2021. jan 18.

Egy elképzelt könyv blog, és aki mögötte van

írta: Mayerné Répási Adrienn
Egy elképzelt könyv blog, és aki mögötte van

e_toth_judit.jpg

Sok blogot követek jómagam is, blogíróként. Néha egész kis gyönygszemekre bukkanok. A kultúra és az irodalom nagyon közel áll hozzá, így adta magát az ötlet, hogy É. Tóth Judittal, Az elképzelt blog írójával is készítsek interjút, mikor a Miadéle oldal segítségével rátaláltam a munkásságára. 

Irodalmi és kultúr blogot vezetsz. Nem a legolvasottabb blogtéma. Miért választottad ezt a közeget, témát mégis?

Ez amolyan misszióféle. Minden még 2014-ben indult, akkor egy ismerőssel úgy döntöttünk, létrehozunk egy online magazint irodalmi-kulturális témában. Akkoriban az ilyen jellegű online felületek még kevésbé voltak népszerűek, leginkább azért, mert a nagyobb orgánumok lassabban, és sokkal nehézkesebben adaptálódtak az online térhez, mint mondjuk a napilapok, hírlapok. Hamar rájöttünk (és szerencsére mások is), hogy nagyon nagy szükség van olyan felületekre, ahol az irodalomról és a kultúráról úgy lehet beszélni, hogy a diskurzusba bárki beszállhasson, és az olvasókat, kultúrafogyasztókat érintő kérdésekről, problémákról ne csupán egy zárt, szakmai vita szóljon. 2016-ban döntöttem úgy, hogy két év tapasztalatával átalakítom a blogomat is, ami akkor leginkább csak az irodalmi alkotásaim gyűjtőhelyeként szolgált. Az a célom, hogy kinyissam az irodalmi és kulturális diskurzust olyan módon, hogy az a fiatalabb korosztályt is érdekelni kezdje, hiszen, ha csak sírunk amiatt, hogy a mai fiatalok nem olvasnak és nem érdekli őket a kultúra, ugyanakkor semmit nem teszünk azért, hogy megváltozzon a véleményük, az súlyos értékvesztéshez vezet. Ez a téma valóban kevésbé eladható, hiszen ritka az, amikor nagy szponzorokkal a hátad mögött tudsz többezres követőtábort létrehozni, viszont, ha már csak pár embert gondolkodásra késztetek, elértem a célom.

 A jelenlegi munkád és a blog hogyan egyeztethető össze? Kiegészítik egymást? Vagy teljesen eltérő dolgok?

 Jelenleg szabadúszó tartalomkészítőként és kommunikációs asszisztensként dolgozok, többnyire otthonról. A home office nagy segítség, mert ha éppen van egy fél szabad órám két feladat között, foglalkozhatok a bloggal, de a legnagyobb gond az mindig az idővel van, hiszen a mérleg nyelve nagyon a munka felé billen, így a blogra kevesebb időm és energiám marad. Egyébként jól kiegészítik egymást főként a videós tartalmak esetén, mert rendszerint a saját felületeimen szoktam kipróbálni azokat a dolgokat, amelyeket aztán a „fizetett” videókban használok.

Mennyi időt és munkát fektetsz a blogodba hetente?

Ez mindig változó, függ nyilván attól, hogy mennyi munkám van, de attól is, hogy van-e éppen futó projekt (például interjúsorozat), mert annak megszervezése elég hosszadalmas tud lenni. És természetesen ott vannak a közösségi médiás felületek (Instagram Facebook), amelyek észrevétlenül vesznek el jó sok időt a munkából.

Mit szól a közvetlen környezeted a blogíráshoz?

Eleinte nem vertem nagy dobra, de egy idő után nyilván kiderült, de mindenki pozitívan és támogatóan fogadta, és gyakran kapok ötleteket is tőlük.

Mi a legnehezebb a blogírásban? A téma kutatás, a rendszeresség vagy a marketing?

Szerintem sok blogger nevében beszélhetek, amikor azt mondom, hogy a marketing az egyik legnehezebb részfeladata a blogolásnak. Ez főleg a nehezebben eladható területeken van így, ahol sok jól bevált marketingstratégia egyáltalán nem működik. Sok-sok idő megy el azzal, hogy kikísérletezzem, mi az, ami mondjuk az Instagramon és a Facebookon is jól működik, és persze mire megtalálom, az algoritmusok megváltoznak, és kezdődhet minden elölről. Irodalmi és kulturális területen például nincs jól működő influencermarketing sem, így például a nagy együttműködések is teljesen másképp működnek. Ez még egy kitaposásra váró út, de az eredményért megéri dolgozni.

 irodalom_kultura_es_minden_ami_egy_konyvbe_belefer.png

 Milyen pozitívumok értek a blogod miatt?

