Egy csipetnyi nő fűszerezve anyasággal, könyvekkel, interjúkkal, programajánlóval...

ReAd-blog

Olvasnak a magyarok?

Egy kis értékelés 100 kitöltött kérdőív után

2019. november 10. - Mayerné Répási Adrienn

Minap szembe jött velem egy kérdőív. Hogy én még sosem készítettem egyet sem? Nosza rajta, az ember mindig tanul, így nagy érdeklődéssel ástam magam bele a kérdőívkészítés fortélyaiba. Az nem volt kérdéses, hogy az én kérdőívem mire fog irányulni. Természetesen az olvasási szokásokról és a blog olvasásról faggattam az embereket, hiszen ez áll hozzám a legközelebb és ebben a témában vagyok érdekelt. Igen hasznosnak bizonyultak az információk, ami érdekelhet rajtam kívül másokat is, laikusokat, írókat, rendszeresen olvasó embereket, kiadókat és blogot vezető embereket is. Érdekel titeket is?

Pár grafikont és szöveges értékelést megmutatok.

Annyit kell tudni az én kis kérdőívemről, hogy 101 ember töltötte ki, de még azon is túl, még többen egy kicsivel. Facebook és a könyves közösség moly.hu, továbbá pár blogger oldalon és a saját facebook oldalamon, csoportomban tettem ki a kérdőívet, hogy egy kicsit árnyaltabb képet kapjak. Nagyon rövid idő alatt, mindössze három nap múltán kezemben voltak az eredmények. Ezúton is köszönöm mindenkinek, aki szánt rám némi időt és kitöltötte. 

Az első kérdés az volt, hogy ki olvas rendszeresen. Meglepően magas eredményt kaptam. Még mondják, hogy az emberek nem olvasnak. Dehogynem! Mérhetetlen büszke vagyok, hogy ilyen magas a számuk az olvasóknak. 88% vesz kézbe rendszeresen könyvet. Csupán 8 ember választása esett a nem gombra. 5 pedig tartózkodott, amit nem értek, talán ritkán olvas.

nevtelen.png

 

Következő kérdésem arra vonatkozott, milyen eszközzel olvas rendszeresen. Könyv formátumot vagy bármilyen okoseszközt, esetleg mindkettőt használja nagy rendszerességgel.

67 ember a világ haladásával, korszerűsödéssel ellentétben előnyben részesíti a kézzel fogható, megillatozható könyveket.

26 ember mindkettőt szívesen olvassa. 

12 ember e-bookot használ leginkább, a fák védelmében és praktikussági okokból.

9 ember egyéb kütyüt használ.

Azt gondolom, volt aki kicsit összezavarodott és két gombot is nyomott. Valahogy nem jön ki a 100-101 ember. :)

mivel_olvasol.png

 

A következő kérdésem arra vonatkozott, mi alapján választ olvasnivalót valaki. Itt több lehetőséget lehetett jelölni. Ez a grafikon főként azoknak jön jól, akik könyvet írnak, így nagyjából képben lehetnek, hogy érjék el az olvasókat vagy kiadóknak, milyen formában érdemes reklámozni a köteteket. Nekünk, könyves blogot vezetőknek is remek visszajelzés, hogy érdemes-e ezzel foglalkoznunk vagy sem, könyveket ajánlani a közönségnek.

mi_alapjan_valasztasz_olvasmanyt.png

Ha már blogok. A most érkező kép azt hivatott prezentálni, mennyien olvasnak blogot és főként milyeneket, az ez utáni grafikon pedig időpontot, mikor olvasnak az emberek szívesebben blogbejegyzéseket. Ez a szám meglehetősen alacsony, de talán azért, mert rohanó világunkban kevés időnk marad blogokat is olvasni. Akik olvasnak, azok leginkább hétvégén vagy az esti órákban, gondolom munka után, mikor alszanak a csemeték, a teendőik végére érnek, kikapcsolódásképpen. Legtöbben könyves, gasztó vagy családi, gyermeknevelős vagy személyes blogokat nyitnak meg. Volt, aki konkrét blogot is említett.

