2021. ápr 26.

Így kelt életre Mina és Vidi története

írta: Mayerné Répási Adrienn
Így kelt életre Mina és Vidi története

mockup.jpg

 

Mina és Vidi balatoni történetét örömmel vettük kézbe csemetéimmel. Egyszerűen jó olyan meséket olvasni, amiknek hazai vonatkozása is van. Persze kíváncsi lettem, Tokody Klárát, a könyv íróját mi sarkallta a megírására, és mi inspirálta. Ma vele készítettem nektek interjút.

Gondoltad volna korábban, hogy író, méghozzá mesekönyvíró leszel a későbbiekben?

Igazából csak reménykedni tudtam benne. Kisgyerek korom óta rengeteget írtam, ahogy az az írópalántáknál lenni szokott, már általános iskolás koromban tele volt a fiókom regénykezdeményekkel (kedvencem az Öten az időörvényben című), rendszeresen írtam és szerkesztettem az iskolaújságokat. Egyetemen meseírásba folytattam a stresszt, számvitel és statisztika szigorlat előtt született a két legszebb. :- ) Munkámban is nagy szerepet kap az írás, hiszen kommunikációval foglalkozom. Szóval maga az írás mindig is lételemem volt, de a mesekönyv megjelenése azért mégis hatalmas élmény volt.

- Milyen indíttatásból született meg az első mesekönyved? 

Amióta megvettük kis balatoni házikónkat, nagyon sokat vagyunk a Balatonon, télen-nyáron, és mindig kérdezik, hogy mit lehet csinálni a Balatonon szezonon kívül. Én pedig elhatároztam, hogy megmutatom. Minden eszközzel, amivel csak lehet. Blogomon gyűjtöm a balatoni kirándulásokat, úticélokat. Sokat fotózok is a magam kezdő módján, hogy megmutassam, milyen bámulatosak az őszi balatoni sétányok, a parton torlódó jégtáblák vagy éppen a nárciszok egy Árpád-kori templomrom tövében. A mesekönyv is ehhez kapcsolódik: a Balaton népszerűsítése ez is a kisgyerekek számára. Bízom benne, hogy lesz olyan család, aki a könyv elolvasása után ellátogat a somogyvári bencés apátsághoz, hogy megnézze a kiszáradt kútnál, tényleg ott lakik-e Lirka, vagy végigsétál a tihany Belső-tó mellett, hogy meglesse, hátha felbukkan Fe Je Te Li.

arckep.jpg

- Mit szóltak hozzá a közeli hozzátartozóid, barátaid?

Nagyon büszkék voltak rám. És sokat segítenek abban is, hogy minél több olvasóhoz eljusson a könyv. Minden értékelés, megosztás, lájk számít, hiszen magánkiadásban adtam ki a könyvet, ami azt jelenti, hogy minden költség és feladat engem terhel a szerkesztéstől, a közösségi média posztokon át az értékesítésig.

- A téma és a megjelenítendő hazai táj gondolom nem véletlen. Miért pont rá esett a választásod?

Ahogy írtam, a Balaton népszerűsítése kulcsszerepet játszik nálam, a kiindulás alap pedig szintén fontos hobbim. Ugyanis elkezdtem gyűjteni a balatoni mondákat és legendákat. Egyre újabb és újabb történetek bukkannak elő óriásokról, tündérekről, boszorkányokról, a halászlegényeket énekükkel elcsábító vadleányokról, bánatos várkisasszonyokról, tragikus szerelmekről. A könyv alapja pedig egy ilyen monda: e szerint óriások verekedtek a Bakonyban, miközben csemetéik homokvárakat építettek. Az óriásapák aztán agyonütötték egymást, mire az óriásanyák zokogni kezdek, és könnyeikkel megtöltötték azt a helyet, ahonnan a gyerekek a homokot bányászták, így született a Balaton. A homokvárak pedig szép lassan megkövültek, ezekből lettek az északi parti tanúhegyek. A címszereplő két tündér pedig azt akarja kideríteni, hogy mi igaz ebből a történetből, hova tűntek az óriások.

- Hogyan született a két fő karaktered? 

A két karakteren sokat nem kellett gondolkodnom, hiszen a gyermekeimről mintáztam, a nevük is a gyerekek becenevéből képződött. Amikor kicsik voltak a gyerekek, sokat meséltem nekik úgy, hogy az aznapi kalandjaikat ismételtem át velük Mina és Vidi szereplésével. Aztán önálló meséket is kaptak, így született meg az a könyv is, de írtam egy kisebbeknek szóló mesesorozatot is.

