2019. már 06.

A mesék márpedig fontosak!

írta: Mayerné Répási Adrienn
A mesék márpedig fontosak!

 

42250782_733572183663461_4022750593742274560_n.jpg

 

Olvasó család vagyunk. Gyermekeimnek sokat és szívesen olvasok. Én is rendszeresen könyvet fogok a kezembe, aminek nem csak a borítóját nézem meg. De nem tartom ördögtől valónak a Tv beli meséket sem, ha jól vannak megválasztva és nem túl sokáig, csak azt bámulják a csemetéim. Viszont a mai meséket erősen cenzúráznám! Némelyik hajmeresztőbbnél hajmeresztőbb.

Zombi mese és Vámpirína? Nem hiszek a szememnek néha és a fülemnek.

Mondhatnánk, hogy a régen volt Grimm mesék vagy a Magyar Népmesék sem szent, abban is van bőven erőszak, félelem, sírás, szexuális felhang. Na de akkor mégis mikor és mit nézzenek a csemeték? A mese fontos olvasva, de nézve is. Még egy felnőtt lelkének is kell! Tanít az életre, szituációkra, szókincset fejleszt és még hosszasan sorolhatnám jótékony hatásait.

 

Egy szakértőt faggattam a mesékről, mégpedig a Pompás napok-nevelés játékkal és mesével csapatát! Izgalmas és érdekes válaszokat kaptam.

1525649_277649662412632_1895732034_n.jpg

 

- Népmese vagy modern mese? Melyik miért? Vagy mindegy, csak olvassanak a gyerekek, olvassanak nekik a szülők?

Az olvasóvá nevelés szempontjából, valamint a későbbi absztrakt gondolkodás kialakulásának megsegítésére nagyon fontos, hogy a gyermek hallgasson történeteket, meséket. Válasszunk akár a népmesék közül, akár műmesék vagy irodalmi alkotások közül, a hangsúly a közös élményen van. A népmeséket legjobb fejből mondani, de csodálatos az is, ha a szülő felolvas a gyermekének. A fejből mesélés nem feltétlenül jelenti azt, hogy megtanulunk kívülről egy mesét és „felmondjuk” a gyereknek, hanem például elmesélhetjük a napunkat vagy mesélhetünk a gyerekkorunkról neki. Aki még nem próbálta, szívből ajánljuk ezt a módszert. A gyerekek imádják. Ekkor megnyílnak ők is, és elmesélik, éppen mi zajlik bennük. Mesélni sokáig, akár kamaszkorig, vagy még tovább is lehet.

- Mesét olvasni vagy  nézni Tv-ben? Melyik a jobb? Van egyáltalán olyan, hogy jobb?

Az olvasás mellett tesszük le a voksunkat, illetve tovább megyünk, és arra ösztönözzük a szülőket, pedagógusokat, hogy fejből mondjanak mesét. Amikor a meséket hallgatják a gyerekek, belső képeket alkotnak. Ez a belső képalkotási folyamat számos dologban fogja őket később segíteni, például a szövegértésben, az olvasásban. Az absztrakt gondolkodás tekintetében sokat jelent az, ha gyermekkorban képzelgünk, belső képeket alkotunk. Élettani jelentősége van, ha a gyermekben zajló fejlődéi változásokat szabadon megélhetik, tehát a fantázia szárnyán „képtelenségeket” gondolhatnak ki. Így válnak képessé az elvont gondolkodásra. Ha képernyőn nézik a mesét, akkor készen kapják a külső képeket, tehát nem kell használniuk képzelőerőjüket, fantáziáját.

 - Miért fontos a mese a gyermekek életében?

Arról, hogy miért fontos a mese, hosszú könyveket lehetne írni, jó néhány szakember ezt meg is tette. A mese az életre tanít, mintát mutat, megoldási módokat sorakoztat fel, mindezt szórakoztató módon. Ahogyan az előbb már szó volt róla, a mese hallgatása segít a fantázia, az absztrakt gondolkodás fejlesztésében. A mesemondás folyamán egy mesei közösség alakul ki a szülő és gyermeke között, vagy a pedagógus és a gyermekek között. Ez a mesei közösség bizalmi légkör, a gyermekek itt ellazult állapotban tudják befogadni a hallott történetet. A mese tehát a kötődést, a bizalmat is erősíti. A mesék szövege csodálatos, hiszen képekben fejezik ki azt, amire néha nincsenek szavak, például, hogy milyen kővé dermedni. Az ilyen kifejezések segítik a gyermekeket abban is, hogy érzéseiket beazonosítsák és szavakba öntsék.

 - Mit gondolsz a mai, modern mesékről? 

