Dressa, a fenntartható divat
Csányi Zoltán a dressa.hu (korábban harisnyadiszkont) alapítója és ügyvezetője a mai interjúm alanya, aki bemutatja ezt a nagyszerű vállalkozást.D
- Hogyan és mikor indult el a Dressa?
A Dressa története egy magyar családi vállalkozással kezdődött, amelyet 1992-ben alapítottunk, eredetileg Harisnyadiszkont néven. Kezdetben harisnyák és alapruházati termékek forgalmazásával foglalkoztunk, majd az évek során tapasztalatot és stabil alapokat szerezve úgy döntöttünk, hogy szintet lépünk. Megvásároltuk a Dressa márkanevet, és megalkottuk az új, saját ruházati brandet. A célunk az volt – és ma is az –, hogy kényelmes, tartós és stílusos ruházati termékeket kínáljunk a hazai vásárlóknak, elérhető áron, hazai gyártással, fenntartható szemlélettel. Azóta is családi vállalkozásként működünk, ahol a következő generáció is aktívan részt vesz a márka építésében.
- Mi inspirált arra, hogy saját ruházati üzletet alapíts?
Mint sokaknál, nálunk is volt egy időszak – főként fiatalabb korunkban – amikor a mennyiség fontosabb volt, mint a minőség. Ha megláttunk egy akciós ruhát egy fast fashion boltban, gondolkodás nélkül megvettük. Nem számított, hogy az anyag gyenge volt, nem állt jól, vagy igazából nem is tetszett – a lényeg az volt, hogy „megint van egy új ruhánk”. Szerencsére ez nem tartott sokáig. Egyre inkább megértettük, hogy ez a szemlélet nem fenntartható – sem környezeti, sem személyes szempontból. Ebben nagy szerepe volt azoknak az olaszországi utazásoknak is, amelyeket a cégünk indulásával egy időben, árubeszerzés céljából tettünk. Olasz barátainktól és üzleti partnereinktől rengeteget inspirálódtunk az igényes öltözködésről, a stílusról és a minőség fontosságáról. Az ottani életstílus, a „dolce vita” – nemes értelmében – teljesen magával ragadott minket: az olaszok nemcsak jól öltöznek, hanem ízlésesen élnek. Szeretik a szépet, értékelik a minőséget, és mindenben megpróbálják megtalálni az eleganciát, akár egy vacsora, egy autó esetében, de éppen megemlíthetjük a nők iránti udvariasságot is... Ez az élmény, ez a kulturális hatás formálta ki bennünk azt a vágyat, hogy létrehozzunk egy olyan ruházati márkát, amely a minőséget, az egyediséget és a tudatosságot helyezi előtérbe, miközben hazai gyártásra és elérhető árakra épít. Így született meg a Dressa.
- Miért pont a Dressa nevet választottad?
A „Dressa” név egyszerű, könnyen megjegyezhető, és magában hordozza azaz öltözék, ruházat szó játékos magyarosított változatát. Modern, hangzatos, és jól illik egy alapdarabokat forgalmazó, sportos eleganciát tükröző, lendületes márkához.
- Milyen értékeket képvisel a Dressa ( pl. hazai gyártás, fenntarthatóság, különleges stílus, minőség stb.)?
Hazai gyártás
Termékeink jelentős része magyar varrodákban készül. Ezzel nemcsak a helyi gazdaságot támogatjuk, hanem a gyártási folyamatot is átláthatóbbá, személyesebbé tesszük.
Fenntarthatóság
Büszkék vagyunk arra, hogy elindítottuk Magyarország első Zokni Csereprogramját, amelynek keretében eddig több mint 22 tonna használt zoknit gyűjtöttünk össze újrahasznosításra. Emellett külön figyelmet fordítunk a környezetbarát alapanyagokra is: elérhető nálunk biopamut-kollekció, és arra törekszünk, hogy vásárlóinkat is ösztönözzük arra, hogy a mindennapi ruházkodásban is egyre többen válasszák ezt a fenntarthatóbb, bőr- és környezetbarát alternatívát.
Különleges stílus és minőség
A Dressa kollekciók letisztult, időtálló dizájnra épülnek, miközben a praktikum és a kényelem is központi szerepet kap. Nem a hivalkodás a célunk, hanem a természetes, jól kombinálható darabok, amelyekkel bárki önazonosan tud megjelenni a hétköznapokban.
Kulturális váltás
A kelet-európai régióban hosszú ideig jellemző volt a „legyen sok, ha lehet olcsón” hozzáállás. Mi ezzel szakítunk. A Dressa friss szemléletet kínál: kényelmesebb, lazább, mégis stílusos öltözködést – azt a fajta hétköznapi eleganciát, amit például az olasz életérzés is képvisel.
A Dressa több szinten is értéket teremt, mindezt a slow fashion szellemiségében. Nem a gyors fogyasztásra, hanem a tudatos választásra építünk: olyan ruhákat tervezünk, amelyek nem csupán egy szezonra szólnak, hanem hosszú távon is megállják a helyüket.
- Miben más a Dressa, mint a többi hasonló ruházati márka vagy webáruház?
