkozásom két éve fut, amit nem a Covid, hanem a kormány módosításai tépáztak meg kicsit, a másik pedig 5 hónapja indult, ami a szolgáltatás jellege és a B2C piac helyzete miatt nagyon lassan indul be. A fiatalabb vállalkozás, a Change my stuff az én igazi szerelem gyerekem, de főleg a Covid hatására az emberek nem költenek luxus szolgáltatásokra, azaz esetemben az otthon és vállalkozás rendszerezésre. Emiatt, bár az ingyenes tartalmaim, tanácsaim szívesen fogadják, szeretik, eddig csak néhány fizető vevőm volt. Amit emellett problémásnak látok, hogy a piac még nem teljesen tudott azonosulni a 'támogassunk helyi kisvállalkozót' attitűddel. Emiatt, amikor például terméket kínálok rendszerezéshez, sokszor inkább megveszik azt 200 Ft-tal olcsóbban (valós példa) egy multitól, mint tőlem. 

Ezektől függetlenül azonban szeretnék segíteni az embereknek, így folyamatosan tartok ingyenes tanácsadásokat, konzultációt, önkénteskedem rendszerezés téren, mert látom, sokan mennyire küszködnek ezzel a területtel. Ráadásul mivel a Covid miatt sokan jóval többet vannak otthon, esetleg otthonról dolgoznak, így jobban látható lesz a sok rendszerezési probléma is, amit a segítségemmel gyorsan helyre tudunk tenni.

Összességében a saját vállalkozásomban a Covid a piac beszűkülésével, a fókuszpont áthelyezésével nehezíti meg kicsit az életem. Sajnos nem látom tisztán a határokat, hogy milyenek is valóban a vállalkozási eredményeim, hogy alakul a célpiacom, és vajon tényleg van-e potenciál ebben az ötletben. Azonban remélem, hogy lassan kilábalunk ebből a helyzetből és stabilizálódik minden. Addig is mindenki gondolkodjon el a rendszerezés fontosságán, hogy az milyen területeken (pl. pénzügy, kapcsolatok, munka) tudna segíteni neki, és ha kérdés lesz, én itt leszek. 

https://changemystuff.hu/

Insta: https://www.instagram.com/changemystuff/

FB: https://www.facebook.com/changemystuff

 padlock-428549_640.jpg

A második vállalkozás környezetvédelemmel foglalkozik, Környezetbarátéletmód

A Környezetbarát életmód története 2 évvel ezelőtt kezdődött egy Facebook csoportként, ami mára egy több ezer fős közösséggé nőtte ki magát. 
A csoport által és a környezetvédelem, zero-waste, fenntartható életmód elmélyítése során rengeteg magyar kisvállalkozó munkásságát és termékeit ismertük meg.
Mindenképp szerettünk volna valahogy támogatni, segíteni őket, hiszen környezetbarátok között majdnem minden beszélgetés során elhangzik, hogy válaszd a szezonálisat és a hazait. 
A vírus első hulláma miatt kicsit nálunk is megállt az élet és végre volt lehetőség új projektekbe belevágni. Úgy éreztük most aztán igazán fontos, hogy hazait válasszuk, nem csak környezetvédelmi, de gazdasági szempontból is. Azzal a mentalitással jött létre a www.kornyezetbarateletmod.com,  hogy valódi segítséget nyújtsunk. Éppen ezért az itt található termékek (melyek 95% hazai) nem barteregyüttműködésként, de nem is egy fizetős lehetőségként alakítottuk ki. Hogyan is tudnánk jobban támogatni a kisvállalkozásoknak, ha nem azzal, hogy vásárolunk tőlük? A készítőknek nem kerül semmibe, az hogy nálunk is szerepelnek a termékeik. Úgy is mondhatjuk, hogy egy webáruházat biztosítunk a vállalkozóknak.
 
Természetesen nekünk is okoz nehézséget a vírus. Sokkal lassabban érkeznek például az anyagok, így egy-egy termék pótlása sokkal több időbe telhet. A legnagyobb nehézséget, mind induló vállalkozás a piacok hiánya jelenti, így nem tudunk személyes kapcsolatot kialakítani a vásárlóinkkal, nem tudjuk bemutatni, elmagyarázni a termékeket. A vásárlók csak a virtuális tartalmakra tudnak támaszkodni.
Természetesen nem panaszkodik, mert szerencsére azt tapasztaljuk, hogy fontos az embereknek a környezetvédelem és egyre fontosabb, hogy a hazai kisvállalkozókat támogassák.
_g5b0528.jpg

Bárány-Szilfai Alida, esküvő és rendezvényszervező

dsc_5352-edit.jpg

Esküvő- és rendezvényszervező vagyok. Szerintem ezzel el is mondtam mindent. Gyakorlatilag a tavalyi rövid nyitást leszámítva nem tudtunk rendezvényeket szervezni. Sok-sok csalódott pár esküvőjét kellett immár másodjára is új dátumra helyeznünk, ami nem csak az ügyfeleket, minket is megvisel. Nem beszélve az anyagi részéről, hisz' így a kifizetés is tolódik. A tavalyi szezon olyan akadályokat gördített elénk, melyek tökéletes cinkosaink voltak abban, hogy megmutassuk: tényleg sokoldalúak vagyunk és alkalmazkodunk az élet hozta kesze-kusza helyzetekhez. Sokan más munka után néztek erre az időszakra, netán teljesen feladták az álmaikat és örökre bezárták rendezvényszervező bizniszüket. 
 