Szerintem biztos örülnének, ha megemlíteném őket, nektek pedig esély új kedvencek avatására. Anarchia, Hintafa, Deszy, Hagyjatok olvasok!, Angelika, Pupilla, Olvasónapló, Könyvparfé, Blogturnés blogok neve került legtöbbször említésre. 

olvasol_blogot.png

mikor_olvasol_blogot.pngA legvégére tartogattam azt, amiért szívesen visszalátogatnak rendszeresen az olvasók egy blogra.

Stílus, egyediség, a blogot vezető személye, akinek a blogon megjelenik az egyéniség, hitelesség, érdekes, értéket teremtő, valamit pluszt adó tartalmak rendszeresen, 

Nagyon jól fogom tudni hasznosítani a kérdőívben fellelt válaszokat, köszönöm még egyszer azoknak, akik kitöltötték.

 

ReAd-blog

#blog #bloggerlife #bloggerélet #kérdőív #olvasás #könyvek #book #buch #olvasamagyar

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://read-blog.blog.hu/api/trackback/id/tr7715283514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.11.10. 18:43:53

"Mérhetetlen büszke vagyok, hogy ilyen magas a számuk az olvasóknak. 88% vesz kézbe rendszeresen könyvet. Csupán 8 ember választása esett a nem gombra."

Vagy talán még névtelenül is cikinek tartotta bevallani, hogy nem szokott olvasni.

Megdöbbentő a csak nyomtatott könyvet olvasók aránya. Ma már szinte mindenkinek van okostelefonja, amely egyben a legsokoldalúbb e-olvasó is. Mert míg a népszerű Kindle csak az Amazon formátumait támogatja, addig az olvasó appok többsége minden szokásos formátumot. S olvasás közben még zenét is lehet hallgatni.

titok84 2019.11.10. 19:55:00

Ez nem reprezentatív kutatás.
A legutóbbi reprezentatív mérés adatai itt olvashatók (az oldal alján):
www.fszek.hu/azenkonyvtaram/?article_hid=37898

GLiSKARD 2019.11.10. 19:55:15

Jó kezdeményezés és szép eredmény!

Bár fentartással kell kezelni. Valószínűleg távol van a reprezentatív mintától és érvényesült a buborék hatás is.

midnight coder 2019.11.10. 19:55:35

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Én könyvet csak telefonon vagy tableten olvasok, és csak angolul. Van e-book olvasóm is, de az nem igazán jött be - én nem érzékelek különbséget az e-book olvasó illetve az éjszakai módban használt TFT (a borostyánsárga betû / fekete háttér kombó szeretem) között. Viszont ez utóbbi sokkal gyorsabban reagál mindenre, ami olvasáskor is, de Pl. szótár használatakor is sokkal kellemesebb. Plusz, ezzel tudok komolyabb szótárat is használni.

Mayerné Répási Adrienn 2019.11.10. 19:59:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Szeretném remélni, hogy tényleg ennyien olvasnak is, nem csak mondják.

Mayerné Répási Adrienn 2019.11.10. 20:00:13

@titok84: Nem. Ez egy saját kis kutatás volt, saját kérdésekkel.

Mayerné Répási Adrienn 2019.11.10. 20:00:59

@GLiSKARD: Igen, ez egy kisebb saját kutatás csak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.11.10. 21:31:30

@midnight coder:

Tavasszal pár napot kórházban voltam egy kivizsgáláson, vittem magammal a Kindle-t és a telefont is. Nappal a Kindle-t olvastam, sötétedés után ugyanazt a könyvet a telefonon, mert az én Kindle-emen (Touch) nincs háttérvilágítás. Így nem kellett nap közben töltenem a telefon akkuját.

A Kindle olvasása a kisebb pixelsűrűség miatt kissé fárasztóbb a szemnek, mert bár nem tudatosul bennünk, a simább betűélek olvasása kevésbé fárasztja a szemet. Másrészt a Kindle nagyobb kijelzője mindenképp előny. Legszívesebben a 8 collos tabletet (1920*1200) vittem volna magammal, de annyi kütyüt már nem akartam. :)

Amúgy én is csak e-könyveket olvasok, nyomtatott könyvet már legalább 10 éve nem vettem a kezembe, de inkább még régebb óta. Hozzád hasonlóan főképp angolul, ritkábban németül, de időnként magyarul is. Eddig nem sok olyan könyv volt, amit nem tudtam elektronikus formában letölteni.

