2020. okt 19.

Könyves marketing

írta: Mayerné Répási Adrienn
Könyves marketing

book04minta02.jpg

Naponta jelenik meg friss, ropogós könyvek garmadája. Gyönyörű borítók, hangzatos címek, izgalmas leírások. De kezdünk immunissá válni rájuk. A hazai könyvpiac amúgy sem egy hatalmas terület és erőteljesen telítődni látszik. Az emberek egyre kevesebbet is olvasnak talán. Aki meg olvas, az alaposan megnézi, mire költi a pénzét. Na de akkor hogyan érvényesüljön a kezdő író? Hogyan kerüljön be egy nagyobb vagy kisebb kiadóhoz? Vagy adja ki magánkiadásban? Bizony nem könnyű dolog.

Nem csak megírni nehéz azt a bizonyos könyvet, történetet, mesét, verseskötetet, hanem eladni is. Az embereket millió inger éri egy nap. Színes, szagos, figyelemfelkeltő, megbotránkoztató, megmosolyogtató, megríkató. Hogyan lehet kitűnni belőle?

Talán a legtöbb író bele is esik abba a csapdába, hogy megírja a könyvét, kiadják vagy kinyomtatják és hátradől. Pedig a könyvkiadás neheze még csak most jön! A marketing! Eljuttatni az olvasókhoz a történetet, felkelteni a figyelmük, érdekessé tenni számukra, hogy megvegyék, vigyék jó hírét másoknak is. Akinek szerencséje van, annak a kiadója átvállalja a reklámot. Mások maguk próbálják beindítani azt, mindenféle figyelemfelkeltő eszközzel.

Az ismertebb, már bejáratott íróknak sincs könnyű dolguk, de a nevük már egy garancia a jóra. És akkor egy kevésbé ismert, hátszéllel nem rendelkező, marketingben nem jártas író hogyan oldja meg vajon? Bizony ezt nagy problémának látom bloggerként, rendszeres olvasóként, hiszen naponta új és új könyvek jelennek meg...

books-768426_640.jpg 

Bíró Mártit kérdeztem a témáról, aki első könyves szerző, Életem leckéi címmel jelent meg könyve.

Neked mi okoz a legnagyobb nehézségek a kiadás után? Megírni, kiadatni vagy eladni a legnehezebb a könyvet tulajdonképp? 

Megírni könnyebb volt, hiszen a saját történetem volt az alapja, motivációm pedig a küldetésemnek szánt érzés: mindig van kiút. Legnehezebb feladat megismertetni magam, és eladni a könyvem. Azt érzékelem, hogy az ingyenes tartalmak a kelendőek, valamint a szenzáció hajszolás, arra többen kattintanak. Nehéz első könyvesként betörni az írói létbe. Azt látom, hogy ismert, sikeres embereknek ez sokkal könnyebb. És azt is hátránynak érzem, hogy nincs mögöttem kiadói promóció.

Mivel a könyv kiadása is pénzügyi teher, ezért már a marketinges segítség, megrendelés gondot okozott.
Mert nem csak a könyv kiadásával kapcsolatos költségek merülnek fel, hanem a weboldal, a könyvelő stb., vállalkozás megalapítása. Beíratkoztam egy könyvíró csoportba is, ott is havi költségek merültek fel, hiszen az oktatás nem ingyenes, de szükségét éreztem, hogy egy hozzáértő mentor "keze alatt" készüljön el a kézirat.

122027121_261412691951863_509671314158499168_n.jpg

Milyen marketing technikák segítségével próbálod reklámozni a könyved? Melyik jött be eddig legjobban és melyik nem? Milyen oldalak, segítők segítségével próbálsz eljutni az olvasókhoz?

A saját "marketing" tudásomra alapoztam.

FB olda, Instagram, fb posztok kiemelése, posztok írása. Segítségként hívtam molyokat, akik cikkeket írtak a könyvemről, de egyelőre a cikkek megosztása nem hozta meg az általam megálmodott sikert, ismertséget, ráadásul a könyvfesztivál is elmaradt, amiben nagyon bíztam. A cikkekben 1-2 kivétellel, csak "olvasói" vélemény fogalmazódott meg, a marketingért pedig fizetnem kellett volna.

Közben adtam el könyveket, és Rád találtam, akivel úgy érzem korrekt áron és munkakapcsolatban esélyem lehet arra, hogy jobban megismerjenek az olvasók.

Mennyi időt, munkát fordítasz a könyv eladására?

Időráfordítás naponta? Igen, rengeteget, de a hatékonyságom szerintem alacsonyabb, mint várnám. Naponta posztolok, az életérzéseimet adom át. Blogolok, a weboldalamon tartalmakat helyezek el. Amiben a kiugrás sikerét látom, hogy egy véleményvezér ismerje fel a könyvemben, az üzenetemben rejlő értéket.

book-419589_640.jpg

Bloggerként úgy érzem, a hazai könyvpiac egyik legnagyobb buktatója, hiányossága, hogy nagyon kevés helyen tudnak a kezdő, kevésbé ismert szerzők bemutatkozni, megmutatni magukat. Rengeteg jó könyv tűnik el a süllyesztőben, pedig nem ezt érdemelné. A blogomon ezért adok sokszor felületet a szárnyaikat bontogató íróknak is, mert más módon nem tudom támogatni őket, de így talán egy kicsit igen. Hiszem, hogy minden jó könyvnek csak egy kis löket, egy kis ismertség kell és szárnyalni fog...

Neked, aki könyvet ír/írtál, mi okozta a legnagyobb nehézséget? Mi a saját történeted?

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

 #könyv #könyvkiadás #könyveladás #hogyanaddel #marketing #könyvesmarketing #könyvek #elsőkönyves #

Szólj hozzá

Kitekintő