2020. sze 28.

Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma!

írta: Mayerné Répási Adrienn
Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma!

Vagy a kenyérsütés rejtelmei otthon

120016956_3823760470986850_3785604770689992493_n.jpg

Sokan most fedezték fel a bezárások alatt, milyen jó otthon készített pékárut enni. Mennyivel finomabb, jobb az otthoni, saját kézzel készült finomság és nem is annyira macerás, mint gondolnánk. Tudjuk, így mi kerül bele. És olyan jóleső saját készítésű, házi dolgot enni! Persze mindenki azt gondolja, hogy a kenyeret, zsemlét, kiflit, hamgburgerzsemlét nem lehet olyan jól elkészíteni, mint a pékségekben! Erre rácáfolnék most ezzel a cikkel.

Én is most kaptam rá személy szerint arra, hogy a kenyeret, a zsemlét otthon készítsem el az esetek nagyobb részében. Na azért nem mindig, de legtöbbször igen. Könnyebb volt, mint kimerészkedni a boltba a Covid alatt. Az elismerés, amit ezért kaptam a családtól, mindig jól indította a napomat. Azon gondolkodtam végig, eddig miért nem sütöttem házi kenyeret? Talán azért, mert úgy véltem, hogy borzasztóan sok munka, sok hozzávaló kell egy finom reggelire készülő kenyérhez. Kipróbáltam számtalan receptet, amik nem működtek és elkönyveltem magamban, nem lehet jó péksüteményt sütni itthon vagy én vagyok hozzá teljességgel alkalmatlan. A sok csalódás pedig még inkább azt eredményezte, hogy neki sem mertem már kezdeni. Míg rá nem leltem Brigi, alias Degeszpocak oldalára és az ő receptjeire. Blogján található receptjei végig segítenek mindenkit az úton, még az apró praktikákat is megosztja velünk, melyek kellenek egy minőségi finomsághoz. Olykor videóban is besegít egy kalács fonásánál vagy a kifli helyes formázásához, ami nagy segítség! Érdekes módon, az ő receptjeivel még nem fürödtem be, mind egytől egyig sikeresek voltak!

Ma megosztom kedvenc péksüteményes receptjeit veletek, amiket magam is kipróbáltam már számtalanszor, tökéletesen produkálva a megfelelő végterméket! Kipróbált receptek, ezekkel nem nyúlsz mellé, nem lesz kemény, keletlen a kifli vagy ragacsos a kenyér belseje…De nem csak recepteket hoztam Brigitől, hanem egy rövid betekintést is abba, hogyan kezdődött a főzés iránti szenvedélye és a blogja.

 20200921_124453_1.jpg

- Mióta tudsz főzni? Kitől tanultál elsősorban?

A sütés-főzés szeretetét a szüleimtől lestem el még gyerekkoromban. Bevontak az előkészítésbe, majd amikor már elég nagy lettem hozzá, a további teendőkbe is. Édesanyámtól azt láttam, hogy a konyhai ténykedés mellett mindig volt ránk ideje: kikérdezte a leckét, megbeszéltük a napi eseményeket, terveztünk a következő időszakra, és közben egyszer csak elkészült az ebéd vagy vacsora. Édesapámtól pedig a terápiás jellegű főzést örököltem: ő a mai napig megadja a módját a főzésnek: komótosan előkészít mindent (vagy édesanyám a keze ügyébe ügyeskedik mindent  ), és a világ gondját-baját kizárva főzi órákon át a pörköltet, vagy amit a család kíván. Ahogy teltek-múltak az évek, több helyről tanultam praktikákat, trükköket, de alapvetően a magam tapasztalatai visznek előre. A családom pedig szerencsére mindenben partner: nyitottak az újdonságokra, és sokszor adnak új, jó ötletet a kísérletezéshez.

- Mikor érezted azt, hogy ez már nem szimplán főzés, hanem szenvedély?