2018-ban a Diákújságíró Egyesület Tehetségkutató pályázatán a blogom Az év online diákmédiuma kategóriában felsőoktatás korcsoportban második helyezést ért el. Ez azért volt számomra hatalmas dolog, mert úgy értem el ezt az eredményt, hogy egy személyben vagyok szövegíró, marketing manager, tartalomkészítő, producer, nincs mögöttem nagy támogatói rendszer, csak a befektetett energia, és valamennyi erre a célra összekuporgatott pénz. Ez nagy lökést adott, mert bizonyította, hogy a blogom szakmai körökben is meg tudja állni a helyét. Azóta pedig már interjúzhattam Leigh Bardugoval, aki több világhírű best sellert is írt, részt vehettem több exkluzív projektben, és sok szerző megtisztel a bizalmával, amikor felkér a könyve előolvasására.

Ért már negatív diszkrimináció a blogod miatt?

Kifejezett negatív diszkrimináció nem. Nyilvánvalóan az irodalom és a kultúra egy nagyon kényes téma, főleg, ha egy kicsit tágabb kontextusban vizsgáljuk, és a politika is belekerül, így néha bele lehet kerülni méltatlan vitába, de ez nem a blogot, vagy a tartalmat minősíti.

Vlogot is viszel Youtube-on. Melyik nehezebb, az írás vagy beszélni folyamatosan egy videóban?

Szerintem a két dolog összehasonlíthatatlan. Egy szöveget megírni egy idő után viszonylag egyszerű, főként, ha már jól ismered a közeget, amiben írsz, és szereztél némi szövegírói rutint is. Egy videó teljesen más. Az ötlet nem kiviteleződik magától. Először nyilván meg kell küzdeni azokkal a gátlásokkal, amelyeket a kamera okoz, de rengeteg más dolgot is meg kell oldani. Az első videóimat az egyetemi koliszobámban vettem fel, a háttér a világítás, és a hang sem volt a legjobb. Ma persze sok dolgot már teljesen másképp csinálok, de folyamatosan tanulok, és kísérletezek különböző technikai dolgokkal, mert a jó tartalom az egy dolog a videóban. Élvezhetően is kell tálalni.

elkepzelt.png

Kik az olvasóid, nézőid? Melyik korosztály leginkább?

Valahogy úgy alakult, hogy a saját korcsoportom (18-25 év, majd a 25-35 év) szereti a legjobban a tartalmaimat. Érdekes egyébként megfigyelni, hogy – nálam legalábbis – az irodalom és a kultúra is kifejezetten női tartalommá vált, ugyanis a követőim alig több mint 20 %-a férfi csupán. Ez egyébként nagyon beszédes, mert jelzi, hogy a nőknek is van igénye a kultúrára, a női magazinokban, portálokban azonban csak kevés hely jut rá.

Milyen bejegyzéseket olvashatnak tőled leginkább? Mely témák fekszenek a legjobban? Mely bejegyzéseket szereted a legjobban csinálni?

A legolvasottabb bejegyzések mind valamilyen irodalmi kérdéseket feszegetnek. Például: Okosabb-e az, aki sokat olvas? A YouTube-on az oktatási segédanyagaim a legnépszerűbbek, de nagyon sokan olvassák az Instaköltészet testközelből interjúsorozatot is, amely egyébként az egyik személyes kedvencem. Ebben a sorozatban a pályájuk elején álló, Instagramon alkotó tehetséges költőpalántákat mutatok be, és beszélgetek velük az instaköltészet nagy kérdéseiről.

Milyen terveid vannak a 2021 évre?

Szeretnék több új tartalomformátumot kipróbálni, és rendszeresíteni. Emellett pedig gőzerővel dolgozom az első verseskötetem kiadásán is. 

Juditot és munkásságát itt tudjátok, ezeken a linkeken megnézni.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#interjú #blog #blogger #egyelképzeltkönyv #miadéle 

Szólj hozzá

Interjú