Elolvasás előtt rendszerint kissé át szoktam szerkeszteni a könyv CSS stílusait. Többek között eltüntetem a bekezdések sorbehúzásait (text-indent), viszont csinálok egy megfelelő margin-top-ot. Nekem így kellemesebb, mint ahogy nyomtatva szokásos.

A Moon+ Readert használom, annak megvan az a hatalmas előnye, hogy felülbírálhatók a CSS egyes paraméterei, így minimális munkával egységes megjelenésűek lesznek a könyvek. De ha akarom, akkor van mód az eredeti formában való megjelenítésre is.

Papp Levente 2019.11.11. 08:00:24

Kocsmában megkérdezni, hogy ki iszik. :) Nyilván majd mindenki. Statisztikailag értelmezhetetlen.

Mayerné Répási Adrienn 2019.11.11. 08:12:13

@Papp Levente: Kocsmában sem iszik mindenki.:)
De hogy válaszoljak is, nyilván nem reprezentatív, hanem egy saját kérdőív. Bár nem csak olvasós oldalról töltötték ki, hanem a saját oldalam olvasói, a magán fb-n lévő ismerőseim, anyukás csoportokban és blogos csoportokban. Így egy kicsit torzít az eredmény, hiszen egy a közös bennük, én. Ha az utca emberét kérdeznénk, nem lenne ilyen jó az arány.

midnight coder 2019.11.11. 09:34:38

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nálam is a moon reader a nyerõ. Mondjuk én nem szoktam foglalkozni a stílusokkal, max. a betûméretet növelem meg ha kell, de az egy mozdulat. És otthon nálam is a 8 colos tablet játszik.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.11.11. 14:29:35

Aki kérdőívet olvas, az nyilván mást is. Vagy léteznek csak kérdőíveket olvasók? :)

Mayerné Répási Adrienn 2019.11.11. 14:43:15

@Frady Endre: Végülis, ha ezt így nézzük, mindenki olvas.

Dr.Démonmac1 2019.11.11. 16:27:27

Lehet, hogy igen, de egy részük, nem érti meg, mi van leírva..:)

BéLóg 2019.11.11. 16:27:54

Az én könyvtáram úgy 4000 kötetes, évi olyan 50-60 könyvet veszek, egy adott témában gyűjtő vagyok. Ettől függően kb. heti egy könyvet olvasok. De volt hopgy egy trilógiát, mert jó volt, egyben megemésztettem.
Ez átlagosan (a netes vásárlás, törzsvásárló stb. kedvezmény) 100-300e Ft/ év. Főleg ha utólag kell megvennem amit előző évben kihagytam. De én nem bírok könyv nélkül élni.

Gimnazista magyartanárom szerint az átlagember élete során úgy kétezer könyvet olvashat el, hát ezen én már hála Istennek bőven túl vagyok. A könyveim a gyerekkori meséktől kezdve a mostani rendszeres új beérkezéseken át OLVASMÁNYÉLMÉNYEK és nem porfogók. A legnagyobb boldogság számomra a könyvfalás. Hála Istennek gyorsolvasó is vagyok (NEM villám, csak gyors.)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2019.11.11. 16:28:02

@Mayerné Répási Adrienn: Hát, azért elég sanszos, hogy aki elolvas és kitölt egy olvasási szokásokról szóló kérdőívet, az maga is olvasó ember. :)

Cpt. Flint 2019.11.11. 16:29:44

Előre is bocsánatot kérek, természetesen ez egy szubjektív vélemény, de ez a cikk szerintem kifejezetten bugyutácska.
Teljesen nyilvánvaló, hogy egy meglehetősen célzott (egy ember által látogatott specifikus helyeken, adott témában feldobott) és igencsak kis létszámban kitöltött kérdőív eredménye nagyon súlyosan torzít.
Jó lett volna látni a teljes kérdőívet, én nem találtam, így a tényleges kérdéseket és az egész szerkezetét nem ismerem. A "cikkre" kellett tehát hagyatkoznom (mint más "idegeneknek" is). Ami abból kihámozható, abból nekem az jön le, hogy a kérdések esetlegesek, összefüggéstelenek és rosszul megfogalmazottak voltak. Ennek megfelelő az értékelésük is, ami alaptalan, naiv örömködésből, kerek szemű butácska rácsodálkozásból és közhelyes "tanulságok" levonásából áll.
Sajnálom az elpocsékolt időt; a bloggerét is, meg a sajátomat is.