Mindig is szenvedéllyel fordultam a főzés felé, de az egyetemi évek alatt fedeztem fel ennek a tevékenységnek a lélekkarbantartó jellegét. Azt, hogy kifőzöm magamból a feszültséget: örömömben és bánatomban egyaránt a konyha nyújtja a legkézenfekvőbb megoldást. A mai napig képes vagyok gyermeki ámulattal ülni a sütő előtt, és tágra nyílt szemekkel csodálni, ahogy a nyers tésztából gyönyörű kenyér, zsemle, kifli vagy kalács válik. Szerintem ez az egész folyamat, vagyis a teremtés csodája, gyógyítja a megfáradt, igénybevett lelket. Majd látni, ahogy a család jóízűen falatozza be a munkám gyümölcsét, ez mindent megér. Ennél már csak az nagyobb öröm, mikor a gyerekekkel együtt alkotunk valami finomat.

- Mikor indult a blogod és milyen indíttatásból? Mi volt a célja?

A Degeszpocak elődjét 2014. novemberében indítottam, majd 2017-ben költöztem saját weboldalra. Eleinte csak az ételmintákkal tarkított, kézzel írt recept-töredékeimet akartam rendszerezni. Aztán ahogy egyre többen kérték el a receptjeimet, egyszerűbb volt egy linket megadni, mint mindig leírni az egész receptet. Ahogy fejlődtem, úgy jöttem rá, hogy fázisfotókkal, videókkal, sokkal több elmondható az elkészítésről, mint egy-egy leírással, bármilyen részletes legyen is. Ennek megfelelően egyre több videós tartalmat is készítek, amikre, nagy örömömre nagyon pozitív visszajelzéseket kapok.

- Milyen terveid vannak a bloggal a továbbiakban?

Szeretném továbbra is a megszokott minőséget adni, abban a közvetlen stílusban, amit eddig megszerettek a követőim. Évek óta dédelgetem azt az álmom, hogy az eddig a fiók mélyén heverő receptjeim végre könyv formájában is megjelenjenek (hogy ez e-book vagy valódi, nyomtatott könyv lesz-e, még nem tudom). Bízom benne, hogy végre ennek is a végére tudok járni.

 - Mi volt a legnagyobb főzős bakid? És siker?  

A legnagyobb bakim – nem félek bevallani, hogy van ilyen! Miért is ne lenne? Különösen, amikor új recept kialakításán dolgozom, a valóságban nem mindig sikerül elsőre úgy, ahogy a fejemben. Szóval a legnagyobb bakim a férjem születésnapjára szánt dobostorta volt, évekkel ezelőtt. Nagyon igyekeztem, mert ez a kedvenc sütije, de a krém a lelke az egésznek. Nekem kicsit hígra sikerült, gondoltam, majd a hűtőben jól megdermed, jó lesz a végeredmény. Csakhogy a krémmel nem egyeztettem erről, és neki más volt a terve: a 6 lap hat irányba csúszott szét a krémen a hűtő legfelső polcáról indulva, egészen az aljáig lecsordogálva. Azt hittem, a guta megüt, mikor a hűtőt nyitva ez a látvány fogadott. Nem szoktam feladni egy-egy kudarcnál, sőt általában addig javítgatok, amíg el nem érem az elképzelt állapotot, de akkor ott megfogadtam, hogy soha többé nem sütök dobostortát. Ez így is van, nincs is ilyen tortarecept az oldalamon.

Legnagyobb siker? Minden egyes saját receptemet annak tartom, különösen a péksüteményeket. Imádom őket! A tej- és tojásmentesek különösen közel állnak hozzám, nemcsak azért, mert én magam is érintett vagyok, hanem mert a receptjeimet használóktól rengeteg visszajelzést és szeretetet kapok általuk.

- Miért jó otthon készült péksütit enni? Mennyire nehéz elkészíteni? Egy teljesen kezdő is meg tudja valósítani a receptjeid által? 