A mai, modern meséről nem tudunk általános nyilatkozni. Ahogyan a legtöbb dologban, a kortárs mesék között is vannak olyanok, amelyek véleményünk szerint mind irodalmi, mind esztétikai szempontból remek alkotások. Ezek általában pontosan átgondolt, logikus, az élthez kapcsolódást mutató kortárs művek. A kiragadott, légből kapott, gyakran felnőtt gondolkozást tükröző műmesék között akadnak olyanok, amelyeket biztosan nem mesélnénk soha a gyerekeinknek vagy a gondjainkra bízott gyermekcsoportoknak sem. Azt fontos látni, hogy a műmesékben sokszor hiányzik az a fajta rend, ami a népmesékben megvan, ezáltal utóbbi biztonságos keretet is ad a hallgatóknak. A nyelvezetük is gazdagabb, csodálatos képekben írnak le, mutatnak be egy-egy helyszínt, szereplőt, élethelyzetet. A műmesékben sok esetben tapasztaljuk a direkt nevelési célzat megjelenését, amely kevés esetben működik. A népmesékben ezek burkoltabban, szimbolikusan, képekbe sűrítetten vannak jelen, és a gyermekek így is értik a mondanivalót. De még egyszer kiemelnénk, hogy a kortárs mesék között is vannak rendkívül jól megírt történetek, amiket mi is olvasunk, mondunk, ajánlunk.

 - A régi Népmeséket ijesztőnek titulálják manapság és sokszor erotikusnak. Erről mi a véleményed?

A mesében rend van, amely mind a gyerekek, mind a felnőttek számára biztonságot hordoz. A magyar népmesékben a jó mindig elnyeri jutalmát, a gonosz pedig büntetését. A harcos varászmeséket – amelyek felérnek egy mai akciófilmmel – férfiak mesélték férfiaknak, több napon keresztül. Ám fontos, hogy a hagyományban is tetten érhető, hogy a mesemondó hallgatóságához igazította repertoárját. Pál István, palóc mesemondó még 2011-es gyűjtés során is így nyilatkozott: „igen zsírosak is vannak, olyan zsírosak, hogy ott csak férfiak lehetnek, asszonyok meg gyerekek egyáltalán nem”. A „zsíros” kifejezés itt a pajzán történetekre vonatkoznak. Tehát a felnőtteknek kell jól megválasztani, milyen mesét és hogyan mondanak.
Vekerdy Tamás gyermekpszichológus megfogalmazása szerint "a gyerekek toleránsak önmagukkal szemben", így a meséinkből csak annyit engednek magukhoz, annyit értelmeznek, amennyit pszichéjük képes feldolgozni. Ezért nem kell félnünk attól, ha a mesében számunkra ijesztő dolgok történnek, mert a gyermek énvédő mechanizmusai csak annyit engednek neki elképzelni, amit fel tud dolgozni. Mindez persze csak a hallott mesére igaz, a vizuális megjelenítés már más, hiszen ott kész képeket kap, amelyek valóban ijesztők lehetnek. 2019-ben azonban azt gondoljuk, nem a népmeséktől kell félteni a gyermekeket, hanem a különböző rajzfilm-csatornákon keresztül rájuk ömlő ijesztő, pörgős filmektől.

- Megfelelő életkorban a megfelelő mesét vagy mindegy, csak mese legyen? Fontos az életkor?

Pedagógus-képzéseinken és szülőknek szóló beszélgetéseinken is szó esik erről. Nem lehet éles határokat húzni, de vannak azért támpontok, amelyeket érdemes figyelembe venni. A legkisebbeknek az ölbéli játékokat, ringatókat, mondókákat, mondóka meséket javasoljuk. Nekik lehet mesélni egy napjukról úgynevezett saját mesét is. A népmesék körülbelül 4 éves korban lépnek be. Óvodásoknak a láncmeséket és állatos meséket, majd 5-6 éves kortól a tündérmeséket javasoljuk. Iskolásoknak, 8 éves kortól az állatmeséket, és később a legenda- és novellameséket szoktuk mesélni. Természetesen sok függ attól is, hogy mi a célunk egy-egy mesemondással, és hogy a gyermekünknek mesélünk-e otthon vagy egy osztálynak az iskolában. Szoktuk javasolni, hogy a szülő/pedagógus figyelje jól a gyermek reakcióit a mesemondás közben, és látni fogja a tekintetéből, a szeme csillanásából, hogy mi kelti fel érdeklődését. Ami igazán megmozgatta a fantáziáját, ahhoz jól lehet kapcsolódni további témákkal és mesékkel. A mesélő egyre hosszabban fenn tudja tartani a kicsik figyelmét, amely szintén lehet cél a nevelők vagy szülők részéről. A hangsúly a fokozatosságon van.

Köszönöm szépen a Pompás napok csapatának. Érdemes benézni hozzájuk, hiszen közel 150 szakértő cikk van fent az oldalukon.

Olvassatok sokat és nézzetek is néha meséket! Mi is azt tesszük.

 

Szólj hozzá

Könyv Interjú Kitekintő