A Dressa nem tömegtermelésre fókuszál, hanem minőségre, hazai partnerekre és fenntarthatóságra. A vásárlók nem csupán ruhát vesznek, hanem egy tudatos döntéssel a hazai munkahelyeket és a környezetet is támogatják. Emellett a márka közvetlen kapcsolatot ápol a vásárlóival, partnereivel és személyes hangvételű kommunikációt folytat.
- Kiket szeretnél elsősorban megszólítani a termékeikkel?
A Dressa célcsoportja elsősorban azok a tudatos vásárlók, akik szeretik az egyszerű, kényelmes, mégis stílusos ruházatot, és akik számára fontos a hazai termék és a fenntarthatóság – legyenek nők vagy férfiak, fiatal felnőttek vagy családosok.
- Mi az, amit a legjobban szeretsz a munkádban?
A legnagyobb örömet a kreativitás szabadsága adja – amikor új kollekciókat álmodhatunk meg, és végigkísérhetjük, hogyan válik egy ötletből valódi, hordható termék. Emellett nagyon inspiráló a folyamatos kapcsolat a vásárlóinkkal, mert látjuk, hogy amit képviselünk – a környezettudatos gondolkodás és a minőségi öltözködés – egyre több emberhez eljut. Az alapítás óta sok idő eltelt, és ezalatt felépítettünk egy teljes webshopot, kialakítottunk egy partner- és hírnöki hálózatot, amely a slow fashion elveit és az olaszok által inspirált sportos eleganciát képviseli. Mindez nemcsak egy munka számomra, hanem egy életforma, amit a családommal és a kollégáimmal együtt viszünk előre – nap mint nap. Nagyon hálás vagyok: az életemért, a családomért, a munkatársaimért, az üzleti partnereinkért és – igen – még a versenytársainkért is, mert tőlük is folyamatosan tanulunk és fejlődünk. Hiszek benne, hogy aki ma igényes, kényelmes, divatos, de mégis tartós öltözéket keres, az nálunk jó helyen jár. Ezért dolgozunk együtt: hogy ez az álom necsak a miénk legyen, hanem a vásárlóinké is.
- Milyen kihívásokkal találkozol a mindennapokban a munka során, és hogyan kezeled őket?
A gazdasági környezet gyors változása, az alapanyag-ellátási problémák, valamint az online piactérben való helytállás napi kihívás. Ezeket rugalmas gondolkodással, kreatív megoldásokkal és egy jó csapattal lehet a legjobban kezelni.
- A nehézségek ellenére mi az, ami motivál?
A pozitív visszajelzések, a közösségépítés, valamint az, hogy a Dressa valódi értéket tud adni – nemcsak a termékekkel, hanem a szemléletformálással is. Inspiráló látni, hogy a vásárlók szívesen állnak egy fenntarthatóbb márka mellé.
- Hogyan követi a Dressa a divattrendeket? Mi alapján döntesz arról, mi kerüljön a kínálatba?
A Dressa kínálata folyamatosan formálódik a divattrendek és a vásárlói visszajelzések alapján. Figyeljük az aktuális stílusirányzatokat, ugyanakkor nálunk mindig kulcsszerepet kap a praktikum és a tartósság – hiszen célunk, hogy olyan darabokat kínáljunk, amelyek nemcsak divatosak, hanem valóban hordhatók is a hétköznapokban. Ezt a szemléletet nevezzük mi úgy, hogy „divat a mindennapokra”.
Emellett tudatosan keressük a fiatal, tehetséges designereket is. Hiszünk abban, hogy a fiatal generáció trendformáló ereje előreviszi a világot, és szeretnénk ehhez mi is platformot biztosítani. Nyitottak vagyunk új formatervekre, friss látásmódra, mert ettől maradhat élő és inspiráló a márka. A Dressánál tehát a divat nemcsak követendő, hanem alakítható is – együtt, a vásárlóinkkal és az új alkotókkal.
- Mi a legfőbb vágyad, az elkövetkező 5-10 évben hol tartson a Dressa? Mi a terv a jövőre nézve?
A célunk, hogy a Dressa meghatározó szereplővé váljon a közép-európai fenntartható divatpiacon. Szeretnénk kilépni a nemzetközi piacra is, miközben elmélyítjük az együttműködést hazai partnerekkel és kreatív szakemberekkel. Fontos cél, hogy a Dressa fehérnemű-, sport- és divatüzletek polcain is folyamatosan elérhető és keresett márka legyen – itthon és külföldön egyaránt. Azt szeretnénk, hogy ha valaki sportolni indul, kényelmes ruhát keres a hétköznapokra, vagy egyszerűen csak stílusosan, mégis praktikusan szeretne öltözni, a Dressát válassza. Bízunk benne, hogy vásárlóink nemcsak a fenntarthatóság, hanem a kényelem és az időtálló stílus miatt is a Dressát fogják keresni, és egyre többen ismerik fel a márkát mint az olasz divat által inspirált sportos elegancia megtestesítőjét. Ezért dolgozunk nap mint nap: hogy a Dressa ne csupán egy ruházati márka legyen, hanem egy szemlélet, amit egyre többen magukénak éreznek.
https://www.facebook.com/dressa1992