5_fejezet-a_szarka_hatan.jpg

- Mi a legnehezebb a könyvírásban? Eljutni az olvasókig, visszajelzéseket olvasni vagy maga az írás, esetleg a kiadása és a körüli teendők?

Maga az írás talán a legkönnyebb, hiszen mondtam, egész életemben mindig írtam. Még a könyv megvalósítása sem volt olyan bonyolult, hiszen egy fantasztikus illusztrátor és Az én könyvem csapata segített a megvalósításban. Inkább az értékesítés, a logisztika, a népszerűsítés az, ami nehezebb, hiszen sokkal szívesebben írnék ahelyett, hogy Facebook csoportok után kutatok, ahol még népszerűsíteni lehet, vagy a szállítás bonyodalmait bogozgatom.

- Ki volt segítségedre a könyv születésében?

Ami az egyik legfontosabb, az az illusztrátor munkája. Egy gyerekkönyvnél szerintem borzasztóan fontos a képi világ, hiszen ezzel lehet első körben megfogni a gyerekeket. Ráadásul az olvasni nem tudó gyerekeknél az külön segítség, hogy a könyvet lapozgatva a képek alapján is vissza tudja idézi, amit a szülők, nagyszülők vagy nagyobb testvér felolvasásakor hallottak. Ezért számomra is nagyon fontos volt, egy olyan illusztrátor, aki meg tudja megvalósítani az – egyébként elég konkrét – álmaimat. Szerencsére Elek-Varga Viktória személyében megtaláltam! Viki első próbarajzába azonnal beleszerettem, és plusz élmény volt, a folyamatos munka is rendkívül gördülékenyen ment.

Ezen kívül a könyv megvalósításában Az én könyvem csapata segített, ők végezték a szerkesztői, korrektori, tördelési munkákat, illetve indítottak el a marketing rögös útjain. 

- Mit mondanál az elsőkönyves szerzőknek, mire figyeljenek?

Természetesen elsősorban a mesekönyvíróknak tudok talán használható tanácsot adni. Mivel elképesztő mennyiségű (és különböző színvonalú) mesekönyv van jelen a magyar piacon, nagyon erős a konkurencia. Ezért egy átlagos mesekönyvvel, legyen az bármilyen kedves, igényes, színes, nehéz érvényesülni. Szerintem érdemes konkrét célcsoportra lőni. Lehet az kertészkedés, viselkedésbeli problémákkal küzdő gyerekek vagy éppen a Balaton – jó, ha van egy olyan hívószó, ami aztán segít az értékesítésben.

A másik fontos dolog, hogy bármennyire is szeretjük saját történetünket, bármennyire is bízunk saját helyesírási tudásunkban, bízzuk szakértőkre ezeket a feladatokat. Mivel az író elfogult, és sokszor azt látja, amit elképzel, és nem azt, ami le van írva, kell egy kívülálló szem, ami az esetleges hibákat kiszúrja. Ha nem kiadóval dolgozunk, akkor is könnyen elérhetőek ebben profi szakemberek, erre nem érdemes sajnálni a pénzt.

- Folytasd a mondatot. Az írás számomra...

… önmegvalósítás, kiteljesedés, az alkotás öröme. Hogy ha icipicirit is, de talán hagyok egy kis lábnyomot az emberiség történetében.

… eszköz a céljaim eléréséhez: a Balaton népszerűsítéséhez, csodáinak, gazdag mondavilágának bemutatásához.

- Mik a terveid a jövőre nézve? Új könyv van a láthatáron?

Naná.  Egy író sosem ül a babérjain, mindig tele van új ötletekkel, tervekkel. Ezzel én sem vagyok másképp. Egyrészt félig már elkészült a folytatás, a Mina, Vidi és a balatoni vasszörny rejtélye, másrészt írtam egy kisebb korosztálynak szóló Mina Vidi-mesesorozatot, ezen felül tervezem a legnagyobbakat, felnőtteket megcélozva a mondagyűjteményem kiadását.

És közben természetesen ott van a blogom is, ahol heti rendszerességgel megjelenő cikkeimmel igyekszem kirándulási célokkal, mondákkal, legendákkal, fotókkal bemutatni, hogy a Balatonnál sosem lehet unatkozni.

Ha kedvet kaptatok a könyv elolvasásához, Mina és Vidi történetét az alábbi linket meg tudjátok rendelni: ITT

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#könyv #olvasmány #mese #gyermekirodalom #mesekönyv #Balaton #balatonitörténet #MinaVidi #Mina #Vidi

Szólj hozzá

Interjú