Mayerné Répási Adrienn 2019.11.11. 16:33:03

@Cpt. Flint: Köszönöm a kritikát.
A kérdőívet itt találod: www.survio.com/survey/d/X3P5W3K8B3D2A5X7R
Lehet kezdetleges, mert saját készítésű, ingyenes felületen, ráadásul az első, még sosem csináltam ilyet.

Cpt. Flint 2019.11.14. 18:05:55

1. kérdés ("Rendszeresen olvasol?")
Válaszok: Igen - Nem - Válasz3
Mi az a "Válasz3"? Miért lehet mindhárom opciót kiválasztani? A "rendszeresen olvasol" mit jelent? Ha mindennap facebookozok több órát, az olvasás? ha jogszabályokat v. pályázatokat kell olvasnom a munkám miatt, az olvasás?

2. kérdés ("Milyen formában olvasol szívesen?")
Válaszok: Könyv - E-book olvasó - Egyéb kütyü (sic!) - Mindkettő
Ha előtte három válasz van, akkor miért "mindkettő" a negyedik?
Még mindig nem tudjuk, hogy mit olvasunk (szívesen), de a "könyv" válaszból már sejthető, hogy irodalmat (vagy szakkönyvet, hm).
Azért lenne lényeges a "mit" kérdés, mert nagyban befolyásolhatja a hordozót/eszközt is.
Az e-book olvasó és egyéb kütyü nyugodtan összevonható lett volna "elektronikus formában" módon pl. De ha már az e-book olvasóra (ami szerintem eléggé kihalóban van) külön kíváncsi vagy, akkor a mobiltelefont is jó lett volna külön venni, mert alighanem az a leggyakoribb eszköz.

3. kérdés ("Mikor olvasol szívesebben?")
Hát, megint szubjektív vélemény, de szerintem ez egy értelmetlen kérdés. Nyilván akkor, mikor kedvem és - főképp - IDŐM, lehetőségem van rá. Akkor talán inkább értelmes lett volna a tényekre inkább szorítkozó "Általában [leggyakrabban] mikor olvasol [irodalmi művet]?" És a válaszokat bővíteném reggel - délelőtt - délután - este - éjszaka lehetőségekre...

5. kérdés ("Szoktál valahol beszélni vagy írni az aktuális olvasmányaidról?")
A válaszok között nincs olyan lehetőség, hogy "nem/sehol". Pedig biztos van ilyen is, talán nem is kevés.

9. kérdés ("Mely dolog az, ami miatt újra visszalátogatsz egy adott blogra?")
Itt azért én nem beírós választ (vagy nem csak azt) adtam volna meg, pár alapvető lehetőség megadásával jóval mérhetőbb eredményt lehet kapni (pl.: érdekel a téma, érdekel a szerző, érdekelnek a hozzászólások, szórakoztató/vicces, ötleteket/segítséget ad a munkámhoz stb.)

10. kérdés ("Szoktál könyvet vásárolni blogos bejegyzés olvasása által?")
Először is egy nyelvhelyességi kukacoskodás: blogbejegyzés olvasása ÁLTAL nem vásárol az ember. Hacsak nincs a blog felületén egy vírus, ami a bejegyzést olvasónak megszerzi a számlaszámát és rendel neki egy könyvet... szóval az az 'által' inkább 'hatására'.
Válaszok: Igen - nem - nagyon ritkán. Na most, odáig oké, hogy igen - nem. De ha már van "nagyon ritkán" is, akkor miért nincs "gyakran", néha stb.? És mivel ez tényleg egy eldöntendő kérdés, itt sincs helye a több választási lehetőségnek.

