Egy csipetnyi nő fűszerezve anyasággal, könyvekkel, interjúkkal, programajánlóval...

ReAd-blog

Bajos ügyfélértékelések!

2022. május 23. - Mayerné Répási Adrienn

281596078_300527718960260_9104518831696749749_n.jpg

Ha vállalkozó vagy, akkor bizonyára neked is van olyan felületed, ahol korábbi ügyfeleid értékelését, véleményét gyűjtöd egybe és teszed közzé. És szinte az is biztos, hogy akad olyan eset is, ahol te magad értékeltél egy-egy helyszínt, eseményt, szolgáltatást, terméket, mert annyira jó volt, vagy épp ellenkezőleg. Ez az ügyfélértékelés, mely remek dolog annak, aki adja és annak is, aki kapja. Célja, hogy az érdeklődőket vásárlásra, vagy a szolgáltatás igénybevételére ösztönözze, esetleg elrettentse, ha nagyon rossz. Ezt az ügyfélértékelést a Versenyhivatal komolyan gorcső alá vette, erős véleményformáló és vásárlásösztönző képessége miatt. Akár feketelistás büntetést is kaphat, aki nem tartja be a szabályokat. Ez a lista azokat a cselekményeket tartalmazza, amelyekért azonnal büntetés jár. A nem megfelelő vélemény közzététel is erre a feketelistára került, ennek alapján szankcionálható.

Mostanában sokszor előfordult, hogy megpróbálták az ügyfélértékeléseket manipulálni. Nem igazi, hús-vér emberektől, a terméket, szolgáltatást kipróbálóktól származott az értékelés, hanem előre legyártott, sablon szöveg került fel pozitív irányba terelendő a kétkedőt. Esetleg ellenkezőleg, akadt egy rosszakaró, vagy  konkurencia, aki megkérte több ismerősét, barátját, hogy hamis, lehúzó, negatív értékelést hagyjon az érintett személy oldalán, így rontva az üzletét. Ez szabályozásért kiálltott!

HHB Consultingtól Hajnerné dr. Horváth Barbara adatbiztonsági és adatvédelmi szakjogászt kérdeztem az ügyfélértékelések szabályának változásról.

- Miért kezdett el érdeklődni a Versenyhivatal az ügyfélértékelések felől? Milyen változások várhatóak? Hogyan lehet elkerülni, hogy feketelistás büntetést kapjon a vállalkozás?

- Mindannyian örülünk, ha ügyfeleink, vásárlóink és a szolgáltatásunkat igénybe vevők értékelik, véleményezik a tőlünk vásárolt terméket, szolgáltatást. Ezek az értékelések erősen véleményformálóak lehetnek pozitív vagy negatív irányba. Weboldalakat, közösségi oldalakat használunk, ahol tájékozódni szeretnénk az adott termékről, szolgáltatásról objektív formában, számunkra releváns személyektől és a döntésünk a közzétett vélemények ismeretében hozzuk meg sokszor. Persze eddig sem lehetett megtéveszteni álértékelésekkel a fogyasztót, de most komolyabban oda fognak figyelni rájuk ennek tükrében!

2022. május 28-tól igazán szigorú feltételeknek kell megfelelni az értékelések bekérését és közzétételét illetően.A versenyhatóságok tapasztalata alapján a kereskedők által alkalmazott értékelési rendszerek nagy része nem tükrözi hitelesen a fogyasztói véleményeket az online térben, így indokolt a szigorúbb szabályozás.

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény a fogyasztói értékelések tekintetében új rendelkezésekkel egészült ki. A terméket, szolgáltatást érintő jelentős információnak fog számítani, hogy a terméket, szolgáltatást ténylegesen használó vagy megvásárló fogyasztóktól származnak-e az értékelések és nem fals értékelések azok! 

A 2008. évi XLVII. törvény 7. §-a került kiegészítésre, a következő szövegezéssel: “Ha a vállalkozás hozzáférést biztosít a termékek fogyasztói értékeléseihez, az arra vonatkozó információt, hogy a vállalkozás biztosítja-e és hogyan, hogy a közzétett értékelések olyan fogyasztóktól származnak, akik a terméket ténylegesen használták vagy megvásárolták, jelentősnek kell tekinteni.” - ez megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül, az ilyen tevékenység felkerült a Gazdasági Versenyhivatal feketelistájára.

A Gazdasági Versenyhivatal ajánlása alapján – mely a Hatósággal folytatott személyes konzultáció során is megerősítést nyert – értékelési szabályzat készítése és alkalmazása javasolt. Ellenőrzésre feltehetőleg bejelentés alapján kerül majd sor, persze az sem kizárt, hogy a hatóság fedezi fel a jogszabály megsértését és indít eljárást a vállalkozás ellen. De ha megfelelően járunk el, nincs félnivalónk!

A tisztességtelen kereskedelemi gyakorlat tilalmának megsértése miatt a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni. Ez alól kivételt képez, ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására is alkalmas. Ebben az esetben ugyanis a Gazdasági Versenyhivatal kopogtat majd nálunk. Az ellenőrzések során előfordulhat az is, hogy akár adatvédelmi, vagy egyéb fogyasztóvédelmi jogsértést is feltárnak és erről értesítik a hatáskörrel rendelkező hatóságot. Fontos tehát, hogy rendbe tegyük adatkezelési tájékoztatónkat és egyéb dokumentumainkat is.

Milyen bírsággal súlythatnak, ha nem felelünk meg mégsem a jogszabály rendelkezéseinek?

A bírság összege 15.000 Ft-tól több millió (akár több milliárd) forintig is terjedhet. 

281823030_1196851434433068_2967360924814213097_n.jpg

Képek: Hajnerné dr. Horváth Barbara

Ha további kérdéseid lennének a témával kapcsolatban, keresd bátran Barbarát!

Vagy vásárold meg a „Kerüld el, hogy a Versenyhivatal feketelistásnak minősítse az értékeléseidet!” – webinarról készült felvételt, ahol részletesen ismertették a vonatkozó követelményeket. A webinart Duchai Márta online értékelés specialistával (Értékeléstuning) tartották. A webinar résztvevői és a felvételt megvásárlók kedvezményes áron (a webinar árának beszámításával) rendelhetik meg az általuk készített, vállalkozásuk értékelési rendszerére szabott értékelési (véleményezési) szabályzatot.

Az alábbi elérhetőségek egyikén megtalálod:

weboldal: www.hhbconsulting.hu 

E-mail cím: dr.horvath.barbara@hhbconsulting.hu

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#reklám #szponzorálttartalom #versenyhivatal #jogszabály #jogszabályváltozás #ügyfélértékelés

A bejegyzés trackback címe:

https://read-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr5917837957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása