2020. jan 23.

A fotó, mely fogva tartja a pillanatot

írta: Mayerné Répási Adrienn
A fotó, mely fogva tartja a pillanatot

Egy jól kivitelezett fotó, szárnyakat adhat!

pollaklaszlo.jpg

Ma, a megszokottól eltérően, férfi interjúalanyom van. Pollák László a PollákPhoto tulajdonosa mesél munkájáról, a fotózásról. Nagyon izgalmas képeivel dobom fel az interjút. Azt hiszem, ez az a terület, ami egy nőnek hatalmas önbizalmat tud adni, egy jól kivitelezett, gyönyörű fotó magáról. De nem oly könnyű munka ám, mint sokan gondolnák. Egy fotósnak nem csak kattintgatnia kell, jóval többet kell tudnia annál.

Mióta fotózol és mi hatására fordultál a fotós munka felé?

Gyerekkorom óta. 1992-ben grafikai stúdió vezetőként megkaptam egy fotó stúdió irányítását is. Itt sok fotózást láttam, megismertem, megszerettem a profi stúdiófotózást. Hobbi szinten bele is kezdtem. Ez az időszak az ezredfordulóig tartott, hobbifotózás és 8 év profi képfeldolgozás. Az élet más területekre vitt, kicsit kevesebb fotózás, de a kiadványszerkesztés, képfeldolgozás továbbra is életem része volt.

2010-ben csatlakoztam a Kőbányai fotóklubhoz és eljártam workshopokra. Innentől nagyon felpörögött fotós pályafutásom. Egyre több egyéni és csoportos fotókiállításon szerepeltek képeim. Egyértelműn kiderült számomra, hogy nekem ember kell a képeimre. Először többen béreltünk fotóstúdiót, majd most már 5 éve saját fotóstúdióban dolgozom.

Portré-, portfólió-, glamour fotózás az, amit igazán magaménak érzek és a visszajelzések alapján érzékem, tudásom is megvan.

Néhány éve - egyrészt az állandó tanulási vágy és jogszabályi kötelezettségemnek is eleget téve - hivatalosan is fotográfus lettem.

Miért fotózom, mert imádom minden részét.

  • Látom ahogy izgulva néha félve érkező emberek átalakulnak, megélik az “én is szép vagyok”, “rólam is lehet jó képet készíteni”, “sosem láttam magam még ennyire magabiztosnak” érzést.
  • A fotózások hangulatát, eredményét.
  • Az utómunka során a képek további fejlődését
  • Az elégedett ügyfelek mosolyát

 kep00001.jpg

Van fotós példaképed?

Salgado és Capa, mint fotósok, és mint emberek is. Imádom a fotóikat nézegetni.
Ajánlom az „Föld sója” filmet és a „Kissé elmosódva” című könyvet, aki szeretné megismerni őket.

Szipál Péter, a magyarok közül. Egyszerűen nagyszerű fotósnak tartom.

Mit szeretsz a legjobban a munkádban, és mit a legkevésbé?

Legjobban, ügyfeleim elégedett mosolyát, láthatóan megnövekedett önbizalmát. Szeretem, amikor a fejembe valakiről elképzelt kép megjelenik fényképezőgépem kijelzőjén.

Legkevésbé amikor átvernek. Mindenkivel előfordulhat bármi, amiért nem tud, mégsem akar eljönni a fotózásra. De ezt többen “elfelejtik” közölni.

Mit gondolsz, mitől jó egy portré fotó? Mitől élő?

A portré fotónak tükrözni kell a modell egyéniségét, kisugárzását. A tekintet talán a legfontosabb. Persze vannak szakmai követelmények, aminek meg kell felelni vagy tudatosan nem.

Ki kell mozdítani a merev, „most mosolyogni kell, mert fotóznak” állapotból. És itt lép be, hogy a fotósnak nem szabad csak a technikára figyelni, sőt a jó kommunikáció jelentősen fontosabb. Exponálni csak akkor szabad, amikor a modell magát adja, minden klisé lehullt. Én lehet, hogy kicsit maradi vagyok, de vallom, a kevesebb néha több. Nem kell ahhoz több száz képet készíteni, hogy legyen néhány jó. Manapság sajnos divat, hogy készítenek rengeteg elkapkodott nem átgondolt képet és bíznak benne majd csak lesz pár jó is.

Igaz, hogy most már 25 éve életem része a képfeldolgozás, mégsem szeretem a majd Photoshopbban kijavítom, feljavítom mentalitást. A nyers képnek kell jónak lenni, helyes fényviszonyokat, tökéletes technikai beállításokat és legfőképp emberi célnak megfelelő modellbeállítást kell választani.

kep00008.jpg

 Hogyan lehet a nagyon gátlásos, nehezen feloldódó embereket a fotózás során fotózni? Vannak praktikáid?

Persze sok praktika van, de legfontosabb az empátia. Meg kell érteni a céljait a fotóknak és aszerint kitalálni, a megoldást. Van, akinél az elkapott pillanatok hozzák meg az áttörést és van, akinél a humor eszközét kell alkalmazni. A legtöbb esetben az idő is fontos tényező. Ezért sem szeretem az időkorlátos fotózásokat, amihez jó, ha van egy saját fotóstúdió.

kep00004.jpg

Milyen emlékezetes fotózásod volt, amit megtartottál az emlékezetedben?

Ebből rengeteg van. Vagy a modell személye vagy a helyszín vagy a kettő együtt. Az utóbbi pár évben nyaranta ellátogatok egy kis hazai repülőtérre Jakabszállásra. Imádom a repülőket a modellfotózást. Ilyenkor a kettő egyszerre van jelen. Legemlékezetesebb a 2018-es fotózás volt, amikor egy „Red Bull air race” versenyre készülő pilóta, gyönyörű gépével beszállt a fotózásba. Igazi kihívás volt a kifutópályán a fotózás úgy, hogy mellettünk akrobatikus mutatványokat is végzett a pilóta versenyzésre felkészített gépével. Egy kis videó erről a fotózásról megtekinthető a youtube-n:
https://www.youtube.com/watch?v=Fdv2nKOjOms&t=2s

kep00006.jpg

Van olyan híreség, celeb, sztár, közéleti szereplő, akiről nagyon szívesen készítenél fotókat?

Nem az én világom. Fotóztam már színészeket, celebeket, sportolókat, politikusokat. Én a “hétköznapi” emberekkel találom meg a hangot.  

Sokan azt gondolják, hogy roppant egyszerű munka a fotósé. Csak vesz egy jó gépet és kattintgat. Mesélnél, mennyivel több ennél ez a munkakör?

Véleményem szerint a “kattingatás” a tényleges expozíció készítés (a technikai rész) a fotós munka 20-25%-a. Fontos a szakmai ismeret, a gyakorlat, de legalább olyan fontos az emberismeret, lojalitás.

A technika nyilván fontos, de messze nem annyira, mint sokan hiszik. Nem kell évente megvenni a legfrissebb technikát. Kedvenc és sokak számára még érthetőbb, hogy nem attól finom egy étel, hogy méregdrága lábosban készül.

A munka kis része a fotózás maga. Tervezés, előkészület (helyszín, smink, haj, ruha) után lehet a fotókat elkészíteni. Végül a képek válogatása, utómunka is rengeteg időt vesz el. A folyamatos tanulás, szakmai fejlődés is része, költsége, a fotós munkának, már aki komolyan veszi. Én szinte napi szinten tanulok valami újat. Ezért is adom át tudásom annak, aki igényli egyéni fotós oktatásokon. Ha minden tudásom át is adom, másnapra már tuti előrébb tartok.

kep00003.jpg

Milyen terveid vannak a jövőre nézve? Tíz év múlva hogy látod önmagad, a munkád?

Szeretném minél több embernek az önbizalmát növelni, sokak számára visszaadni. Természetesen a magam eszközével a fotózással. És itt most nem csak a kész képekre gondolok, hanem a fotózás élményére is. Mert igen, a legtöbb esetben élményként élik meg ügyfeleim.

A másik terület a tudásom átadása. A vizuális világ erősödik, elég csak a közösségi médiára gondolni. A vizuális látás színvonala ezzel nem tart lépést. Egyéni és kiscsoportos képzéseket tartok fotózás iránt érdeklődőknek és olyanoknak, akiknek van már tudása, tapasztalata, de fejlődni szeretnének.

Hol tudják az olvasók megnézi a munkáidat bővebben?

Legfrissebb képeim az instagramon láthatók:
https://www.instagram.com/pollakphoto/

A weboldalam, ahol további információk találhatók:
https://www.pollakphoto.hu/

Facebook oldalam:
https://business.facebook.com/PollakPhoto

 Köszönöm szépen az interjút, további sok ezer csodás fotózást kívánok!

 

kep00005.jpg

 

 

Szólj hozzá

Interjú