Ezek tehát a problémák a kérdésekkel. Nyilván, ha a kérdések (és a válaszadási lehetőségek) nem (teljesen) jók, az már eleve csökkenti a kérdőív hatékonyságát.
Emellett a reprezentativitással vannak a mások által is említett problémák. Eleve "intellektuálisabb", esetleg pont irodalmi/könyv témájú blogok olvasói lettek megszólítva, akik esetében minimum néhány Fejős Éva, Coelho stb. olvasása szinte biztosra vehető, és az is, hogy ettől rendszeres olvasónak tekintik magukat. Eleve, aki nem olvas, az elég kicsi eséllyel fog egy olvasásról szóló kérdőívet kitölteni (hacsak nem kecsegtetik valami nyereménnyel). Egy Tibiatya vagy 120yard blog közönségében alighanem más eredmények születtek volna.
Nincs egyébként ezzel semmi baj, ilyen esetben szoktak kort, nemet, végzettséget, munkakört, lakhelytípust is kérdezni, és ezek fényében a nem reprezentatív felmérés is ad valamilyen értékelhető eredményt.
Jelen formájában viszont a kérdőív tényleg csak a kérdőívkészítés (technikai) gyakorlására alkalmas.
És pontosan ezért (volt számomra) vicces (bugyutácska) az "elemzése", "értelmezése" és a sok olvasó emberen való örömködés. Aki látja a rengeteg funkcionális analfabétát a fiatalok között, az érthetetlen és hibákkal teli jogi szövegeket (szerződések, határozatok, ítéletek), a magyartalan, helyesírási hibáktól hemzsegő, stílustalan cikkeket az újságokban és hírportálokon - az nem hihet abban, hogy ilyen sok ember olvas ma Magyarországon irodalmat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.11.14. 18:40:11

@Cpt. Flint:

"Ha mindennap facebookozok több órát, az olvasás? ha jogszabályokat v. pályázatokat kell olvasnom a munkám miatt, az olvasás?"

A legtöbb ember számára az olvasás egyenlő a szórakoztató irodalom olvasásával.

Cpt. Flint 2019.11.15. 12:08:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ebben én nem lennék azért (manapság) annyira biztos. Egyébként pl. egy blog nem (lehet) szórakoztató irodalom?
A 'szórakoztató irodalom' mint meghatározás, eleve elég elmosódott határokkal bír... Eötvös Károly "Balatoni utazás"-a, vagy Bél Mátyás "Veszprém vármegye leírása" szórakoztató irodalom? Nekem mondjuk az... másnak meg forrásmunka.

Egy kérdőívnek a lehető legegyértelműbbnek kell lennie, és nem alapulhat a kérdező előfeltevésein arról, hogy mit gondolnak általában az emberek.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.11.15. 20:06:58

@Cpt. Flint:

Nyilván vannak határesetek, és nem mindenki ugyanúgy ítél meg egy művet. Ám abból, hogy léteznek nem egyértelműen besorolható művek, még elég egyértelmű a szórakoztató irodalom "műfaja", amelynek egyik része a szépirodalom.

Na persze ha szépirodalom, akkor is beleköthetsz, mert bizonyára találsz olyan műveket, amelyek akár kettő vagy több kategóriába is sorolhatók.

Na de attól, hogy néha születik kétfejú borjú, még nem lehet tagadni, hogy a szarvasmarha mint species egyik alapvető jellemzője az egyetlen fej. :D Ahogy a nagyon ritka fehér holló ellenére a hollót alapvetően mégis feketének tartjuk. :D

Cpt. Flint 2019.11.18. 13:50:50

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "még elég egyértelmű a szórakoztató irodalom "műfaja", amelynek egyik része a szépirodalom"
Most csak kapásból a libri.hu és bookline.hu kategorizálását néztem meg. Mindkettőn az "Irodalom" főkategórián belül egymás MELLETT szerepeltetik a "Szórakoztató irodalom" és "Szépirodalom" kategóriákat, ezek szerint mondhatom, hogy "a legtöbb ember számára" a szépirodalom NEM a szórakoztató irodalom része. :)
Mindenféle kategorizálástól függetlenül - mondanivalómnak ez igencsak periferikus eleme volt - fenntartom, hogy a kérdéseknek egyértelműeknek és pontosaknak kell lenniük, ha értékelhető válaszokat akarunk.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.11.18. 16:49:12

@Cpt. Flint:

Definíció kérdése. Amit ma szépirodalomként tisztelünk, az a maga korában legtöbbször bizony szórakoztató irodalom volt, csak időközben szépirodalommá "nemesedett", mivel kikoptak mellőle/feledésbe merültek a silányabb vagy kommerszebb alkotások:)