Manapság szerintem nagyon nehéz igazán jó péksüteményt találni a boltokban, különösen, ha az ember nem kézműves pékségektől szerzi be a mindennapi betevőt. Túl sok a felesleges dolog bennük, a szükségtelenül hozzáadott adalékanyag. Szinte minden péksütemény elkészíthető otthoni körülmények között is (nekem is csak egy átlagos konyhám van). Így legalább pontosan tudod, hogy mi kerül bele, mit eszel, és mit adsz a gyermekeidnek is. Csak az kerül bele, ami kell, nem több, és nem kevesebb. Kis gyakorlás kell hozzá, hogy az ember keze és szeme is ráálljon a tésztára, hogy egy mozdulatból, érintésből tudd, mikor áll készen a sütésre, mikor kell még várni vele, de ez gyorsan megtanulható. A receptjeimet úgy írom meg, hogy egy teljesen kezdő konyhatündér is bátran bele merjen vágni, és biztos legyen a sikerélmény, hisz abból tud meríteni a következő sütéshez. Akkor látják azt a gyermekei is, hogy lehet közös élmény a sütés-főzés, és megszeretik a konyhai ténykedést. Hiszem azt, hogy játékosan megtanítva adjuk tovább legkönnyebben értékeinket a következő generációnak, és bízom benne, hogy tevékenységemmel én is részesévé válok ennek nemcsak a saját családomban, hanem a követőimnél is.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

120331752_766032517294216_8268926259441460199_n.jpg

Na de jöjjenek akkor a kedvenc receptjeim, ahogy az elején ígértem. A kenyér az egyik. Rengetegszer sütöttem már, kisebb-nagyobb sikerekkel, de legtöbbször ehetetlenül ment a kukába, mert még a kutya sem volt hajlandó megenni. Aztán Brigi csodareceptjével sikerült! Nem kellett hozzá semmi különleges adalékanyag, csak egy kis praktika. Videós segítséggel tudjátok megnézni.

Kenyér

 120089824_784597932351484_8604494075579143730_n.jpg

Kifli

A második leggyakrabban használt receptem Brigitől a kifli. Gyerekek szeretik reggel a friss reggelinek valót, viszont én lusta vagyok még az ébredésük előtt elslattyogni a boltba és nem is lenne kivel hagynom őket, apuka korán elindul dolgozni. Így az előre elkészített tészta, reggel kisütve isteni reggeli. Még melegen vajjal megkenve. A receptet itt találjátok: Kifli

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fatörzskifli

Következő egy személyes kedvencem és már a gondolattól is összefut a nyál a számban, ha eszembe jut. Ez a fatörzskifli. Azt hiszem, be is gyúrok egy adagot délután, most hogy megint elém került a recept.

Fatörzskifli receptje Itt

120280472_3448783505181639_131589530992754534_o.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

Házi zsemle

A zsemle is egy fontos reggeli vagy vacsora alapanyag. Sokszor kenyér helyett is ezt kérnek a gyerekek. Bevallom egyszerűbb is elkészíteni.

Zsemle receptje ITT 

120333810_351253275953208_8705664316935196718_n.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Hamburgerzsemle házilag

Na és a hétvégék sztárja következik, a hamburger. Imádják a csemetéim, mi felnőttek is. Bizony a Covid bezárás alatt nem jártunk el sehova és egy hónap után elkezdett hiányozni a hamburger. Akkor kerestem receptet a zsemléjéhez, Briginél ez is megtalálható. Néha saját hússal készítem, ami darálthús, hagyma és fűszerkeverék elegye, de veszek olykor előre elkészítettet is. Mikor, hogyan könnyebb. Saját kertből szedett hagyma, paradicsom, paprika, és már csak salátát kell valahonnan szerválnom, aztán kész az ebéd! Jobban is esik az otthoni hambi. Biztosan az kerül bele, amit szerettünk volna. Néha előkészítek belevalókat egy tálcára és csináld magad vacsi van…Vendégvárónak is tökéletes!

Hamburgerzsemle receptje ITT 

120301698_261666908360443_5616261896747650236_n.jpg

Brigitta instáját ITT találjátok, ha még nem volt elég a látványból.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Követem gombra jobb felső sarokban laptopról, számítógépről és balra lent tabletról, mobilról. Ha szívesen megvitatnád bővebben, mert teljesen más az álláspontod, akkor normális hangnemben a blogbejegyzés alatt, kommentben megteheted. Továbbá a ReAd-blog Fb oldalán vagy a ReAd-blog csevegő csoportban is megy a témázás a cikkről, ott is megtalálsz.

ReAd-blog Adrija

#receptek #recept #cikk #interjú #kenyér #kifli #zsemle #kenyérotthon #készítsdotthon #mutimitcsinálsz #degeszpocak #promó #prcikk #szponzorált

 

119992872_2867872780116112_3249607879149638201_n.jpg

Szólj hozzá

Interjú Kitekintő