Az én vállalkozásomnak 2018 óta van egy másik ága: esküvőszervezőknek tartok műhely foglalkozásokat, ahol igyekszem átadni nekik gyakorlati tapasztalataimat és segítem őket az útjukon. Az Esküvőszervező Műhelyeket évente kétszer, tavasszal és ősszel hirdettem meg. A visszajelzések alapján 2020 elején már pont elkezdtem kidolgozni egy új metódust, miszerint nem egy, hanem kétnapos lett volna az esemény, melynek köszönhetően sokkal több gyakorlati tapasztalatot megoszthattam volna a lányokkal. Ezt sajnos a pandémia miatt nem tudtam megvalósítani, és folyamatosan kaptam a leveleket, üzeneteket, kérdéseket, hogy mi lesz, mikor lesz műhely, mert nagyon szeretnének jönni. Itt jegyzem meg, hogy sok kolléganő abszolút a fejlődésre, tanulásra szerette volna kihasználni ezt az esküvő nélküli időszakot. Ekkor dolgoztam ki egy új projektet. A műhelyemmel kapcsolatban egy nagyon kedves kolléganőm már egy ideje bogarat ültetett a fülembe azzal, hogy videóanyagokat kellene gyártanom a műhely keretein belül. Mivel a férjem filmkészítéssel foglalkozik, felvettettem neki az ötletet, átbeszéltük, megkaptam a technikai segítséget, és elkezdtem videókat készíteni, gyakorolni. Aztán amikor 2020 márciusában jött a teljes leállás és a karantén, éreztem, hogy ezt az ötletet most kell megvalósítani. Így májusban kísérleti jelleggel elindult az Esküvőszervező Műhely VIP, ahol a videóanyagok mellett sok más hasznos anyagot, tippet, ötletet, marketinggel, vállalkozásfejlesztéssel kapcsolatos tudásanyagot adok át. Mindehhez tartozik egy zárt Facebook csoport tagság, ahol havonta jelentkezem élőben, ott lehet tőlem kérdezni, meg tudjuk vitatni a havi témákat, vagy az éppen aktuális, esküvőkkel kapcsolatos kérdéseket. Ezek mellett igénybe lehet venni a VIP keretein belül személyes online konzultációt is velem, amennyiben valamilyen konkrét kérdést szeretne átbeszélni a (leendő) esküvőszervező. Bevallom, nem gondoltam, hogy ennek ekkora sikere lesz, de szerencsére minden várakozásomat felülmúlta, ezért októberben elindítottam a VIP#2-t is, így immár két VIP Csoportom működik, melyekre nagyon büszke vagyok, és nagyon nagy lelkesedéssel készülök minden egyes videóra és élőzésre. 
 
Úgy gondolom, ha nem jött volna a Covid, nem valósítottam volna meg a fenti ötletet, így én ezt abszolút pozitív hozadéknak könyvelem el. Mindazonáltal egy olyan embernek, mint én, aki akkor érzi jól magát, akkor tud kiteljesedni, ha különböző eseményeken zsizseghet, óriási érvágás, hogy nincsenek rendezvények. Természetesen anyagilag is nehéz, de a fenti projekttel némileg tudtam pótolni a bevételkiesést. 
 
Egy újabb pozitív hozadéka a járványnak, amit régóta mondogatok a műhelyes lányaimnak: sokan most jobban felismerték, hogy szükségük van professzionális rendezvényszervezőre. Legyen szó jegyespárokról, kisvállalkozókról, vagy éttermek, esküvőhelyszínek vezetőiről, egyszerűen ráébredtek, hogy velünk, a mi segítségünkkel sokkal sikeresebbek lehetnek a rendezvényeik. Valószínűleg ennek hozadéka, hogy megkeresett egy szívemnek nagyon kedves étterem, hogy az ott tartandó rendezvények, esküvők megszervezését és lebonyolítását rám bízzák. Nem csak azért tesz ez boldoggá, mert örömmel dolgozom ott, és tökéletesen azonosulni tudok a milliővel, hanem azért is, mert ebben a mostani zűrzavaros időszakban ilyen ajánlatot kapni szerintem csoda és boldogság.  
Alida elérhetőségei
az esküvőszervezős oldalam: www.alidawedding.com
a műhelyes oldalam: www.eskuvoszervezomuhely.hu
az étterem, ahol dolgozni kezdtem: https://kostel.hu/

Te mit tanultál a Covidból? Hogyan hatott a munkádra, a vállalkozásodra?

 

 Egyszóval nincs rá recept, mi az,a mit a Covid teljesen eltörölt és mi az, amit az egekbe emelt. A kitartáson, elszántságon, az alkalmazkodóképességen múlik leginkább és a szerencsén.

 

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

Szólj hozzá

Kitekintő