A pozitív és negatív visszajelzések fontossága
Szolgáltatóként az egyik legfontosabb eszközöm a tudásom, a folytonos gyakorlat, a tanulás és ezek mellett a visszajelzések. Igen, jól olvasod. A VISSZAJELZÉSEK!
A pozitív visszajelzés fontossága
Talán már írtam sokfelé és olvashattatok is ezer félét erről, nem csak tőlem. Egy dicséret, egy hatalmas pozitív megerősítés. Szárnyakat adhat és feltölt jó időre. Nem csak az ember napját befolyásolja jó irányba, hanem a saját magáról, munkájáról kialakított képét is. Egy jó visszajelzés új munkát is hozhat az így megszerzett önbizalomlöket mellé. Mert egy étteremre írt jó kritika miatt többen fogják pont ezt az éttermet választani következő vacsorázásuk helyszíneként. Egy kreatív kézműves terméket is szívesebben vásárolnak meg az emberek, ha hagyok egy jó értékelést arról, hogy megbízható, gyors, precíz, megkaptam a megrendelt terméket és pont olyan, amilyet szerettem volna. Mint ahogy a férj, ha megdicséri a feleségét a fodrásztól hazaérve, jó érzéssel tölti el a bókot adót és a kapót is. Épp ezért oly fontosak a pozitív visszajelzések. Élj vele minél gyakrabban!
De mi van a negatív visszajelzésekkel?
Bizony óhatatlanul is belefuthatunk párba. A szolgáltatásnál, egyes termékeknél annyira szubjektív, mi a jó. Kinek, mi? Ízlés dolga. Nekem lehet, hogy egy étel ízlik, ha már éttermes példát hoztam első körben, de másnak bizonyára ízetlen lesz, a harmadik megrendelőnek meg lehet, hogy túl sós. Nem lehet mindig, mindenkinek megfelelni.
Na de akkor ne is hagyjunk negatív visszajelzést?
Azt kell mondjam, hogy DE! Fontosak a negatív visszajelzések is. Abból tanul az ember a legtöbbet. Az a bizonyos „néma gyereknek anyja sem érti a szavát” effektus! Ha nem érkezik az adott munkára, szolgáltatásra, termékre negatív jelzés, honnan fogja tudni a készítő, szolgáltató, hogy nem jó valami abban, amit csinál? Sehogy! Egy jól tálalt, jó helyen hagyott negatív visszajelzés, nem kritika, nem kifigurázás, hanem építő szándékú jelzés is jó, mert épülni lehet tőle, építeni rá, javítani az esetleges hibákat és tanulni belőle!
Könnyű felvállalni a negatívat?
Nem! Van, aki szívesen áll bele a konfrontálódásba, de sokan inkább a csendes, nyugodtabb verzióra szavaznak, és nem jelzik, ha valami nem okés.
Sokan panaszkodnak rá és egyre többen (bizony még én is jártam már úgy), hogy a jó kommunikáció, az általuk elfogadott munkák után eltűntek az addig állandó megrendelők egyik napról a másikra és elérhetetlenné váltak. Átvették, kifizették, elégedetten távoztak, majd többé nem jelentkeztek, holott előtte állandó munkakapcsolat volt közöttük. Érthető, ha nem volt megfelelő a munka, nem azt kapták, amit vártak. Na de miért nem jelezték? Ha nem megfelelő az ár, a minőség, a termék, az éttermi vacsora, akkor jelezni kell, mi nem volt jó. A legtöbb dolgon lehet segíteni egy jelzéssel. Abból tanul az a szolgáltató, kézműves készítő, étterem. A csendben elsunnyogásból sajnos nem fog megtudni semmit.
Én magam is értetlenül álltam a második ilyen eset után. Nem értettem, hol hibáztam, mit ronthattam el, bennem van-e a hiba, a kommunikációban, a munkámban vagy valami közbejött a megrendelőnek, nagyobb baja történt, esetleg egész egyszerűen kapott egy jobb ajánlatot. Bizony visszajelzés hiányában csak értetlenül tudtam szemlélni a dolgokat. Elbizonytalanítja az embert és nem kicsit. Ekkor eszméltem rá az alábbi mondat igazságára.
A negatív visszajelzés is jobb, mint a semmilyen visszajelzés!
Sokkal jobb, ha az ember tud tanulni az esetből, mert érkezik vissza negatív.
Nem volt egyedi az esetem, mikor körbekérdeztem a körülöttem lévő vállalkozókat. Nem egyszer jártak így ők is. És sajnos egyre jobban tolódik efelé a világ. Könnyű manapság egy új éttermet találni, hiszen mindig nyitnak újakat. Szövegíróból is annyi van, mint égen a csillag. A fodrásznál is, ha nem vagy elégedett, elég csak a következő utcáig menned egy másik fodrászhoz frizuért.
Tudom, hogy könnyebb nem felvállalni a konfrontálódást, könnyebb nem elmondani, mi a gond és eltűnni, de egyik félnek sem tesz jót. Az ügyfélben marad a tüske, a szolgáltatóban pedig az értetlenség. És bizony a rossz szolgáltatás, a rossz termék magától nem fog megjavulni, ha nem hívják fel rá a figyelmet!
Hogy sokan rosszul veszik az olyan visszajelzést, ami nem pozitív?
Hát igen. Meg kell tanulni elviselni és előnyünkre fordítani a rosszat is. Az építő jellegű segítségből mindig ki lehet hámozni az értékes tudásmorzsákat, melyeket hasznosíthatunk. Az álszent dicséretből, amit nem is úgy gondolnak, nem tanul senki sem!
És igen, van az a visszajelzés, ami se nem épít, se nem javít, csak egész egyszerűen bántó, személyeskedő. Azt pedig tudomásul kell venni és tovább menni.
Egy esés után is feláll, ruhát leporol, koronát megigazít és továbbmegy!
Tehát tessék negatív és pozitív visszajelzést is adni, ha olyan eset történik!
Viszont vitriolos tollunk csomagoljuk némileg vattába és a megfelelő helyen, megfelelő hangnemben, a megfelelő embernek mondjuk el, ne a háta mögött!
A pozitív visszajelzésekkel pedig ne fukarkodjunk, nekünk nem kerül semmibe, de egy szolgáltató, egy éttermes, egy készítő napját szebbé tehetjük vele!
Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.
ReAd-blog Adrija
#cikk #blog #read #szöveg #visszajelzés #negatív #értékelés #pozitív #kritika #szolgáltatás #termék #kézműves